درویش در گفت و گو با برنا ؛

جلیقه های ضد گلوله مانع کشتار محیط بانان نیست / آنان را به دوربین های پیشرفته مجهز کنید

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۵:۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۶۶۷۲۱
جلیقه های ضد گلوله مانع کشتار محیط بانان نیست / آنان را به دوربین های پیشرفته مجهز کنید
مدیر اسبق بخش سیاست محیط زیست گفت : واقعیت این است که ما با فراهم کردن شرایط جلوگیری از رو به رو شدن محیط بان و شکارچی و با استفاده از عکس های هوایی و دوربین های پیشرفته در مناطق حفاظت شده، می توانیم تلفات جانی را کاهش دهیم در نهایت با حضور شکارچی و تصویر برداری از او، عکس فرد خاطی به دادستانی ارسال و با حکم جلب مجازات وی اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، شش ماه قبل اعلام شد که برای حفاظت محیط بانان آنها را تهجیز کرده و  جلیقه های ضد گلوله به آنها تحویل داده می شود  اما همین هفته گذشته محیط بانی با شلیک گلوله شکارچیان کشته شد و دو محیط بان دیگر نیز مجروح شدند .پیرو به شهادت رسیدن این  محیط بان و مجروح شدن 2 نفر از آنها، حال این موضوع که جلیقه ضد گلوله ای که به این افراد تحویل داده شده 3 چهارمشان لایه سرامیکی ندارند، در فضای توییتری از سوی فعالان محیط زیستی  منتشر شده است .

اما گفتگوی برنا را در خصوص اینکه این موضوع صحت دارد یا خیر با مدیر کل اسبق  دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط و مدیرعامل فعلی تشکل مردم‌نهاد موسوم به حامیان جامعه مدنی (حجم) بخوانید.

محمد درویش، مدیر اسبق بخش سیاست محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار داشت: اینکه محیط بان به شهادت رسیده آیا جلیقه نجات بر تن داشته یا اینکه جلیقه مورد نظر ضد گلوله بوده یا خیر؟ اطلاعی ندارم اما به اعتقاد بنده موضوعی که فعالان این عرصه در خصوص نوع جلیقه ها در حال پرداختن هستند، شاید حائز اهمیت باشد اما هیچ گاه مانع از تخلفات و کاهش کشت و کشتار نمی شود.

وی با بیان اینکه توزیع جلیقه نجات در بین محیط بانان از کشت و کشتار کم نمی کند، افزود: واقعیت این است که ما با فراهم کردن شرایط جلوگیری از رو به رو شدن محیط بان و شکارچی و با استفاده از عکس های هوایی و دوربین های پیشرفته در مناطق حفاظت شده، می توانیم  تلفات جانی را کاهش دهیم در نهایت با حضور شکارچی و تصویر برداری از او، عکس فرد خاطی به دادستانی ارسال و با حکم جلب مجازات وی اجرایی می شود.

درویش ادامه داد: متاسفانه ما مدام به دنبال روش های قهری و جریمه های سنگین یا احکامی که محیط بان حکم تیر داشته باشد، هستیم که هرگز با استفاده از این عملکرد، تخلفات و آسیب های این حوزه حل نمی شود چرا که اگر این طور نبود اکنون ایران، بالاترین میزان تلفات محیط بانی را در جهان به خود اختصاص نمی داد.

وی تصریح کرد: آیا اعدام شکارچیان قاتل برای ما بقی افراد خاطی این حوزه، درس عبرت شده و این روش از مجازات با کاهش جرم مواجه شده است؟ باید گفت هرگز با خشونت بیشتر مشکل حل نمی شود بلکه شکارچیان و فعالان محیط زیست رو به روی یکدیگر قرار گرفته و تخریب محیط زیست شدیدتر می شود.

این مدیر اسبق در پایان مصاحبه با برنا تاکید کرد: در هیچ جای دنیا با استفاده از نیروی قهریه پارک های ملی و مناطق حفاظت شده را کنترل نمی کنند ما به جای اینکه محیط بابانان را تربیت کنیم تا زبان مجاب کردن یاد بگیرند و با جامعه محلی دوست شوند آنها را به سمت و سوی جنگیدن سوق داده ایم.

 

 

نظر شما
پرونده ویژه