رئیس پارک علم و فناوری نرم وصنایع فرهنگی در گفت و گو با برنا :

ناظر عملکرد بر قیمت داریم اما عزم جدی برای کنترل وجود ندارد/ به گردشگری اهمیت دهیم، از درآمد نفتی پیشی می گیرد

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۵:۲۶:۱۵
کد خبر: ۷۶۲۸۶۳
ناظر عملکرد بر قیمت داریم اما عزم جدی برای کنترل وجود ندارد/ به گردشگری اهمیت دهیم، از درآمد نفتی پیشی می گیرد
ایمانی خوشخو گفت: همه مراکز گردشگری ما دارای مجوز هستند و یعنی ناظر بر عملکرد وجود دارد پس اگر در حال حاضر با افزایش قیمت ها و ... مواجه هستیم به این دلیل است که نظارت ها خوب انجام نمی شود. ما می توانیم به گونه ای عمل کنیم که گردشگری خیلی متأثر از این مسائل نشود چرا که سفر سوپاپی برای آرامش روح و روان مردم است

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، گردشگری که یکی از منابع تغذیه اقتصاد یک کشور است ،نقش مهمی در توسعه و کسب درآمد در آن کشور دارد. تولید ارز خارجی، ایجاد شغل جدید و فرصت های شغلی ، ایجاد تجارت ، درآمد و کارآفرینی مخصوصا در بخش کوچک کسب و کار ، ارائه زیر ساخت های جدید برای استفاده های غیر توریستی ، افزایش توسعه یک منطقه از تاثیرات مثبت اقتصادی گردشگری در یک کشور است .

امروزه گردشگری عامل مهمی برای توسعه اقتصادی به حساب می آید به شکلی که بسیاری از کشورها که بستر جذب گردشگر را آنچنان که باید و شاید ندارند اقدام به ساخت مراکزی برای جذب توریست می کنند و اما ایران یکی از کشورهایی است ثروت غنی بسترهای جذب گردشگر دارد ولی گردشگری آن هرروز بی رونق تر می شود .

 

اینکه چرا با وجود بستر های لازم در کشور برای جذب توریست خارجی و گردشگر داخلی این سرمایه مورد بی توجهی ناآگاهانه قرار دارد و در شرایط اقتصادی فعلی چرا به ایجاد امکان مناسب برای سفرهای گردشگران داخلی توجه چندانی نمی شود و قیمت ها تا این حد نامناسب با امکانات است  مبحثی بود که با محمدحسین ایمانی خوشخو پژوهشگر اقتصاد  گردشگری و رئیس پارک علم و فناوری نرم وصنایع فرهنگی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، حجم سفرهای داخلی بیشتر شده است در حالی که با گرانی و محدودیت امکانات نیز مواجه هستیم، چرا هزینه و امکانات رفاهی متناسب با شرایط جامعه در این بخش برنامه ریزی نشده است، گفت: رشد گردشگری با وجود بسترهای موجود در ایران حتی قادر است درآمدی بالاتر از درآمد نفتی را برای کشور حاصل کند.حال اینکه چرا قیمت مراکز اقامتی و تفریحی برای گردشگران داخلی افزایش چشمگیری داشته تا حدی که خیلی گردشگران داخلی هم توان سفر دیگر ندارند به  این دلیل برمی گردد که قیمت ها متناسب با دلار تنظیم می شود مثلا در بعضی از هتل ها  برخی از محصولات از خارج وارد شده و طبیعی است روی قیمت ها تأثیر گذار باشد. اما اکثر محصولات گردشگری، متأثر از این شرایط نیست . یعنی سایه افزایش قیمت ارز روی محصولات می افتد. مثلا میوه گران می شود چون ارز گران شده در صورتی که عده ای در حال صادرات هستند و این موضوع توجیهی ندارد، اینجاست که  مدیریت نظارتی ما باید وارد عمل شود.

خوشخو ادامه داد: همه مراکز گردشگری ما دارای مجوز هستند و یعنی ناظر بر عملکرد وجود دارد پس اگر در حال حاضر با افزایش قیمت ها و ... مواجه هستیم به این دلیل است که نظارت ها خوب انجام نمی شود.  ما می توانیم  به گونه ای عمل کنیم که گردشگری خیلی متأثر از این مسائل نشود چرا که سفر سوپاپی برای آرامش روح و روان مردم است تا بتوانند سختی ها را بهتر تحمل کنندحال اینکه اگر سفر هم خودش مشکل ساز باشد این ها در درون می ماند و سوپاپ ها بسته می شود و ممکن است در زندگی ها خلاء ایجاد کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز