برنا از دردناک‌ترین مرگ‌ها در خطوط مرزی کشور گزارش می‌دهد؛

نقاط صفر مرزی قتلگاه کودکان قاچاقچی سوخت

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۵:۳۴:۲۹
کد خبر: ۷۶۷۹۰۷
نقاط صفر مرزی قتلگاه کودکان قاچاقچی سوخت
تن نحیفش را زیر آفتاب داغ پشت وانت جابجا می کند. سرفه امانش را بریده است. دیگر نمی تواند بوی بنزین را تحمل کند اما تصویر تکیده مادرش و ناله های خواهر بیمارش لحظه ای او را رها نمی کند. ماشین تکان سختی می خورد و ناگهان واژگون می شود. سوزشی دردناک تمام وجودش را فرا می گیرد و بوی بنزین مشامش را پر می کند ، فریاد هم دیگر نجاتگر نیست. پیدایش که می کنند ، سوخته بود، سیاه و جزغاله. شعله های آتش تن خسته اش را فرا گرفته و جانش را ربوده بود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ خطوط مرزی کشور، همان نقاطی که نزدیک پالایشگاه های نفت است قتلگاه قاچاقچان سوخت شده است. قاچاقچیان اکثریت‌شان این روزها کودکانی هستند که چاره ای ندارند جز قاچاق. کودکانی که ارث  بی هویتی سال ها است از نسلی به نسلی دیگر در خانواده شان منتقل می شود . بی هویتی که در ادامه برایشان بی سوادی ، بیکاری و فقر را رقم می زند.

کم نیست آمار  کودکانی که در مرزها، هنگام قاچاق سوخت، آتش می گیرند و دردناک می سوزند و می میرند.

  قاچاق سوخت در مناطق مرزی، هر روز گسترده تر و نیازمند اقدامات جدی تر در این زمینه می شود.  کارت سوخت که باید ابزاری برای کنترل و نظارت بر مصرف سوخت باشد، وسیله ای شده در دست سوداگران. علت این امر، تفاوت قیمت سوخت یارانه ای و همچنین نوسان شدید نرخ ارزی در ایران و کشورهای همسایه است که سود سرشاری را روانه جیب قاچاقچیان می کند.

میزان قابل توجهی از قاچاق سوخت در استان‌های مرزی توسط کودکان صورت می‌پذیرد که اغلب فاقد هویت و محروم از امکانات دولتی و عمومی هستند. هرچند آمار دقیقی از این کودکان در دست نیست اما  استان سیستان و بلوچستان بیشترین آمار مربوط به کودکان فاقد شناسنامه و یک هفتم کودکان بازمانده از تحصیل را در خود جای داده است.

فقر و تبعات بی هویتی علت گرایش کودکان به قاچاق سوخت

سارا باقری، وکیل دادگستری در این خصوص به خبرنگار برنا می گوید: « متأسفانه در مناطق مرزی کودکانی را مشاهده می کنیم که در آستانه 18 سالگی قرار دارند اما هنوز فاقد اوراق هویتی هستند. این کودکان که اغلب حاصل ازدواج های ثبت نشده یا ازدواج با اتباع بیگانه یا سکونت در مناطق دورافتاده هستند شرایط سختی را برای احراز هویت در پیش دارند.»

مشاور حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودک می افزاید:« نداشتن شناسنامه و هویت و عدم بهره مندی از خدمات عمومی مانند تحصیل، بیمه و یارانه باعث سوء استفاده گسترده از این کودکان در مناطق مرزی و حاشیه ای شده است. فقر و بیکاری این کودکان را به سوی جرایمی مانند قاچاق سوق می دهد.»

روزانه فردی اینجا می سوزد و خانواده ای داغدار

 ایرج رستم زهی در مورد قاچاق مواد سوختی توسط کودکان در استان سیستان و بلوچستان به برنا  می گوید: «کودکان بی هویت همراه با کودکان بی سرپرست و کودکانی که به دلیل فقر شدید و بیکاری گسترده در  این مناطق خانواده قادر به تأمین هزینه ها نیست، به سمت کارهای غیرقانونی و قاچاق مواد سوختی کشیده می شوند.»

عضو شورای شهر سراوان اقدامات قانونی انجام شده در این زمینه را ناکافی می داند:« متأسفانه مسئولان اجرایی استان دچار روزمرگی شده اند و تلاشی در جهت احقاق حقوق مردم منطقه صورت نمی پذیرد. مرزی که می تواند نعمت باشد، برای عمده مردم مرزنشین استان عامل بدبختی و تهاجم فرهنگی و خروج سرمایه های ملی شده است. امروز سود حاصل از توزیع سوخت توسط دولت در این مناطق فقط عاید افراد خاص و انگشت شماری می شود.»

وی در ادامه می افزاید:« کودکان زیادی درگیر فروش خیابانی و قاچاق سوخت هستند که تماس مداوم این کودکان با این مواد باعث ایجاد بیماری های پوستی و تنفسی می شود. همچنین تصادفات جاده ای که اکثرا منجر به انفجار و سوختگی کودکان می شود، هر روز خانواده ای را در این مناطق داغدار می کند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز