موسس و عضو هیات امنای موسسه مطالعات و تحقیقات زنان :

فضای شهرهای ما مردانه است / سهم زنان از فضای عمومی به معنای تفکیک جنسیتی نیست

۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۰۵:۴۸:۱۴
کد خبر: ۷۶۵۸۱۴
فضای شهرهای ما مردانه است / سهم زنان از فضای عمومی  به معنای تفکیک جنسیتی نیست
موسس و عضو هیات امنای موسسه مطالعات و تحقیقات زنان گفت: بخشی از نیازها مرتبط با شهر صرفا زنانه ، بخشی کاملا مردانه و بخشی مشترک است لذا ضروری است شهرداری کمیته ای برای احصاء نیاز شهروندان در شهر ایجاد کنند، این درحالی است که مدیران ما در شهر هر کاری می خواهند انجام می دهند و به نیاز شهروندان توجه نمی کنند.

منیر آمدی قمی در گفت وگو با برنا درباره سهم کم زنان از فضای عمومی شهر با بیان اینکه فضای شهر ما فضایی مردانه است، گفت: باید در طراحی مبلمان شهری نیازهای هر دو جنس مورد توجه قرار گیرد به نحوی که زنان در تمام دوران زندگی مانند جوانی، سالمندی، بارداری و ... بتوانند از فضای شهر به راحتی استفاده کرده و در آن تردد کنند.

وی ادامه داد: وقتی می گوییم زنان از فضای شهری سهم کمی دارند یعنی فضای شهر از منظر زنان طراحی نشده است زیرا در برنامه ریزی های ما زنان حضور ندارند تا به نیازهای زنان توجه کنند لذا مبلمان شهری با نگاهی مردانه برنامه ریزی شده است.

موسس و عضو هیات امنای موسسه مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به بازدید خود از یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی اظهار کرد: در این بازدید شهردار عده ای از زنان را سوار مینی بوس کرد و در شهر می چرخاند که ما هم آنها را همراهی می کردیم، این زنان در رده های سنی مختلف بودند و هر کدام از آنها مشکلات تردد از شهر را از منظر خود بیان می کردند که این مشکلات نوشته می شد تا در برنامه  ریزی های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه برنامه ریزی شهری ما براساس نیاز شهروند انجام نمی شود بلکه براساس سلیقه برنامه ریز تعیین می شود، خاطرنشان کرد: بخشی از نیازها مرتبط با شهر صرفا زنانه ، بخشی کاملا مردانه و بخشی مشترک است لذا ضروری است شهرداری کمیته ای برای احصاء نیاز شهروندان در شهر ایجاد کنند،  این درحالی است که مدیران ما در شهر هر کاری می خواهند انجام می دهند و به نیاز شهروندان توجه نمی کنند.

این کنشگر حوزه زنان یادآور شد:  در طول 15 سال فعالیتم در حوزه زنان و همچنین در دیدار 4 سال قبل خود با رئیس جمهور بر این موضوع تاکید کرده ام که کرسی سمن ها و کرسی زنان باید در تمام مباحث وجود داشته باشد تا در برنامه ریزی ها هم به نیازهای زنان و هم به نیاز های مردان توجه شود.

وی با تاکید براینکه منظور از سهم زنان از فضای عمومی شهر تفکیک جنسیتی و ایجاد فضاهایی مخصوص زنان مانند پارک نیست، عنوان کرد: باید نیازهای عاطفی زن و مرد در فضای شهری در نظر گرفته شود مانند تسهیل تردد که یکی از این نیاز ها و افراد باید وقتی در شهر راه می روند، می نشینند و ... حس خوبی داشته باشند.

موسس و عضو هیات امنای موسسه مطالعات و تحقیقات زنان خاطرنشان کرد: زنان و به ویژه زنان جوان از کفش هایی با پاشنه بلند استفاده می کنند لذا طراحی خیابان و پیاده روهای ما باید به گونه ای باشد که فرد با هر کفشی بتواند به راحتی در آن تردد کند این مسائل جزء به جزء در اروپا دیده می شود و هر فردی با هر کفشی و هر شرایطی می تواند به راحتی در شهر تردد کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه زنان نسبت به مردان زیبایی شناختی تر است، تصریح کرد: باید در فضای شهر از رنگ های منطقی استفاده شود و شهر به گونه ای طراحی شود که فرد احساس سبکی کند این درحالی است که فضای تهران با نماهای آجری و چنارهای خشکیده بسیار سنگین است.

آمدی قمی اضافه کرد: شهرداری باید فضای سبز شهری را گسترش دهد تا فضا لطیف شده و برای زنان و مردان مفید باشد.

وی با یادآوری اینکه زمانی خیابان ولیعصر بلندترین خیابان خاورمیانه است و به دلیل چنارهای آن زیباترین خیابان این منطقه نیز بود گفت: جوی های این خیابان با قلوه سنگ های صاف پوشیده شده بود و در کف جوی از سیمان استفاده نشده بود تا آب بتواند به ریشه چنارها نفوذ کرده و آنها را سیراب کند اما خطای بزرگی که در زمان قالیباف شهردار سابق تهران رخ داد آن بود که قلوه سنگ ها را کندند و به جای آن سنگ های چارگوش تعبیه کردند و کف جوی نیز سیمان ریختند که این اقدام باعث خشک شدن چنارهای زیبای ولیعصر شد و این جوی ها تبدیل به محل جمع آوری زباله شدند.

این کنشگر خراب کردن این خیابان زیبا را اقدامی برخلاف تلطیف فضای شهری دانست .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز