هاشمی رفسنجانی:

امروز لایحه برنامه سوم توسعه شهری تهران تقدیم شورا می‌شود/ از برنامه‌ریزی‌های حجیم و ویترینی اجتناب کنید

۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۹:۰۷:۴۸
کد خبر: ۷۵۶۷۸۴
امروز لایحه برنامه سوم توسعه شهری تهران تقدیم شورا می‌شود/ از برنامه‌ریزی‌های حجیم و ویترینی اجتناب کنید
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید از حجیم کردن برنامه و افزایش تعداد احکام و تکالیف برنامه بپرهیزیم، گفت: پیکره برنامه باید از فربهی به چابکی تغییر کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در آغاز جلسه شورا گفت: امروز خوشبختانه لایحه برنامه سوم توسعه شهری تهران از سوی شهردار محترم جناب آقای افشانی تقدیم شورا می شود.

وی ادامه داد: از سال 1386 که دور جدید برنامه ریزی شهری تهران آغاز شده است، تاکنون دو برنامه سه وپنج ساله تهیه و مصوب شده است و انشاله از ابتدای سال آینده اجرای برنامه سوم توسعه شهری تهران آغاز می شود. اما چند نکته کوتاه در آسیب شناسی برنامه ریزی با ملاحظات و سیاستهای کلی حاکم بر برنامه یکی از مشکلات برنامه ریزی در کشور که ‎شامل مدیریت شهری نیز می شود، برنامه ریزی ویترینی ونمایشی است، یعنی عملکرد سازمان لزوما تابع برنامه، تغییرات و سیاستهای آن نیست و براساس روزمرگی و مصالح ذینفعان صورت می گیرد، بنابراین با تصویب برنامه و تغییرات آن تغییر محسوسی در عملکرد سازمان مشاهده نمی شود.

هاشمی اضافه کرد: نکته دوم، لزوم پرهیز از حجیم کردن برنامه و افزایش تعداد احکام و تکالیف برنامه است، اگر برنامه هوشمند وهدفمند تدوین شود، طبیعی است در یک دوره محدود با منابع محدود قادر به تامین بخش بزرگی از احکام و تکالیف نیست وبایست پیکره برنامه از فربهی به چابکی تغییر کند.

رییس شورای شهر خاطرنشان کرد: نکته سوم، ضرورت سنجش پذیری و شاخص پذیری کمی اهداف و تکالیف برنامه است، استفاده از عبارات کیفی، کلی گویی و ایده آل گرایی در ادبیات برنامه، مسیر را برای عدم تحقق پذیری و افزایش ابهام در عملکرد برنامه باز می کند.

وی افزود: نکته چهارم، اولویت بندی متناظر با مطالبات شهروندان در برنامه ریزی است، واقعیت این است که مدیریت شهری تهران با انبوهی از مطالبات و خواستهای گروههای ذینفع، بدنه شهرداری و مردم مواجه است که قادر به تحقق همه آنها در مدتی محدود نیست، پس ما ناگزیریم خواست عمومی شهروندان را که شورای شهر تبلور آرا و اراده آنهاست بر سایر گروههای ذینفع مقدم کنیم و نتیجه این تقدم ممکن است به نارضایتی این گروه ها منجر شود اما حفظ رضایت همه در یک برنامه ریزی علمی واجرایی اجتناب ناپذیر است.

هاشمی ادامه داد: نکته پنجم، ضرورت حرکت به سمت متوزان کردن منابع و تکالیف شهرداری تهران است، کاهش اتکای شهرداری از درآمد ناپایدار به پایدار گرچه یکی از مطلوبیت های برنامه است اما از آن مهمتر متوازن کردن ساختار منابع – هزینه شهرداری تهران است، شهرداری منابع متفاوتی دارد و با انتظارات و تکالیف متعددی نیز مواجه است، یکپارچه دیدن منابع وهزینه شهرداری یکی از آسیبهای ساختار فعلی است که باید بتدریج اصلاح شود و برای هر گونه از هزینه ها، نوعی خاصی از درامد ها پیش بینی شود تا امکان تعادل و توازن در منابع وهزینه هر حوزه فراهم آید و بطور مثال اگر منابع هزینه های جاری و خدماتی یا فرهنگی و اجتماعی تامین نشد، بودجه سیستم حمل ونقل عمومی به این حوزه اختصاص نیابد و مدیریت شهری دچار روزمرگی و انقباض نشود.

رییس شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: نکته پایانی، ضرورت واقع بینی وعملگرایی در برنامه است، بسیاری از اهداف برنامه برای تحقق نیازمند ابزارهای قانونی و اجرایی هستند که معمولا بدلیل عدم پیگیری مناسب فراهم نمی شوند و نتیجتا هدف برنامه محقق نمی شود، بطور نمونه در حوزه درآمدهای پایدار، کمتر از یک پنجم قبوض صادره برای شهروندان وصول می شود و پیش بینی های انجام شده جهت ایجاد مکانیزم مناسب برای وصول درامد پایدار اجرایی نشده است و همین موجب بروز کسر بودجه و اختلال در تحقق بخشی از برنامه می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز