رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس در گفت وگو با برنا خبر داد؛

تعیین مالیات مضاعف برای دارندگان مسکن خالی

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۵:۲۳:۲۶
کد خبر: ۷۶۷۸۰۶
تعیین مالیات مضاعف برای دارندگان مسکن خالی
رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس گفت: برای کنترل بهای مسکن طرحی در این زمینه تدوین کرده ایم که براساس اولا هر کس که بیش از یک منزل مسکونی دارد و نیز افرادی که دارای خانه های خالی هستند باید مالیات مضاعف بدهند.

علی بختیار در گفت وگو با خبرنگار برنا درباره افزایش افسار گسیخته اجاره بهای مسکن گفت: امروز یکی از بهم ریختگی های ما در حوزه مسکن آن است که مسکن امروز به عنوان یک سرپناه تلقی نشده و تبدیل به ابزار تجارت شده است.

وی با یادآوری اینکه در گذشته آنهایی که می خواسند پول خود را در جایی سرمایه  گذاری کنند، اقدام به ثبت نام برای خرید سیم کارت می کردند و بعد آن را به 2 برابر قیمت می فروختند، ادامه داد: اما امروز می این افراد اقدام به خرید مسکن می کنند نه برای آنکه در آن زندگی کنند بلکه برای آنکه بتوانند آن را سال آینده به 2 برابر قیمت بفروشند، بنابراین مسکن تبدیل به ابزاری شده برای تجارت و این یکی از مشکلاتی است که در حوزه مسکن با آن مواجهیم.

رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس دلیل تبدیل شدن مسکن به ابزار تجاری را نبود تناسب میان عرضه و تقاضا خواند و اظهار کرد: این موضوع باعث مشکل در حوزه مسکن شده است و اگر سوال شود که آیا برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن پول نداریم؟ پاسخ این است که درجامعه ما 1600 میلیارد تومان نقدینگی داریم که حدود 900 هزار میلیارد تومان آن در پارکینگ بانک ها خوابیده بود یعنی پول را گذاشته بودند در بانک و سود آن را می گرفتند.

وی افزود: دلیل اینکه در حوزه مسکن سرمایه گذاری نشد آن بود که  مسکن با یک رکود مواجه شد وگرنه می توانستیم این 1600 میلیارد تومان را هدایت کنیم به سمت بازار مسکن، این درحالی است که امروز این مبلغ سیال و زمینه ساز ملتهب شدن بازار سکه و ارز شده است، یعنی نقدینگی از بخش بانک، تولید و کارخانه بیرون آمده و تبدیل شده به یک وجه نقد که در بازار سکه و ارز سرمایه گذاری شده است.

ضرورت ایجاد جذابیت در بازار مسکن

بختیار با تاکید براینکه باید طرح هایی ارائه شود که سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در بازار مسکن کند، توضیح داد: به عنوان مثال، ما طرحی ارائه دادیم که فردا  در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می شود که براساس آن سرمایه گذاری در حوزه پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها را جذاب می کند، به این معنا که امروز تعداد 8 پالایشگاه 60 هزار بشکه ای میعانات گازی داریم که IRI خیلی خوبی دارند و دوره بازگشت سرمایه اشان هم بسیار خوب است ام به دلیل نبود منابع و نقدینگی ساخته نشده اند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار تشریح کرد: برای اینکه سرمایه گذار جذاب کنیم طرحی آوردیم که طی آن اجازه دادیم به این پالایشگاه ها یا پالایشگاه های جدیدی که وزارت نفت پروانه می دهد در سال اول شروع بهره برداری تنفس خوراک داده شود و یکسال پول خوراک را در بخشی که متعلق به صندوق ملی است پرداخت نکنند و این پول را به صورت 12 ساله با نرخ 4 درصد پرداخت کنند این موضوع انقدر آی آرآی این طرح را جذاب کرده که تولید می تواند برود به سمتی که نسبت به بازار سکه و ارز یک مزیت ایجاد کرده و بتواند سرمایه مردم را از طریق بازار بورس جذب کند، یعنی اجازه دهیم انها که در واقع مجری طرح- هستند از 50 تا 90 درصد را در اختیار مردم از طریق بازارز سرمایه قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: با این طرح می توانیم بخش زیادی از سرمایه ها را به بخش تولید هدایت کنیم که امروز در آن دچار مشکل هستیم چون اگر امروز فرآورده نفتی داشتیم و بخواهیم آن را صادر کنیم دچار چالش نیستیم و کسی نمی تواند فرآورده نفتی ایران را تحریم کنند آمریکائی ها تنها می توانند نفت خانم را تحریم کنند اما نمی توانند بنزین را تحریم کنند، از طرف دیگر ما آن را تبدیل به ارزش افزوده ای می کنیم که داخل کشور شغل ایجاد کرده وباعث پویایی کشور می شود، لذا اجازه دادیم تا 2 میلیون بشکه را پالایشگاه  پترو پالایش کند، باید چنین طرح های مشوقی درحوزه مسکن نیز داشته باشیم.

دولت زمینه را برای انبوه سازان فراهم کند

رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس در ادامه سخنان خود درباره بهای بالای اجاره مسکن عنوان کرد: یکی از ایراداتی که در مسکن مهر وجود داشت این بود که دولت خودش وارد ساخت مسکن مهر شد در صورتی که دولت می توانست زیرساخت، زمین، آب، برق، گاز و ... را آماده و تامین کند و بعد به انبوه سازان اجازه دهد که مسکن بسازند یعنی  دولت باید کار حرفه ای را به افرادی که توانایی و انگیزه و مهارت فروش دارند واگذار می کرد.

وی با تاکید براینکه  اگر دولت امروز در زمینه مسکن زیرساخت ها را آماده کرده و در اختیار انبوه سازان قرار دهد مشوقی است برای تولید مسکن، تصریح کرد: این موضوع می تواند بین عرضه و تقاضا تناسب ایجاد کند در حالیکه امروز میزان عرضه مسکن نسبت به تقضای آن پایین است.

بختیار با بیان اینکه برای کنترل بهای مسکن طرحی  در این زمینه تدوین کرده ایم که به بحث مالیات می پردازد، خاطرنشان کرد: براساس این طرح که کلیات آن در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده است اولا هر کس که بیش از یک منزل مسکونی دارد و نیز افرادی که دارای خانه های خالی هستند باید مالیات مضاعف بدهند.

وی تاکید کرد: در این طرح چارچوب های لازم را مشخص کردیم که اگر به تصویب برسد آبی بر آتش بهای مسکن خواهد بود همچنین این طرح می تواند  به صاحب خانه شدن تعدادی از مستاجران کمک کرده و به کاهش اجاره بهای مسکن نیز کمک کند همچنین در کناراین طرح بتوانیم طرح هایی را تدوین کنیم که باعث تشویق سرمایه گذاری در حوزه مسکن شده و بتواند فعالان اقتصادی را به سمت حوزه مسکن جذب کند.

این نماینده مجلس در خصوص آخرین وضعیت این طرح گفت: طرح مذکور جزو طرح های فوریتی است که به دلیل تعدد طرح های فوریتی هنوز در نوبت رسیدگی قرار نگرفته است و سعی داریم با طراحان صحبت کنیم که آن را به صورت عادی اعلام وصول کنیم.

وی بیان کرد: در کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح مالیات بر مسکن بحث شده و بسیاری از اعضای کمیسیون اقتصادی جزو طراحان آن هستند لذا در تصویب آن در کمیسیون و مجلس مشکل جدی نخواهد بود اما فرایند رسیدگی با توجه به تعدد طرح ها مدتی طول خواهد کشید که به دنبال جلو انداختن آن هستیم.

بختیار تصریح کرد: اگرچه این طرح در جزئیات تغییر می کند اما کلیات این طرح آن است که می خواهیم مالیات مضاعف ببندیم برافرادی که از مسکن به جای یک سرپناه به عنوان ابزار تجاری استفاده می کنند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز