آموزش اصول ایمنی به ساکنان ۹۹۹ برج بلندمرتبه پایتخت

۱۳۹۷/۰۶/۲۳ - ۱۸:۴۰:۴۷
کد خبر: ۷۵۳۱۱۳
آموزش اصول ایمنی به ساکنان ۹۹۹ برج بلندمرتبه پایتخت
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: طرح 999 که سازمان آتش‌نشانی در حال اجرای آن است یکی از برنامه‌هایی است که به واسطه آن می‌توان تا حدی خلا آموزشی در حوزه ایمنی را جبران کرد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، جلال ملکی  با اشاره به گسترده شدن حوادث و ضرورت افزایش آگاهی نسبت به مسائل ایمنی اظهار کرد: گسترش شهرها و افزایش جمعیت شهری منجر به این شده که حوادث نیز گسترده‌تر و متفاوت‌تر شوند و در این میان یکی از نشانه‌های توسعه شهرها افزایش ساختمان‌های بلندمرتبه است. ساختمان‌هایی که با ارتفاع چند ده متری جمعیت زیادی را در خود جا داده‌اند. همین تراکم جمعیت در ساختمان‌های بلندمرتبه در صورت نبود تجهیزات ایمنی و به ویژه عدم آگاهی کامل افراد نسبت به اصول ایمنی می‌تواند منجر به بروز حوادث بزرگ و یا گستردگی حوادث کوچک شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با تاکید بر ضرورت همکاری شهروندان در زمینه ایمنی ، اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی در سال‌های اخیر از هیچ کوششی در راستای خدمت‌گذاری و به ویژه گسترش فرهنگ ایمنی دریغ نکرده و همواره آمادگی خود را در این مسیر حفظ کرده است، اما این آمادگی به تنهایی کافی نیست. مشارکت شهروندان در تامین ایمنی شهرها، بهترین روشی است که در بسیاری از کشورهای دنیا هم انجام می‌شود. به این معنا که شهروندان با مجهز کردن ساختمان‌های محل زندگی و کار خود و همچنین فراگیری آموزش‌های ایمنی که بسیار مهم هستند، گام بزرگی در این زمینه بر می‌دارند. 

وی با اشاره به اینکه امروزه اهمیت آگاهی در حوزه ایمنی کمتر از کمیت وجود تجهیزات نیست افزود: این احتمال بسیار وجود دارد که با وجود برخورداری از امکانات و ساختمان‌های ایمن، افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درگیر حادثه شده‌اند. افزایش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی و به تبع آن افزایش نیروهای آتش‌نشانان، تجهیزات و خودروها یکی از راهکارهای تامین ایمنی کلانشهرهاست که البته با توجه به هزینه بسیار زیادی که این شهر و شهروندان تحمیل می‌کند کار مقرون به صرفه‌ای نیست و در هیچ کجای دنیا چنین کاری انجام نمی‌شود، بنابراین راهکار مناسب برای تامین ایمنی در کشور مشارکت شهروندان است. شهروندان با ورود به این عرصه و با حضور در کلاس‌های آموزش ایمنی که سازمان آتش‌نشانی تهران سال‌هاست به صورت رایگان برای شهروندان برگزار می‌کند، می‌تواند خود را در برابر حوادث مختلف آماده کند.

ملکی ادامه داد: شهروندان با این کار جدای از اینکه می‌آموزند در هنگام بروز حادثه چه واکنشی نشان دهند، اطلاعات مناسبی هم در مورد شرایط یک ساختمان ایمن به دست می‌آورند و با تجهیزات و سیستم‌های ایمنی که در ساختمان‌ها نصب می‌شوند،‌ آشنایی پیدا می‌کنند و همچنین روش صحیح استفاده و نگهداری از این سیستم‌ها را فرا می‌گیرند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه طرح آموزشی 999 نیز در این راستا انجام می‌شود گفت: طرح 999 که سازمان آتش‌نشانی در حال اجرای آن است یکی از برنامه‌هایی است که به واسطه آن می‌توان تا حدی خلا آموزشی در این زمینه را جبران کرد. در این طرح کارشناسان سازمان آتش‌نشانی همراه مربیان و آتش‌نشانان داوطلب پس از هماهنگی قبلی با هیات مدیره و نمایندگان  برج‌های بلندمرتبه در زمان مشخص با مراجعه به برج‌ها و در حضور ساکنان برج‌ها با استفاده از تجهیزات آموزشی که به همراه دارد نکات ایمنی را به ساکنان آموزش می‌دهند.

وی افزود: در فاز اول این طرح جامعه مخاطب ما ساکنان 999 برج بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف است و انشاالله در مراحل بعدی طرح سراغ سایر ساختمان‌ها خواهیم رفت. برای این طرح مشارکت شهروندان در استقبال از این طرح و درخواست برای حضور کارشناسان آتش‌نشانی بسیار مهم است. هدف از این کار آشنا کردن شهروندان ساکن در برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه با مخاطرات پیرامون آنها و همچنین آموختن روش‌های محافظت از خود در هنگام بروز حوادث است.

ملکی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی همواره به دنبال نهادینه‌کردن فرهنگ ایمنی در زندگی شهروندان و جلب مشارکت حداکثری آنهاست. شهروندان با حضور در این کلاس‌ها تا حد زیادی با مباحث ایمنی به زبان ساده آشنا شده و در واقع خود مجریان ایمنی خواهند شد و با توجه به درکی که از ایمنی به دست می‌آورند، نسبت به موارد ایمنی ساختمان خود دقت بیشتری خواهند داشت. حتی فراتر از آن شهروندان خود مسئولیت ناظر ایمنی را برعهده می‌گیرند و نسبت به ناایمنی‌های اطراف خود حساسیت نشان می‌دهند. به عنوان مثال راه‌های خروج اضطراری را شناخته و اهمیت آن را درک کرده و نسبت به مسدود بودن این راه‌ها به دلیل چیدمان وسائل معترض خواهند شد و سعی در باز گذاشتن این مسیرها می‌کنند. همچنین اهمیت وجود خاموش کننده‌های دستی در ساختمان و اهمیت شارژ به موقع آنها را متوجه می‌شوند. همچنین کاملا متوجه می‌شود که میان ساختمانی که به سیستم‌های اعلام و اطفاء مجهز است با ساختمانی که چنین سیستم‌هایی را ندارد چه تفاوتی وجود دارد. 

وی تاکید کرد: تامین امینی کلانشهری مانند تهران به تنهایی از یک سازمان بر نمی‌آید و این مساله همت همگام و عزم عموم را می‌طلبد این را بدانیم که شهر ایمن ساختنی است نه یافتنی و همه ما در قبال شهری که زندگی می‌کنیم مسئول هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز