برنا گزارش می دهد؛

مشکلات معلولان در شهر تهران / حرکت آهسته مناسب‌سازی شهری برای معلولان، سالمندان و جانبازان

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۱۰:۰۹:۳۸
کد خبر: ۷۵۶۰۵۲
مشکلات معلولان در شهر تهران / حرکت آهسته مناسب‌سازی شهری برای معلولان، سالمندان و جانبازان
رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: همچنان روند کار در بخش مناسب سازی شهری و اماکن عمومی به کندی پیش می رود و دلیل آن نیز مسئولانی هستند که این مشکل را با پوست و استخوان خود لمس نکرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، مدرسه اولین ورود او به اجتماع بود ،جایی که به دور از خانواده و حمایت هایشان باید به تنهایی با وجود شرایط جسمی خاصش و میزانی از معلولین از پس کارهایش بر می آمد.

با وجود بی تابی برای رفتن به مدرسه و رویابافی های کودکانه از دوستان جدید و معلم مهربان ، اما استرس رو به رو شدن با همسن وسالانش او را آزار می دهد.

نمی دانست با وجود کمبود امکانات رفاهی می تواند از پس خود بر آید یا خیر؟ از توانمندیش با خبر است اما تمامی ترسش از پله های عریض و طویلی بود که بدون در نظر گرفتن حال جسمی افرادی خاص، در سطح شهر ، معابر و اماکن تعبیه شده اند.

در واقع معلولان بخشی از جمعیت ایران و جهان را تشکیل می دهند که به نظر می رسد که تمامی مسئولین نیز باید در جهت بستر سازی و مناسب سازی و تسهیل تردد این افراد تلاش مضاعف داشته باشند.

با توجه به اینکه تعداد معلولان کشور قابل توجه هستند، به نظر می رسد روند مناسب سازی معابر و اماکن عمومی برای این قشر هنوز تا استاندارد سازی فاصله زیادی دارد.

از این رو برای باخبر شدن از آخرین آمار و اقدامات ستاد مناسب سازی کشور واینکه ایران چقدر به معولان خود اهمیت می دهد و تا چه میزان بسترسازی برای زندگی آنها مدنظر مسئولان است  با رئیس این حوزه به گفتگو پرداخته ایم.

ابراهیم کاظمی مومن سرایی رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: در بحث مناسب سازی شهری نسبت به سال های گذشته با پیشرفت نسبتا خوبی همراه بودیم به طور مثال در حال حاضر در جشنواره شهید رجایی 24 هزار دستگاه دولتی در سطح کشور، بحث مناسب سازی آن انجام شده ، پیاده روهای تمامی استان ها از خط ویژه معلولان تعبیه شده و نیز حتی در تلاشیم تا در پارک و بوستان ها نیز امکانات رفاهی بیشتری برای این افراد فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: اخیرا در ساحل مازندران در شهر بابلسر با هدف تسهیل و بهره مندی معلولان از فضاهای عمومی مسیر ساحلی را برای این افراد ایجاد کرده ایم.

کاظمی مومن سرایی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مناسب سازی کشور، ادامه داد: همچنین بحث مناسب سازی مراکز درمانی در استان کرمانشاه، بسیار قوی در حال پیشروی است، در اصفهان 60 دستگاه و در خراسان رضوی 200 دستگاه اتوبوس مناسب سازی وارد شد حتی فرودگاه بوشهر را نیز مجهز به مسیرهای مخصوص عبور معلولان کرده ایم.

وی تاکید کرد: با تمامی این اقدامات انجام شده اما همچنان روند کار بخش مناسب سازی شهری و اماکن عمومی به کندی پیش می رود و دلیل آن نیز مسئولانی هستند که این مشکل را با پوست و استخوان خود لمس نکرده اند.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور در پایان مصاحبه به برنا گفت: این تفکر اشتباه در خصوص مناسب سازی معابر شهری و اماکن رفاهی وجود دارد که فکر می کنیم مناسب سازی تنها مختص به معلولان است در حالی که در هر جامعه ای برای سالمندان، زنان باردار، جانبازان و حتی افرادی که هر دو دستانشان از خرید پر است، مسیرها را مناسب سازی و بستر رفت و آمد بی دردسر را فراهم می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز