رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا خبر داد

توقف طرح جریمه ریالی سربازی از سال آینده/ کشف هزار و ۸۸۴ کارت جعلی سربازی

۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۱۴:۲۰:۰۰
کد خبر: ۷۵۷۰۰۵
توقف طرح جریمه ریالی سربازی از سال آینده/ کشف هزار و ۸۸۴ کارت جعلی سربازی
رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از توقف طرح جریمه ریالی در سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه سلامت برنا،  سردار بهرام نوروزی در نشست خبری صبح امروز خود که در مقر سازمان وظیفه عمومی ناجا برگزار شد، درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی اظهار کرد: اجرای این طرح تا پایان امسال ادامه داشته و برابر آخرین اطلاعات ما در سال آینده اجرایی نخواهد شد. بنابراین افرادی که تا پایان امسال هشت سال غیبت یا بیشتر از آن داشته باشند تنها تا پایان امسال می‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

وی افزود: بیش از 600 هزار نفر برای دریافت کارت معافیت از زمان اجرای طرح تاکنون به دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده و برای حدود 444 هزار نفر کارت معافیت صادر شده است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین با اشاره به روند تعویض کارت‌های معافیت پایان خدمت قدیمی اظهارکرد: تمامی دارندگان کارت‌های معافیت پایان خدمت مربوط به سال‌های 62 تا 90 که کارت هوشمند دریافت نکرده‌اند می‌بایست کارت خود را تعویض می‌کردند چرا که کارت‌های قدیمی فاقد اعتبار است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 10 میلیون کارت قدیمی تعویض شده است، گفت: مابقی افراد نیز باید برای دریافت کارت جدید اقدام کنند.

کشف 1884 کارت جعلی سربازی از زمان اجرای طرح تعویض

نوروزی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره شناسایی و برخورد باندها و گروه‌های جعل کارت‌های معافیت و پایان خدمت نیز گفت: از زمانی که طرح تعویض کارت های قدیمی آغاز شد برابر آخرین آمار 1884 کارت جعلی مربوط به معافیت پایان خدمت در سراسر کشور کشف شد که به همین تعداد نیز پرونده تشکییل شده و برای رسیدگی به حوزه جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ارجاع شد که در برخی از این پرونده‌ها نیز موارد دیگری در اعترافات جاعلان یا بررسی اسناد و مدارک مربوط به آنان شناسایی شد.

به گفته وی البته تعداد دستگیری‌ها می‌تواند بیشتر از 1884 مورد باشد چرا که در برخی موارد با شناسایی یک کارت جعلی ، ماموران به چندین نفر که در این حوزه فعالیت داشتند برخورد کردند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در توضیح بیشتر در مورد  طرح جریمه ریالی سربازی نیز گفت: همانطور که توضیح داده شد مشمولان غایبی که تا پایان امسال حداقل 8 سال غیبت یا بیشتر از آن داشته باشند می‌توانند برای دریافت کارت معافیت خود مبالغ جریمه را که براساس مدت غیبت، مدرک تحصیلی، تاهل و ... تعیین می‌شوند به دو شیوه نقدی و قسطی پرداخت کرده و از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

وی درباره اجرای این طرح از سال آینده نیز گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم مجلس این طرح را تنها تا پایان امسال تصویب کرده و برای اجرای آن در سال آینده مصوبه‌ای وجود ندارد ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد که اجرای این طرح دوباره تمدید شود.

افزایش تعداد سربازان دارای مدرک دانشگاهی در کشور

نوروزی در بخش دیگری از نشست خبری خود به آمار تحصیلات مشمولان در حین اعزام اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش اعزام مشمولان دارای مدارک دانشگاهی به سربازی بوده‌ایم و در مجموع می‌توان اینطور گفت که تعداد سربازان دارای مدرک دانشگاهی در کشور افزایش داشته است.

وی درباره اینکه آیا آماری در مورد درصد مشمولان غایب وجود دارد یا خیر به ایسنا گفت: این آمار وجود دارد اما در حال حاضر آن را در اختیار ندارم اما چیزی که می‌توان گفت این است که میزان مراجعه برای اعزام به سربازی یا تعیین تکلیف آن افزایش داشته است و به همین میزان طبیعتا آمار مشمولان غایب رو به کاهش است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین با اشاره به شایعات و اخباری که در خصوص سربازی مطرح می‌شود اظهارکرد: درخواست ما از خانواده‌ها و مشمولان خدمت سربازی این است که به هیچ عنوان برنامه‌ریزی خود برای انجام خدمت سربازی را براساس شایعات و احتمالات انجام ندهند چرا که ممکن است گاهی مواردی از سوی افرادی مطرح شود که یا مسئولیتی در این حوزه نداشته یا آنچه که مطرح کرده‌اند تنها ایده و تصور خودشان بوده است بنابراین لازم است که همگان توجه داشته باشند مباحث مربوط به نیروهای مسلح که سربازی نیز جزو آن است باید از مسیر ستاد کل نیروهای مسلح و در نهایت با موافقت مقام معظم رهبری انجام شود.

 

نظر شما