گزارش برنا از افزایش آسیب های اجتماعی به دنبال نبود مدیریت منسجم در حوزه مهاجرت،

افزایش چشمگیر گدایان خارجی در ایران / ضعف مدیریت مهاجران ، مصادف با افزایش متکدیان آسیب رسان

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۵:۲۷:۱۴
کد خبر: ۷۶۴۷۶۷
افزایش چشمگیر گدایان خارجی در ایران / ضعف مدیریت مهاجران ، مصادف با افزایش متکدیان آسیب رسان
رئیس انجمن آسیب های اجتماعی کشور گفت: اگرچه پذیرش مهاجران آسیب دیده جز اهداف عالیه ما به عنوان کشوری مسلمان و مدافع ملل مظلوم است اما اگر این موضوع مدیریت نشود می تواند منجر به بروز آسیب در حوزه اجتماعی کشور شود.

تصویر حضور تکدی گران در شهرهای بزرگ ایران چشمگیر شده است . متکدیانی که اکثریت آنها ایرانی نیستند . واما با شرایط اقتصادی فعلی جامعه و فشارتحریم ها ، کمک به ضعفای  ایرانی  از سوی مردم بیشتر خواهد بود و یاری به افرادی  مهاجر خارجی به حتم رنگ کمتر می گیرد، در این مسیر به نظر رشد رفتارهای آسیب رسان در جامعه از سوی متکدیان خارجی به دلیل تامین امرار معاش بیشتر خواهد شد .

کوروش محمدی در گفت وگو با خبرنگار برنا در خصوص متکدیان خارجی در ایران با بیان اینکه آمار خاصی از تعداد متکدیان در کشور نداریم گفت: برای مقابله با تکدی گری متولی خاصی در کشور نداریم،  البته کمیته ساماندهی کودکان خیابانی و متکدیان وجود دارد  که در تهران 22 دستگاه و در استان ها بین 15 تا 22 دستگاه با آن همکاری می کنند اما عملکرد موفقی نداشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر متکدیان به صورت پراکنده و به دور از فرآیندها و نظارت های قانونی فعالیت می کنند.

 درباره اینکه چرا متکدیان خارجی کشور  ما را هدف مهاجرت خود قرار می دهند، ادامه داد: یک دلیل این موضوع آن است که مردم ما با نگاهی عاطفی و مذهبی و یا گاهی به شکل یک تکلیف به موضوع کمک به متکدیان نگاه می کنند.

رئیس انجمن آسیب های اجتماعی با بیان اینکه قوانین ما با عمل تکدی گری به عنوان جرم نگاه کرده است، اظهار کرد: یک دلیل دیگر برای حضور متکدیان خارجی در کشور نبود مکانیسم برای اجرای قوانین مقابله با تکدی گری است که دلیل این موضوع نیز به همان نبود متولی خاص برای این موضوع باز می گردد.

محمدی با بیان اینکه ما همواره از پلیس انتظار داریم که مجری قوانین باشد، خاطرنشان کرد: دستگاه های فرهنگی و خدمات اجتماعی از کنار موضوع تکدی گری به راحتی عبور می کنند در حالیکه شرایط باید به گونه ای باشد که تمامی دستگاه های مربوطه به مقابله با تکدی گری بپردازند و پلیس تنها نقش هدایتگر داشته باشد.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر نمی دانیم کدام دستگاه باید در خصوص مقابله با تکدی گری پاسخگو باشد، افزود: از آنجایی که در کشور ما دیدگاه های انسانی و دینی وجود داشته و سیاستهای نظام ما بر مبنای نوعدوستی و پذیرش انسان های آواره و تحت ظلم است لذا مهاجران آسیب دیده را می پذیریم.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از نبود مدیریت جامع برای ساماندهی مهاجران گفت: این افراد به محض ورود به کشور رها شده و مورد رصد برای تامین معاش و ملزومات زندگی قرار نمی گیرند این درحالی است که وقتی فرد آسیب دیده ای را براساس نگاه انسانی می پذیریم باید این پذیرش توام با منزلت و توجه به نیازهای وی باشد.

وی توضیح داد: وقتی مهاجر را می پذیریم و رها می کنیم بیانگر آن است که نگاهی به ساماندهی مهاجران نداریم که این موضوع در برخی از این افراد باعث ایجاد رغبت برای تکدی گری می شود زیرا بخشی از تکدی گری از موضوع عزت نفس نشات می گیرد و عزت نفس نیز ارتباط زیادی با جایگاه و محل زندگی فرد دارد لذا وقتی فرد درجایی زندگی کند که کسی او را نمی شناسد ممکن است از عزت نفس خود عبور کرده و به تکدی گری روی بیاورد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نبود مدیریت منسجم در خصوص ساماندهی و مدیریت ورود و خروج مهاجران قانونی و غیرقانونی عنوان کرد: کدام کشور به مهاجر غیرقانونی اجازه می دهد چندین سال در کشور مذکور زندگی کند این موضوع نشانگر وجود تساهل و تسامح در موضوع مدیریت و ساماندهی مهاجران است.

وی با بیان اینکه افراد نخبه و پرتوان ما به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند و نه اقشار آسیب دیده ما، افزود: کشور کانادا افرادی را می پذیرد که توان سرمایه گذاری در آن کشور را داشته باشند تا به لحاظ اقتصادی و اجتماعی برای کانادا مزاحمتی ایجاد نکرده و توان زندگی در این کشور را داشته باشند درحالیکه کشور ما چنین شرایطی ندارد و صحبتی هم که شد مبنی براینکه مهاجرین سرمایه گذاری کنند اجرایی نشد.

این جامعه شناس در پایان تاکید کرد : اگر در خصوص مدیریت مهاجران برنامه ای نداشته باشیم، مهاجرینی وارد کشور می شوند که آسیب رسان بوده و به گسترش انواع آسیب های اجتماعی، حاشیه نشینی، فقر، تکدی گری و انواع مشکلات جمعیتی دامن می زنند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز