کتاب «مدیریت شهری از دیدگاه امام خمینی» منتشر شد

۱۳۹۷/۰۷/۰۶ - ۱۰:۲۰:۲۹
کد خبر: ۷۵۷۹۷۳
کتاب «مدیریت شهری از دیدگاه امام خمینی» منتشر شد
عدالت و توجه به محرومین و مستضعفین مهمترین کلید واژه های مورد تأکید امام برای مدیریت شهر و تحقق شهر اسلامی است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ،  کتاب «مدیریت شهری از دیدگاه امام خمینی» توسط پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، منتشر شد.

به گزارش جماران، این کتاب 194 صفحه ای حاصل پژوهش سه نفره محمد جلیلی، محمد آیینی و محمد عبدالحسین زاده در زمینه «شناسایی نظام مند شاخص ها و مؤلفه های مدیریت شهری در کشور بر اساس اندیشه های امام خمینی» است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «هدف کلی از انجام این پژوهش، مطالعه مفاهیم مدیریت شهری از نگاه امام خمینی به عنوان تجلی زیبای مدیریت شهری در شهر اسلامی، قابلیت های شهرسازی اسلامی از نظر مدیریت شهری و در نهایت ارائه راهبردها و راهکارهایی برای ارتقای کیفی شهر از لحاظ مدیریت شهری در شهرسازی سرزمین های اسلامی است. همچنین باید بیان کرد که نگرش و بررسی های بنیادین در سیره امام در مدیریت شهری جامعه کمک شایانی به شناخت عمیق و اصیل مفاهیم مدیریت شهری از دیدگاه امام می باشد و تلاش می کند تجلی زیبای مدیریت شهری در شهر اسلامی را ارائه دهد.»

فصل اول این کتاب به تعریف موضوعاتی مثل حکمرانی خوب، شهر اسلامی و پارادایم شهرسازی در سیره نبوی می پردازد. به طور مثال ذیل عنوان «اصل آزادی و برابری» می نویسد: «در آرمان شهر اسلامی، انسان ها برابر اصل توحید «آزاد و برابر» آفریده شده اند. تمامی انسان ها آفریده خداوند هستند و وی انسان ها را «برابر و آزاد» خلق نموده است. انسان ها از بدو تولد، دارای هیچ امتیاز و برتری ذاتی و فطری نمی باشند تا مبنای برتری و نابرابری آنان گردد و احیانا عده ای خویش را مستحق فرمانبرداری و دیگران را ملزم به اطاعت نمایند.»

در فصل های دوم و سوم نیز روش پژوهش، چهارچوب مفهومی پژوهش و تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش را شرح داده است. فصل چهارم نتایج و پیشنهادات این پژوهش را ارائه می دهد. در این فصل آمده است: «نکته مهمی که امام نسبتا زیاد در بیانات خود اشاره می کنند این است که بایستی مردم و مسئولین شهری در قبال مسائل و مشکلات شهر احساس مسئولیت کنند. نبایستی از زیر باز مسئولیت شانه خالی کنند و کارها را به یکدیگر محول کنند. تا زمانی که این احساس مسئولیت نباشد، تحقق شهر اسلامی و مدیریت شهری اسلامی امکان پذیر نیست.

001

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز