به میزبانی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران؛

نخستین کمیته علمی کاهش آسیب های اجتماعی تشکیل شد

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۹:۵۵:۰۵
کد خبر: ۷۵۴۴۹۲
نخستین کمیته علمی کاهش آسیب های اجتماعی تشکیل شد
نخستین نشست کمیته ی آسیب های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با حضور اساتید و صاحب نظران و قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ،سید رحیم ابوالحسنی قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این نشست با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت متخصصین گفت: برگزاری چنین نشست ها و بهره گیری از نظرات و ایده های نو صاحب نظران می تواند در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه ایده های نو در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی موازی کاری ها و چرخه های باطل را از بین می برد تصریح کرد : شناسایی ظرفیت‌ و قوانین حاکم بر شهرداری تهران یکی از وظایف مهم این کمیته است.

وی اولین قدم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی را ارتقاء دانش و آگاه‌سازی افراد جامعه دانست و گفت: همکاری و تعامل شهرداری با سایر دستگاه ها از جمله بهزیستی، و سازمان های دیگر به کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه منجر می‌شود.

سید نجم الدین محمدی، مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تشریح اینکه کمیته علمی آسیب های اجتماعی، به دنبال راهبری برنامه های آسیب های اجتماعی سازمان است گفت: مشارکت بین همه ی دستگاه ها، لازمه ی شناخت و کنترل آسیب های اجتماعی است که هماهنگ کردن بخش های عمومی و خصوصی که در زمینه پیش گیری از وقوع جرم فعالیت دارند؛ مانند نیروی انتظامی،بهزیستی و دیگر دستگاه ها به منظور اجرای برنامه عملی پیش گیرانه و هماهنگی بیش تر میتواند تاثیرگذاری و نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد.

محمدی در این کمیته با تاکید بر شناخت علت اصلی آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد: معضلات اجتماعی تک بعدی و در یک جلسه نمی توان به ابعاد کلی آن پرداخت ضمن اینکه این تصمیمات زودبازده نیستند و باید دلایل به درستی شناخته و تدابیر مناسبی اتخاذ شود.

حبیب اله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز با اشاره به طرح مدیریت واحد شهری گفت: در این طرح تصمیم گیری و اجرای بسیاری از امور به شهرداری و شوراها منتقل و تفویض اختیار می شود، چرا که دولت نمی تواند به تمام امور رسیدگی کند که در این راه شهرداری تهران ابتدا باید زمینه ی لازم برای انجام این امور را داشته باشد.

مسعودی فرید با اعتقاد بر این که بخش عظیمی از مشکلات اجتماعی شهر تهران می تواند با رویکرد مسئله محور حل شود افزود: در این راه می توان به ظرفیت های شهرداری تهران و بهزیستی تکیه کرد.

محمد کمالی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی توجه به معلول‌ها بیش از علت‌ها بوده است خاطر نشان کرد: ابتدا باید به سراغ علت‌ها رفت و به بخش ایجابی حوزه اجتماعی نیز توجه بیشتری کرد بنابراین این کمیته باید در الویت کاری آینده خود این چنین ترسیم کند.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران نیز کمیته علمی کاهش آسیب های اجماعی را بازوی علمی سازمان خدمات اجتماعی عنوان کرد و افزود: هدف از تشکیل این جلسات همفکری علمی با سازمان خدمات جتماعی است تا بتواند وظایف محوله را تخصصی تر انجام دهد.

سعید معید فرآسیب شناس و استاد دانشگاه تهران با اشاره به تجارب ارزنده ی شهرداری در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد:با ارزیابی و شناختی که شهرداری تهران از وضعیت موجود آسیب های اجتماعی وهمچنین ابعاد مختلف آن دارد به صورت موشکافانه و دقیق تر به مشکلات شهر تهران پرداخت که امید است این امر محقق شود.

زهرا زارع جامعه شناس و استاد دانشگاه حاضر در نشست نیز خواستار اولویت بندی برنامه های شهرداری تهران در خصوص کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی شد.

 

نظر شما