برنا گزارش می دهد؛

عروس های عروسک به دست/ خوزستان در صدر کودک همسری

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۰۵:۲۴:۲۲
کد خبر: ۷۶۵۳۴۸
عروس های عروسک به دست/ خوزستان در صدر کودک همسری
با وجود تصویب طرح یک فوریت منع ازدواج دختران زیر 13 سال، کودک همسری در خوزستان همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، کودک همسران همان دختربچه های کوچک مظلومی هستند که به دلیل فقر فرهنگی و اقتصادی خانواده به اجبار محکوم به خانم بودن و دست کشیدن از دنیای کودکانه شان می شوند.

با ازدواج دختران زیر 13 سال، روایت درد مادران قدیمی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود به طوریکه مادر رنج دیده به دلیل سنت یا مشکلات حاد زندگی با دستان خود جگر گوشه اش را در حالی که به گوشه چادرش آویزان شده و با چشمان ترس خورده به پیرمرد رو به رویش زل زده است، عروس می کند.

حرف از عروس شدن می شنود اما نمی داند این پیرمرد چرا باید در کنارش باشد.

و این است داستان غم انگیز دختران خردسال عروسک به دستی که لباس عروس بر تن می کنند...

در حالی که نمایندگان مجلس از تصویب طرح یک فوریت "کودک همسری" به منظور «افزایش سن ازدواج» و منع ازدواج زیر 13 ساله ها خبر می دهند، باز هم این اتفاق ناخوشایند در گوشه کنار کشورمان به ویژه در خوزستان با آمار بیشتر، در حال انجام است.

از این رو با نماینده مردم اهواز با طرح این سوال که آیا مقامات مسئول این شهرستان اقدامی در خصوص پیشگیری از اجرای طرح منع ازدواج دختران زیر 13 سال، انجام داده اند یا خیر، گفتگو کرده ایم.

علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در پاسخ به سوال مذکور اظهار داشت: متاسفانه تاکنون اقدام خاصی از سوی مسئولان این حوزه در راستای فرهنگسازی و تدارک کلاس های آموزشی مضررات ازدواج کودکان و کودک همسری برگزار نشده است.

وی تصریح کرد: اما ما از مسیر قوه مقننه در حال انجام برنامه ریزی و اقداماتی هستیم که امیدواریم با اجرای درست آن بتوانیم این موضوع را برای تمامی خانواده ها چه در نقاط دور دست و روستا نشین و چه افراد نا آگاه، اطلاع رسانی کنیم.

در حالی که ازدواج کودکان، حق انتخاب، حق تحصیل و حق سلامت جسمی و روحی را از آنان سلب می کند بنابراین باید هر چه سریعتر طرح منع ازدواجشان نه با یک فوریت بلکه با 2 فوریت به تصویب مجلس برسد و مهمتر از آن، اجرای قانون پس از تصویب است که باید دید آیا مسئولان ذیربط در خصوص نظارت اجرای آن، خود را مسئول می بینند یا خیر؟

نظر شما