وزیر آموزش‌ و پرورش:

مدارس دولتی کلاس‌بندی دانش‌آموزان را طبقه‌بندی می‌ کنند و انواع برچسب‌ها را به دانش آموزان می‌زنند

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ۱۰:۵۲:۵۳
کد خبر: ۷۶۳۲۶۸
مدارس دولتی کلاس‌بندی دانش‌آموزان را طبقه‌بندی می‌ کنند و انواع برچسب‌ها را به دانش آموزان می‌زنند
وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه نظام آموزشی ما دچار طبقه‌بندی و تفکیک‌ شده است، گفت: در مدارس دولتی حتی کلاس‌بندی دانش‌آموزان طبقه‌بندی می‌شود و انواع برچسب‌ها را به دانش آموزان می‌زنند.
 

به گزارش برنا، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست صاحب‌نظران علوم تربیتی با اشاره به ظرفیت علمی صاحب‌نظران علوم تربیتی در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، اظهار کرد: مدیران آموزش‌ و پرورش با مسائل و چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند که اگر در این مسیر کوچک‌ترین غفلتی صورت بگیرد از چشم‌اندازها دور می‌شویم و بهره‌وری از نظرات صاحب‌نظران یاری‌دهنده ما خواهد بود.

وی افزود: با حضور صاحب‌نظران علوم تربیتی در این فضای پیچیده آموزشی و پرورشی تنها نیستیم و تلاش می‌شود تا منظم‌تر و با ساختار مشخص‌تری نشست‌های مشترک را ادامه بدهیم و از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مسائل مزمن بیش‌ازپیش استفاده کنیم.

بطحایی با بیان اینکه اگر فهرستی از مسائل آموزش‌ و پرورش را تنظیم کنیم بسیاری از آنها شاید مربوط به چهل، پنجاه سال پیش است، گفت: اگر آموزش‌ و پرورش با همین شکل و در این مسیر پیش برود مجدداً در پنجاه سال آینده همین مسائل وجود خواهد داشت و این نشست و حضور صاحب‌نظران بسیار دلگرم‌کننده است که با کمک تجربه و دانش شما به راه‌حل‌های مناسب با توجه به شرایط جدید راه پیدا کنیم.

 وی تصریح کرد: در سال تحصیلی گذشته یکی از سیاست‌هایی که دنبال کردیم این بود که گفتمان آموزش‌ و پرورش در جامعه را از کمی نگری به کیفی نگری تغییر دهیم؛ هرچند که مسائل بودجه‌ای و معیشتی معلمان همچنان هست اما تلاش کردیم در کنار این مسائل، جنبه‌های کیفی در آموزش‌ و پرورش را مورد توجه قرار دهیم.

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: از حیث فضاهای آموزشی و تجهیزات با کمبودهایی مواجه هستیم و معلم مهم‌ترین رکن در تعلیم و تربیت با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو است اما نباید این مسائل ما را از مخاطب اصلی که دانش‌آموز است، غافل کند.

وی اضافه کرد: محور و کانون اصلی تمام فعالیت‌ها در آموزش‌ و پرورش، دانش‌آموز است و با این رویکرد و با کمک صاحب‌نظران علوم تربیتی توانستیم به برخی از اولویت‌ها و گفتمان‌ها دست پیدا کنیم.

بطحایی گفت: امروز نظام آموزشی دنیا برای دانش آموزان کم‌توان و دارای اختلال، آموزش را جدا نمی‌کند و تفکیک را انجام نمی‌دهد، اما نظام آموزشی ما دچار طبقه‌بندی و تفکیک‌ شده است و حتی در مدارس دولتی در کلاس‌بندی دانش‌آموزان طبقه‌بندی می‌شوند و انواع برچسب‌ها را به دانش آموزان می‌زنند و این رویه باعث شده است آموزش در لایه حافظه محوری محدود شود.

وی با اشاره به اینکه مدارس انحراف عمیقی از برنامه‌های تربیتی و مهارتی داشتند، اظهار کرد: اقداماتی را شروع کرده‌ایم و حذف آزمون‌های زائد و کتاب‌های کمک‌درسی ازجمله مواردی است که در سال تحصیلی گذشته پیگیر اجرای آنها بودیم و اجرا هم شد.

وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم این انحراف را کم کنیم و به دنبال این هستیم که آموزش‌ و پرورش عمومی پالایش شود و از مقطع ابتدایی شروع کرده‌ایم و موفقیت در این مسیر در گروی پشتوانه علمی و فکری صاحب‌نظران علوم تربیتی است.

وی تأکید کرد: در ایران علوم تربیتی در بین سایر علوم بسیار قوی‌تر است و باید از این ظرفیت استفاده شود و صاحب‌نظران دیده‌بان آموزش‌ و پرورش باشند و در برنامه‌ها نقاط قوت و ضعف را به ما تذکر دهند اما تاکنون مقاله‌ای از صاحب‌نظران با چنین شرایطی نبوده است که با موضوع و محور مسائل و برنامه‌های روز آموزش‌ و پرورش باشد و موارد لازم را برای کیفیت‌بخشی بیان کند.

بطحایی با بیان اینکه با کمک سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دو ساعت از برنامه رسمی مدارس در اختیار مدیریت مدرسه و معلم قرار گرفته است، گفت: انعطاف در برنامه درسی را شروع کرده‌ایم و معلم با چارچوب‌های ابلاغی برای آن دو ساعت محتوا تهیه خواهد کرد و به سمت توسعه این ساعات آموزشی و پرورشی هستیم.

وی با اشاره به آسیب‌های برگزاری کنکور خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد از ظرفیت صندلی‌های دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی دانش‌آموزان جایابی می‌شود و فقط برای ۱۵درصد صندلی‌ها رقابت می‌شود که دوران تحصیل دانش آموزان و اهداف تربیتی مدرسه را تحت تأثیر قرار داده است و متأسفانه به همین دلیل خانواده‌ها به مدرسه اجازه حرکت به سمت کارهای مهارتی نمی‌دهند، درصورتی‌که دانش آموزان به برنامه‌های مهارتی هم نیاز دارند و در چنین فضایی نیازمند حمایت‌های علمی صاحب‌نظران علوم تربیتی هستیم.

 

نظر شما