در گفت و گو با کارشناسان شهری مطرح شد؛

تهران پیاده رو ندارد/ به حدی از بی انضباطی رسیده ایم که اعمال قانون اثر بخش نیست

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۶:۱۱:۲۳
کد خبر: ۷۶۹۱۴۱
تهران پیاده رو ندارد/ به حدی از بی انضباطی رسیده ایم که اعمال قانون اثر بخش نیست
سال ها پیش اعلام شد که تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است اما امروز دامنه این پارکینگ به ما نزدیک تر شده است ، در خانه را که باز کنید، با خودرو هایی رو به روی می شوید که اگر اجازه دهید داخل خانه هایتان نیز پارک می کنند!

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، گاهی صاحبان وسایل نقلیه، به دلیل نداشتن پارکینگ شخصی، کمبود پارکینگ های عمومی به ویژه در نقاط مرکزی و شلوغ شهر و نبود جای پارک و گاهی فقط به این دلیل که حوصله بردن خودرو به داخل پارکینگ ساختمان های محل سکونت خود ر ا ندارند، در پیاده روها پارک کنند.

طبق بند الف و ب ماده 163 مصوب 1384آیین نامه راهنمایی و رانندگی ایستادن و توقف وسایل نقلیه در پیاده روها وگذرگاه های عابر پیاده همچنین مقابل ورودی و خروجی ساختمان ها و کوچه ها ممنوع است.

همچنین بر اساس ماده 12 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 یکی از مواردی که مأموران ضمن جریمه مالی مجاز به توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ هستند، توقف در پیاده رو است و جریمه 40 هزارتومانی در پی دارد. البته اعمال این جریمه فقط در مراکز شهر که بیشتر در معرض چشم ماموران راهنمایی و رانندگی است انجام می شود.

پیامدهای این حرکت ناپسند اجتماعی ایجاد مزاحمت برای حرکت عابران پیاده به ویژه اقشار خاص همچون سالمندان، معلولان جسمی حرکتی و مادران همراه با کالسکه و هدایت آنها به خیابان است.

سید حمید موسوی، مدیر کل معماری و شهرسازی در این زمینه به خبرنگار اجتماعی برنا گفت:«حرکت و پارک وسایل نقلیه در پیاده روها علاوه بر ایجاد مزاحمت، باعث تخریب بافت کف معابر می شود که لازم است پلیس راهور اقدامات جدی در این زمینه به عمل آورد.»

اما شهروندان از عدم اعمال قانون و رسیدگی قاطع به این معضل گلایه دارند و می گویند بارها با 110 و پلیس راهنمایی و رانندگی تماس گرفته اند اما باعث توقف این حرکت نشده است. گاهی مردم خود به فکر چاره می افتند و با نصب موانع سعی در حل مشکل دارند.

سرهنگ مسعود جبارزاده ،معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این زمینه به خبرنگار برنا  گفت:«در همه جای دنیا قانون عرف است و تخلف اندک، به همین دلیل در تنظیم حقوق و قوانین از عرف استفاده می شود، اما در ایران برعکس است. ما به حدی از بی انضباطی ترافیکی رسیده ایم که دیگر اعمال قانون اثربخش نیست و آنچه می تواند راهگشا باشد فرهنگ سازی است.»

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک تهران در مورد نقش شهرداری افزود:«مجوزهای ساخت و ساز بدون در نظر گرفتن پارکینگ کافی صادر می شود، به ویژه در معابری که مراکز خرید یا ازدحام جمعیت را شاهد هستیم.  ضعف در سیستم حمل و نقل عمومی و طرح زوج و فرد باعث شده برخی خانواده ها بیش از یک ماشین داشته باشند که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.» 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز