عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌و گو با برنا مطرح کرد؛

نیاز به وزارتخانه قدرتمند در زمینه مشکلات زیست محیطی/ دولت مخالفتی با تاسیس وزارت محیط زیست ندارد

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۹:۱۳:۵۴
کد خبر: ۷۵۶۶۰۵
نیاز به وزارتخانه قدرتمند در زمینه مشکلات زیست محیطی/ دولت مخالفتی با تاسیس وزارت محیط زیست ندارد
عبدالله حاتمیان گفت: وضعیت آب برای ایران بسیار مهم است و با شروع به کار وزارت محیط زیست موضوع مهم آب از زیر نظر وزارت نیرو خارج می‌شود و زیر نظر متخصصان و کارشناسان این حوزه می‌رود که در این زمینه صاحب نظر هستند. از هر زاویه‌ای که به موضوع تاسیس وزارت محیط زیست نگاه کنیم می‌بینیم که نتیجه آن برای کشور پهناوری مانند ایران که از اقلیم‌های مختلفی برخوردار است مفید خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، دولت با تاسیس وزارتخانه محیط زیست مخالفتی ندارد ولی نمایندگان مجلس همیشه اصل را رها می‌کنند و به مسائل فرعی می‌پردازند. این گفته یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی است. او معتقد است با تاسیس یک وزارتخانه قدرتمند می‌توانیم بسیاری از مشکلات زیست محیطی ایران را بر طرف کنیم و همچنین با حضور کارشناسان در این وزارتخانه می‌توان شاهد تقویت دیپلماسی محیط زیستی باشیم و اجازه سوء استفاده همسایگان را از این خلاء ندهیم.

عبدالله حاتمیان، نماینده شهروندان خراسان رضوی و همچنین عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد تاسیس وزارتخانه محیط زیست به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: تقریبا از 3 سال پیش به‌همراه دیگر همکاران فعالیت‌هایی را برای شروع به‌کار وزارت محیط زیست آغاز کردیم که در ادامه کار عده‌ای از این موضوع جدا شدند ولی هنوز افرادی در مجلس هستند که بر تاسیس وزارتخانه محیط زیست تاکید دارند.

وی در همین مورد ادامه داد: نمایندگان مجلس معتقدند که ۳ حوزه محیط زیست، منابع طبیعی و آب در کشور ماموریت‌های مشابهی با یکدیگر دارند. اکنون که وضعیت موضوع آب برای ایران بسیار مهم است باید بدانیم که این مبحث مستقیما با مسائل منابع طبیعی و آبخیزداری در اراتباط است و باید با یک محور مدیریت بشود ولی اکنون مدیریت آن با وزاتخانه نیرو است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تاکید بر ادقام موضوعات مرتبط با محیط زیست اضافه کرد: اگر این سه مجموعه با یکدیگر تلفیق بشود مشکل آب و محیط زیست و منابع طبیعی به سرعت برطرف خواهد شد زیرا هنگامی که این موضوعات با یکدیگر ادقام شود ما شاهد آن خواهیم بود که همکاری‌ها در بازرسی‌ها و همچنین جلوگیری از تخریب محیط زیست بیشتر خواهد شد و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم. یک مثال کوچک در این مورد می‎زنم و آن اینکه اگر این سه حوزه با یکدیگر ادقام شود یک محیط بان می‌تواند با یک خودرو به محل خدمت خود برود و هم وضعیت آب را پیگیری کند و هم مشکلات مربوط به حیوانات و جلوگیری از شکار آنها را گزارش دهد.

حاتمیان با ابراز نگرانی از وضعیت آب در ایران خاطرنشان کرد: وضعیت آب برای ایران بسیار مهم است و با شروع به کار وزارت محیط زیست موضوع مهم آب از زیر نظر وزارت نیرو خارج می‌شود و زیر نظر متخصصان و کارشناسان این حوزه می‌رود که در این زمینه صاحب نظر هستند. از هر زاویه‌ای که به موضوع تاسیس وزارت محیط زیست نگاه کنیم می‌بینیم که نتیجه آن برای کشور پهناوری مانند ایران که از اقلیم‌های مختلفی برخوردار است مفید خواهد بود.

نماینده شهروندان خراسان رضوی با بیان اینکه در زمینه دیپلماسی محیط زیست بسیار ضعیف عمل می‌کنیم ادامه داد: در زمینه ارتباط دیپلماسی محیط زیستی ایران با دنیا، باید بگوییم که این رابطه نزدیک به صفر است به همین خاطر اگر این فضاها را مستقل کنیم به لحاظ دیپلماسی بین‌المللی وضعیت ما بهبود پیدا خواهد کرد. اکنون افغانستان حق آبه‌های تاریخی ایران را نمی‎‌دهد و یا اینکه ترکیه مجموعه سدهایی را احداث کرده است و به دنبال سیاست آب در مقابل نفت حرکت می‌کند و از این وضعیت ضعف مدیریتی در ایران کشورهای همسایه هم سوء استفاده می‌کند.

وی در همین مورد ادامه داد: وزارت خارجه هم که به صورت مستقل نمی‌تواند وارد موضوع محیط زیستی بشود زیرا متخصصانی باید حضور داشته باشند تا بتوانند به وزارت امور خارجه کمک کنند. وزارت امورخارجه ایران با ساختار سیاسی شکل گرفته است و لازم است که محیط زیستی‌ها با کمک وزارت خارجه این موضوع را پیگیری کند به همین دلیل جای خالی وزارتی قدرتمند در این زمینه احساس می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه عزم تاسیس وزارتخانه محیط زیست در دولت وجود دارد ولی نماینگان مجلس کم کاری می‌کنند گفت: این اراده در دولت وجود دارد که وزارتخانه محیط زیست تاسیس شود و مخالفتی هم از سوی دولت در این زمینه دیده نمی‌شود. اکنون 3 سال است که از طرح موضوع تشکیل وزارتخانه محیط زیست گذشته است و دلیل این تاخیر هم کندی نمایندگان مجلس است. متاسفانه همیشه فرع را بر اصل ترجیح می‌دهیم.

نظر شما