در گفت و گو با حسین ایمانی جاجرمی مطرح شد ؛

سناریوهایی برای انتصابات در شهرداری تهران

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۵:۲۳:۲۵
کد خبر: ۷۶۴۴۸۱
سناریوهایی برای انتصابات در شهرداری تهران
رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه گفت: عدم ثبات کابینه در دستگاه های عمومی از جمله شهرداری باعث می شود که کارآمدی آن و در نتیجه مقبولیت آن صدمه ببیند.

حسین ایمانی جاجرمی در گفت وگو با خبرنگار برنا درباره انتصابات شهردار تهران در  شرایطی که ماندن یا رفتن وی از پست شهرداری تهران در پاره ای از ابهام قرار دارد با اشاره به جایگزینی زود به زود شهردار در تهران در دوره جدید گفت: اینطور احساس می شود که عملکرد شهرداری دچار افت شده و این نهاد کارآمدی مورد انتظار را ندارد که این موضوع هزینه ای است که درزمان تغییر مکرر شهردار باید پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه تغییر مکرر شهردار باعث سکته و توقف عملکرد شهرداری می شود، ادامه داد: افشانی هنوز تیم خود را نچیده است اما اگر در این فاصله  تغییر کند، شهرداری دچار بحران اداری و اجرایی می شود.

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید براهمیت شخصیت و کاریزمای شهردار در شهرداری و ضرورت دور بودن نهاد شهرداری از مسایل سیاسی عنوان کرد: تطبیق بدنه اداری شهرداری با دیدگاه شهردار جدید موضوعی زمان بر و هزینه بر است. 

تهران شهر بحران زده

جاجرمی خاطرنشان کرد: اگرچه ایجاد تغییرات در شهرداری از اختیارات شهردار است اما باید این حقیقت را در نظر گرفت که شهر تهران در شرایط بحرانی قرار دارد.

وی با اشاره به انتصابات اخیر توسط افشانی شهردار تهران با تاکید براینکه اگر انتخاب افراد توسط کمیته ای تخصصی صورت گرفته باشد قطعا نفر بعد نیز می تواند از این افراد بهره بگیرد، افزود: اما اگر این افراد انتخاب شخصی ایشان باشد ممکن است نفر بعدی نیز سلیقه وی را نداشته و با جا به جایی افراد ثبات کابینه را دچار مشکل کند.

این جامعه شناس شهری با بیان اینکه در خصوص وضعیت افشانی  و انتصابات انجام شده توسط وی 3سناریو وجود دارد چنین گفت : در سناریوی خوش بینانه این احتمال وجود دارد که وی تضمیناتی اخذ کرده باشد که بنا برآن در جایگاه شهردار تهران باقی خواهند ماند و به همین دلیل شروع به چیدن تیم مورد نظر خود کرده است.

با اشاره به سناریوی بد بینانه در این خصوص تصریح کرد: دراین سناریو شهردار در لحظات آخر حضور خود در شهرداری تشکیلاتی را شکل می دهد که نفر بعدی قادر به انجام تغییرات زیادی در آن نیست که این موضوع می تواند هزینه زیادی را برای نفر بعد ایجاد کند.

جاجرمی با تاکید بر اینکه در منطق اداری ایران تصمیم های شخصی برای مدیران نسبت به اجماع کارشناسی نسبت به یک مساله ارجحیت دارد، اظهار کرد: اگر افشانی کنار برود باید دید نفر بعدی از کدام ائتلاف است زیرا معمولا طرفداران هرجریان انتظارات خاصی از شهردار طیف خود از نظر کسب جایگاه و عنوان دارند.

وی با اشاره به اینکه سناریوی دیگری نیز در این خصوص وجود دارد،  گفت: این احتمال وجود دارد که توافق شده باشد فردی از همین جریان  سیاسی و نزدیک به افشانی جای وی را بگیرد و سیاست های وی را دنبال کند که در این صورت افشانی برای این شخص اقدام به چیدن تیم می کند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه شهرداری باید از مسائل سیاسی دور بوده و به خدمات شهری رسیدگی کند، پیشنهاد داد: شهرداری اندام حیاتی شهر است و ضروری است قائم مقامی اجرایی داشته باشد که توسط شورای شهر انتخاب شده و چند سال بر سر کار بماند در این صورت شهردار تنها یک مقام تشریفاتی و نمادین و سیاسی بوده و کار اصلی برعهده قائم مقام اجرایی است که می تواند تا چند سال به کار خود ادامه داده و تغییرات مکرر نیز مشکلی در انجام وظیفه وی ایجاد نکند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز