در گفت و گو با طراحان مطرح ایرانی مطرح شد؛

حمایت نکردن از تولیدکنندگان ملی علت بدقواره بودن البسه‌های ایرانی/ هر فردی چرخ خیاطی دارد تولید کار می‌شود

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۶:۰۴:۲۷
کد خبر: ۷۶۷۷۹۲
حمایت نکردن از تولیدکنندگان ملی علت بدقواره بودن  البسه‌های ایرانی/  هر فردی چرخ خیاطی دارد تولید کار می‌شود
وقتی حرف از حمایت از تولید ملی می شود همه سعی می کنیم اصلاحات را از خودمان شروع کنیم و معمولا البسه از جمله مواردی است که می توان در بازارها نوع ایرانی آن را راحت تر جستجو کرد. با کمی قدم زدن در بازار از قیمت های باورنکردی و محصولات بد دوخت و بی قواره موجود در بازار شکه می شویم به طوریکه این سوال در ذهنمان به وجود می آید که آیا ما طراحان دوخت، برش کار و ایده پردازحرفه ای نداریم یا یه جای دیگر کار می لنگد...

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا،  بازار البسه دوخت ایرانی به شدت با بحران لباس های بدقواره رو به روست که برای پاسخ به این بحران به سراغ 2 طراح دوخت رفته ایم.

سارا خالدی، طراح لباس سینما در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار داشت:  آرمان حمایت از تولیدات زمانى تحقق پیدا مى کند که شرایط و بستر سازی های مناسب برای ارائه ى تولیدات خوب و با کیفیت بالا نیز فراهم شود.آنگاه میتوان استقبال مردم از تولیدات ملى را انتظار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: صنعت نساجی وتولید کنندگان پارچه در ایران براى تولید محصولات خود با درجه کیفیت مورد نظر و قیمت مناسب با مشکلاتی مواجه هستند.و این روند شاخه به شاخه ادامه پیدا میکند وسبب مى شود که تولیدکنندگان  پوشاک برای تولید محصولات خود مجبورند که از پارچه غیر ایرانی استفاده کنند.و براى اینکه هزینه نهایى محصول منطقى و مناسب تمام شود گاهى از خیاط ها و برشکارهاى غیر حرفه اى استفاده کنند که در نهایت نتیجه آن مقبول مشترى واقع نمى شود.

خالدی بیان داشت: از سوی دیگر مانع انجام واردات پارچه مى شوند و این باعث بالا رفتن قیمت پارچه و نخ مى شود و صاحبان برندهاى لباس و تولیدکنندگان پارچه را دچار مشکل میکند.من برای تهیه نخ ابریشم مدتها در انتظار مانده ام اما می گوینداین محصول ٣ ماه در گمرگ مانده و ترخیص نمی شود.

این طراح ادامه داد: بخشی از عرضه البسه بی کیفیت و گران به شرایط اقتصادی نامطلوب و عدم حمایت از تولیدکنندگان ملی بر می گردد و بخشی از آن نیز به مسئولیت پذیر نبودن مدیران اجرایی و سایر دست اندرکاران دخیل در امر تولید که می توانند فارغ از اوضاع مالی، با استفاده از ایده و خلاقیت و عشق به کار، محصول بهتری را ارائه دهند.

وی تاکید کرد: یک تولید کننده برای تولید محصول با کیفیت اگر بخواهد از خیاط حرفه ای استفاده کند باید هزینه ى بیشترى را متقبل شود و محصول او گرانتر از آنچه خواست مردم است تمام میشود در نتیجه اکثر تولید کنندگان ما براى کاهش هزینه ها از پارچه هاى خارجى ارزان بى کیفیت و سرى دوزها استفاده میکنند .

خالدی افزود: فقط در این حوزه نمی توانیم از موقعیت اقتصادی گله مند باشیم در مواقعی اگر تولیدکنندگان و دست اندرکاران این حرفه کمی اخلاق مدار باشند شاید مشکلاتی که در حال حاضر در صنعت پوشاک با آن دست به گریبان هستیم کمتر شود.

و اما محمدرضا شجاعی در پاسخ به این سوال که چرا برش کار حرفه ای در ایران نداریم به خبرنگار برنا گفت: نمی توانیم بگوییم برش کار حرفه ای نداریم، مشکلاتی مانند قاچاق، تحریم ها و عدم حمایت از تولید کننده به بی اخلاقی کاری و خودخواهی ها دامن زده است.

وی تصریح کرد: مادامی که اخلاق وجود نداشته باشد مسئولیت پذیری نیز از بین خواهد رفت. در بحث پوشاک برخلاف دیگر عرصه ها چون الزامات اجباری برای مجوز و ...  وجود ندارد، هر فردی که چرخ خیاطی داشته باشد می تواند "تولیدی کار" شود.

شجاعی افزود: در این زمینه ما بیشتر مشکل فرهنگی داریم به طوریکه بیشتر از اینکه به کیفیت محصولات توجه کنیم، درگیر کمیت شده ایم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز