در گفت و گو با یک روانشناس و مشاور خانواده مطرح شد ؛

دلایل کاهش فرزند آوری در جامعه ایرانی

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۱۰:۲۵:۲۳
کد خبر: ۷۶۸۳۲۲
دلایل کاهش فرزند آوری در جامعه ایرانی
کیهان نیا گفت : زندگی آپارتمانی که رونق گرفت که موجب شد جوانها کمتر به داشتن فرزند فکر کنند، البته که مشکلات اقتصادی و نوسانات بحران های اجتماعی تاثیر بسزایی در روند قطعیت این تصمیم برای زوجین دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی برنا، در دهه‌های اخیر، رشد جمعیت ایران روند نزولی داشته است و اگر به همین طریق پیش برویم، وضعیت کشور وارد مرحله‌ای بحرانی خواهد شد. لذا نیازمند آسیب‌شناسی هستیم تا بتوانیم از دل این آسیب‌ها و عوامل مؤثر در بروز این مسئله، راهکار و برنامه ارائه دهیم. در مسئله‌ی کاهش جمعیت، عوامل متعددی نقش داشته است.

زمانی کاهش تمایل به ازدواج در کشور مورد توجه کارشناسان اجتماعی بود و با شکل گرفتن ازدواج های سفید  نگرانی جامعه شناسان با توجه به فرهنگ ایرانی هرروز نیز پررنگ تر می شد . این روزها کمی از بی تمایلی به ازدواج دور شده ایم و آمارها نشان می دهد که جوانان دوباره به پیوند های زناشویی توجه دارند ولی فکر فرزند دار شدن را به هزار و یک دلیل از سر دور می کنند . به نظر با ادامه این تصمیم از سوی زوج هایی که اکثرا ساکنان شهرهای بزرگ نیز هستند با آسیبی جدید در جامعه خواهیم بود .

دلایلی مانند : وضعیت اقتصادی ، محیطی ، جسمانی ، عاطفی، اجتماعی و ... شاید هم دلایل پنهانی که بعضا در روابط زوجین مشاهده می شود هم در این امر دخیل باشند.

نباید فراموش کنیم که فرزند آوری امری طبیعی است . ظاهرا شواهد نشان می‌دهد که به تعبیر انسان شناسانه، فرهنگ علیه طبیعت در حال شوریدن است. امروزه همسران و زوجینی را می بینیم که با گذشت مدتها از ازدواجشان اقدام به داشتن فرزند نکرده و حتی به آن فکر هم نمی کنند. آیا تمایل  به مسئولیت پذیری در جوانان کاهش یافته ؟آیا فرصت کافی به یکدیگر دادن برای شناخت بیشتر زمان را می گذراند؟ و یا صبر کردن برای درست شدن وضعیت اقتصادی آنان موجب دلسرد شدن  برای داشتن فرزند می شود؟

درباره علل و راهکارها و پیامدهای مناسب برای وجود این نوع تفکرات بین جوانان با دکتر کیهان نیا  ، روانشناس و مشاور خانواده  به گفتگو نشستیم که از  دلایل انتخاب زوجین برای عدم داشتن فرزند چنین گفت .

کیهان نیا با بیان اینکه در 50 سال اخیر که زندگی خانواده ها استقلال یافت ، زندگی آپارتمانی رونق گرفت که موجب شد  جوانها  کمتر به داشتن فرزند فکر کنند گفت :  مشکلات اقتصادی و نوسانات بحران های اجتماعی  تاثیر بسزایی در روند قطعیت این تصمیم برای زوجین دارد. فرزندآوری بدون شک هزینه‌های بالایی از جمله هزینه‌های زایمان، مخارج ضروری برای بزرگ کردن یک کودک و هزینه‌های فرستادن فرزندان به مدرسه و دانشگاه دارد که در کنار بسیاری دیگر از مخارج والدین را ملزم می‌کند قبل از هر تصمیمی برای بچه دار شدن وضعیت مالی خانواده را ارزیابی کنند و در نتیجه به رغم تمایل به داشتن فرزند، ترجیح می‌دهند قبل از آن شرایط مالی خود را بهبود بخشند.

این مشاور خانواده در ادامه  گفت :شاغل بودن بانوان  و حضور آنان در بازار کار فرصت ها را برای پرورش دادن فرزند کاهش داده است. از طرفی ترس خانواده ها از تربیت فرزندان در جامعه ای که بعضا می بینند درگیر نوسانات است  موجب میشود که از آوردن  فرزند چشم پوشی کنند. هر چقدر شرایط اقتصادی بهبود یابد و کاهش آمار بیکاری داشته باشیم در ادامه شاهد علاقمندی زوج ها به فرزند آوری خواهیم بود.

ایشان در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی در این خصوص  وجود دارد گفت : پایین آوردن توقعات و کم کردن تجملات و تشریفات و چشم و هم چشمی ها و تشویق به زندگی آسان می تواند یکی  از راهکارهای مناسب برای حل  این مشکل باشد .

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز