گزارش برنا از ایستگاه آخر؛

تاثیر نوسانات قیمت دلار بر سنگ قبر/ ساخت سنگ قبرهای ۱۲۰ میلیونی حوالی بهشت زهرا(س)

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۱۰:۲۳:۴۱
کد خبر: ۷۶۷۹۲۱
تاثیر نوسانات قیمت دلار  بر سنگ قبر/ ساخت سنگ قبرهای ۱۲۰ میلیونی حوالی بهشت زهرا(س)
مردن هم روز به روز گرانتر می شود . سال ها قبل می گفتند :« اینقدر حرص دنیا را نزن ، درنهایت زیر خاک می روی و از ثروت اندوزی هایت تنها آنها که ارث می برند خرسند می شوند .» اما چند سالی است دیگر این سخنان رنگ باخته است. این روزها در قبرستان هم که راه می روی مشخص است که فقیر کیست و غنی کجا خاک شده است .

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ گورستان پرلاشز در پاریس نه تنها بخاطر دفن مشاهیر دنیا معروف است، بلکه بخشی از شهرتش را مدیون سنگ قبرهای خاص خود است که هریک را می توان یک اثر هنری ارزشمند دانست.

در ایران در دوره های مختلف تاریخی و اقالیم گوناگون با تنوع سنگ قبرها مواجه هستیم. سنگ قبرهایی که به شکل ایستاده قرار می گرفتند و معمولاً از سنگی کوچک و بدون کنده کاری بر بالای قبر برای مشخص ساختن تنها محل دفن استفاده می‌شد یا  سنگ هایی که اشکال روی آنها بیانگر جنسیت و شغل متوفی بوده است. اما به مرور بر روی سنگ قبر، نام و نام خانوادگی فرد فوت شده نیز حک شد. امروزه علاوه بر تنوع  در سنگ های مورد استفاده، شاهد حکاکی شعر و چهره نیز هستیم و حتی به سمت سنگ قبرهایی رفته ایم که شبیه سرویس خواب هم هستند !

و اما سنگ قبرهای امروزی  قبرستان های تهران حکایت عجیب  و خاص خود را دارند که در ادامه می خوانید:

سنگ مرمر از همه گرانتر

در یکی از این روزهای پاییزی ،سراغ سنگ تراش های جاده بهشت زهرا (س)می رویم. 

سعیدی -یکی از فروشندگان سنگ قبر -در مورد انواع سنگ های موجود در بازار به خبرنگار برنا  می گوید: «سنگ مرمر از همه گران تر و بسیار زیباست که  رنگ های سفید و سبز آن متداول تر است. سنگ های گرانیتی مقاوم تر و ارزان تر از سنگ مرمر است. ارزان ترین سنگ هم سنگ مصنوعی یا نانوست که مقاومت بسیار بالایی دارد. »

چهره نگاری و حکاکی های روی سنگ  به دو صورت سنتی و لیزری و با هزینه ای از 100 هزار تومان تا 5 میلیون انجام می شود. برخی کارگاه ها خدمات خاصی مانند طراحی سه بعدی با کامپیوتر یا  ضمانت تا 15 سال هم دارند.

اثر تحولات اقتصادی بر سنگ قبر

 احمدی دیگر سنگ فروش حوالی بهشت زهرا (س) در مورد هزینه های تمام شده سنگ قبر  به برنا می گوید: «تحولات اقتصادی، قیمت سنگ ها را هم بی نصیب نگذاشته و هزینه سنگ نانو که قبل از عید یک میلیون بود، امروز به سه و نیم میلیون رسیده است. قیمت سنگ مرمر بین 3 تا 10 میلیون است البته سنگ مرمر سبز از 4 تا 20 میلیون قیمت می خورد.  رنگ مشکی سنگ گرانیت  از 700 هزار تومان تا 8 میلیون تومان قیمت دارد و رنگ سفید آن بین یک تا 10 میلیون تومان است.»

وی گران ترین سنگ قبری را که سفارش گرفته 120 میلیون تومان که سنگ مرمر یک تکه با طراحی خاص بوده است اما این رقم در سفارشات مختلف می تواند بالاتر هم باشد.

البته سازمان بهشت زهرا (س) هم قوانین خاصی در مورد ابعاد سنگ قبر دارد. از امکان چهره نگاری خانم ها بر روی سنگ قبر که می پرسیم، می گویند:« قبلا سختگیری زیادی در این  مورد نداشتیم اما طبق قوانین جدید، حکاکی چهره بانوان ممنوع است مگر با حجاب کامل.»

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز