در گفتگو با مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی مطرح شد؛

تولید افزون فیلم های کوتاه پلی برای گذر از بحران کتاب زدگی / با تعاریف سنتی از «مطالعه» نمی توان به استقبال دنیای مدرن رفت

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۰۶:۰۴:۳۴
کد خبر: ۷۶۷۴۴۶
تولید افزون فیلم های کوتاه پلی برای گذر از بحران کتاب زدگی / با تعاریف سنتی از «مطالعه» نمی توان به استقبال دنیای مدرن رفت
تابش گفت : اگرچه در ظاهر سینما و هنرهای نمایشی نمی توانند جایگزین مطالعه کتاب شوند اما تماشای یک فیلم که بر گرفته از متن فیلمنامه است و گاه اقتباسی است از یک کتاب، میتواند تلاشی برای مرتفع نمودن معضل کاهش سرانه مطالعه باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ،در روزگاری که اکثریت افراد جامعه متن بیشتر از 32 کلمه را نمی خوانند و همه مسائل به صورت فست کرن و آماده از طریق فضای مجازی انتقال می  یابد خطری که نمی توان آن را انکار کرد این است که جامعه دچار کم سوادی و ناآگاهی خواهد شد و در پس آن عقب ماندگی شکل می گیرد آنهم با سرعت بالا ،زیرا ،جهان با سرعت  در حال حرکت به سمت جلو و پیشرفت علم و دانش است .

اکثریت مردمان دنیا، فضای مجازی را می شناسند و بعضا در شبکه های اجتماعی مختلف عضو هستند ولی ،کمتر افرادی در کشورهای توسعه یافته مشاهده می شوند که بیشترین زمان شبانه روز خود را غرق دنیای مجازی شوند و از فضای حقیقی و زندگی واقعی دور بمانند.

در ایران از کودک شش ساله تا سالمندی که بازنشسته شده درگیر فضای مجازی است .

فارق از  اعتراض ها و صحبت هایی که درباره عدم مطالعه افراد  در  جامعه  می شنویم حال  به دنبال راهکارهایی برای دور نماندن مردم از آگاهی ها  و کمک  به پر کردن جای  مطالعه از دست رفته هستیم .

با یک نگاه اجمالی و تحقیقات ،  مشاهده شد  توجه ویژه مردم غرق شده در فضاهای مجازی ،به فیلم ها و انیمیشن های کوتاه پررنگ است  .آثار تصویری کوتاهی که از روابط اجتماعی ، نوع رفتار افراد با یکدیگر در جمع خانواده و اطلاعات اجتماع ، سیاسی ، تاریخی ؛علمی و هنری  می گویند  آنهم فشرده، در مدت زمان های یک دقیقه و یا  چند دقیقه ای کوتاه . این توجه نشانگر این است که آموزش های بصری میتواند تا حدی در پر کردن جای خالی کتاب خوانی موثر باشد .

 به همین بهانه با علیرضا تابش مدیرعامل  بنیاد سینمای فارابی به گفتگو نشستیم تا نظر وی  را درباره کمک گرفتن از فیلمسازان متبحر در ساخت فیلم کوتاه برای تولید آثاری شبیه کتاب های تصویری چند دقیقه ای جویا شویم و اینکه تولید اینگونه فیلم های کوتاه تا چه حد می تواند ضعف بی اشتیاقی ایرانیان به مطالعه را رفع کند که در ادامه می خوانید :

علی رضا تابش با بیان اینکه کمبود و کاهش سرانه مطالعه، در شرایط کنونی جامعه ما امری است انکار ناپذیر آسیب های این معظل فرهنگی ، به مرور و در آینده ای نه چندان دور، تمامی ساحت فرهنگی کشور را در بر خواهد گرفت به خبرنگار اجتماعی برنا گفت :  نتیجه این روند رویارویی با نسلی است که اگرچه به لحاظ دسترسی به اطلاعات و اشراف به دانستنیها با گذشتگان خود بسیار متفاوت خواهد بود ولی نگرانیها به این حیطه محدود نخواهد شد .

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با گفتن از اینکه هنرهای نمایشی به طور عام و گسترده از یک سو و سینما در معنای خاص خود، نسبت مشخصی با «تفکر» و «تخیل» دارند چنین ادامه داد : اگرچه در ظاهر سینما و هنرهای نمایشی نمی توانند جایگزین مطالعه کتاب شوند اما تماشای یک فیلم که بر گرفته از متن فیلمنامه است و گاه اقتباسی است از یک کتاب، میتواند تلاشی برای مرتفع نمودن معضل کاهش سرانه مطالعه باشد. همینطور با عنایت به ابزار آلاتی که صنعت سینما به خصوص در حوزه انیمیشن کوتاه و داستانی در اختیار دارد، این امکان را فراهم می آورد تا سیاست گذاران فرهنگی و متولیان آموزشی بتوانند با تکیه بر خلاقیت و نوآوری و ابزار سینما ، اشتیاق وافری را در مخاطبان خود بر انگیزانند .

وی  یاد آور شد:  دو سال پیش  سینماهای نمایش دهنده فیلم های هنر و تجربه فیلم های یک دقیقه ای با موضوع « دعوت به کتابخوانی» قبل از نمایش هر فیلم پخش می کردند که فیلم های کوتاه جذاب و خوش ساخت و اثر گذار بودند.ساخت فیلم های کوتاه جذاب و تبلیغاتی، با موضوع مطالعه، نوید بخش گامهای ابتدایی اما تاثیر گذار بلندتر بعدی است که البته این مهم ، میسر نخواهد شد مگر در سایه سار یک برنامه مدوم، مستمر، اصولی  که نشأت گرفته از دلسوزی های فرهنگی باشد.

تابش در پایان تاکید داشت : فراموش نکنیم مطالعه فقط یک گونه از هزاران گونه  روش تعامل با دنیا و شناخت جهان است و نمی توان با تعاریف سنتی از مطالعه به استقبال دنیای مدرن رفت . بازنگری در تعاریف قدیمی از مطالعه و اشراف لازم نسبت به کارکردهای مدرن، ضرورت بازنگری در مواد و شیوه های آموزشی را می طلبد.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز