در گفت و گو با مدیر کل معماری و شهرسازی شهرداری پایتخت مطرح شد ،

مدیریت شهری تهران مادران را دوست ندارد ؟

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۶:۰۷:۱۷
کد خبر: ۷۶۹۶۱۷
مدیریت شهری تهران مادران را دوست ندارد ؟
تردد مادرانی که کودکانشان را سوار بر کالسکه به شهر می آورند با موانع و دست اندازهایی مواجه است که این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا شهرداری تهران بعد از نداشتن توجه چندان، به تردد افراد ناتوان جسمی و سالمندان، در گروه سوم به این دسته از مادران نیز کم توجه است ؟ و در ادامه خردسالان نیز ، در پیاده روهای ناهموار شهر ،امنیت راه رفتن ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، پیاده روهای تهران  مناسب سازی  نشده است . ناصافی ها ، پستی بلندی های غافلگیر کننده ، سنگفرش های شکسته ، .... همه باعث می شود که اگر یک شهروند بخواهد به سلامت به مقصد برسد ، به اجبار، تنها سر به زیر بیاندازد و قدم هایش را نگاه کند که مبادا زمین بخورد. دراین میان افرادی که شرایط خاص حرکتی  دارند با مشکلات مواجه خواهند شد و مادرانی که کالسکه به دست به شهر می آیند و خردسالان جامعه نیز با مشکل  رو به رو می شوند .

 سید حمید موسوی- مدیر کل معماری و شهرسازی  در خصوص علت این بی توجهی ها با اشاره به اینکه ساماندهی پیاده روها در دستور کار ستاد مناسب سازی شهرداری تهران قرار گرفته است، گفت: «معابر سطح  شهر به دو دسته تقسیم می شوند؛ یک سری معابری که از قبل شکل گرفته اند و به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح برای تمام گروه های اجتماعی مناسب نیستند، مثل کودکان، سالمندان، زنان باردار، معلولان جسمی حرکتی و حتی بانوانی که با کالسکه تردد می کنند. دلیل این امر هم بخشی به عدم رعایت ضوابط مناسب سازی توسط مدیریت شهری بر می گردد و قسمتی هم مربوط به ساخت و سازهای مردمی و عدم توجه مهندسین ناظر است که باعث شده شاهد ایجاد پله یا قرار گرفتن امتداد رمپ پارکینگ  در گذر باشیم و معبر را برای استفاده این اقشار ناامن کرده است.»

مدیر کل معماری و شهرسازی در مورد معابری که در آینده ساخته می شود، گفت:«در زمینه یکپارچه سازی سطح معابر اقدامات زیربنایی ای داشته ایم. تا کنون در صدور پروانه، به اختلاف سطح املاک نسبت به یکدیگر توجهی نشده بود اما در حال حاضر کد ارتفاعی املاک در سامانه شهرسازی بارگذاری شده است و در منطقه 17 به عنوان اولین منطقه در صدور پروانه عملیاتی شده است.

دومین اقدام، نقش مهندس ناظر در نظارت و کنترل ساخت و ساز است که ملزم است  از ابتدای پروژه و بحث گودبرداری بر اجرای کدهای ارتفاعی نظارت کند.

این اقدامات در زمینه ساخت و سازهای جدید است اما چاره اندیشی در مورد معابر قدیمی تهران با توجه به گستردگی و سابقه طولانی ساخت و سازها باید به طور تدریجی اصلاح شود.»

وی با اشاره به اینکه هر منطقه  موظف شده تا پایان سال 97 نسبت به مناسب سازی  یک محور و یک بوستان و دو ساختمان اداری اقدام نمایند، افزود:«بنابر تأکید شهردار تهران و با هماهنگی معاونت فنی و عمرانی، از این به بعد در تهران هیچ پروژه ای افتتاح نخواهد شد، مگر اینکه موضوع مناسب سازی در آن رعایت شده باشد.  بخشی از  محور انقلاب  به عنوان محور پایلوت فعالیت مشترک کلیه حوزه ها در امر مناسب سازی در تهران تا پایان سال 97 عملیاتی خواهد شد.»

موسوی در مورد وظایف سایر نهادها در زمینه بهسازی معابر گفت:«وجود چاله چوله ها برای افراد سالم هم مشکل ساز است. مردم می توانند با پیامی که در سامانه 137 و 1888 می گذارند و پیگیری می کنند، مواردی که نیاز به ترمیم و لکه گیری دارند، اصلاح کنند. مرجع متولی در مورد سد معبر صنفی و ساختمانی، معاونت خدمات شهری و شرکت ساماندهی مشاغل و شرکت شهربان و حریم بان است.

همچنین فرهنگ سازی از طریق تیزرهای تبلیغاتی در دستور کار قرار دارد و مطالبه گری در این قشر را بالا ببریم و شعار شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر را ارتقا دهیم. »

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز