مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق کودکان خبر داد:

افزایش کودکان ایرانی زباله گرد طی یک سال اخیر/ سود سرشار شهرداری از کودکان زباله گرد

۱۳۹۷/۰۸/۱۱ - ۰۶:۱۵:۱۵
کد خبر: ۷۷۱۰۲۷
افزایش کودکان ایرانی زباله گرد طی یک سال اخیر/ سود سرشار شهرداری از کودکان زباله گرد
مدیرعامل انجمن حمایت ازحقوق کودکان گفت: مشاهدات ما نشان می دهد با توجه به گرانی ها و شرایط اقتصادی طی یک سال اخیر تعداد کودکان زباله گرد ایرانی در حال افزایش است.

فرشید یزدانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره وضعیت کودکان کار در خیابان در فصل سرد سال گفت: این کودکان با توجه به محدودیت هایی که در زمینه پوشاک و غذای گرم دارند فشارهای بیشتر و متفاوت تری را تجربه می کنند و دچار سرماخوردگی و بیماری های عفونی می شوند.

وی با بیان اینکه کودکان زباله گرد بدون در دست داشتن دستکش موظف به جمع آوری پسماند و تفکیک زباله خشک و تر از یکدیگر هستند، لذا بیشتر دچار بیماری می شوند، ادامه داد: این کودکان در اماکن بسیار ناامن اسکان داده شده و در تمام فصول دچار رنج و زحمت می شوند، آنها معمولا در کانکس هایی که در محل تجمیع زباله ها مستقر شده اند، زندگی می کنند که این طبیعتا باعث فشار جسمی و بیماری بیشتر و متفاوت تر خواهد بود .

مدیرعامل انجمن حمایت ازحقوق کودکان با تاکید براینکه بهزیستی نه توان و نه برنامه ای برای حمایت ریشه ای از این کودکان دارد، اظهار کرد: کودکان زباله گرد زیر مجموعه شهرداری هستند، یعنی پیمانکاران شهرداری این کودکان را به دلیل سودی که از ناحیه آنها نصیب شان می شود به کار می گیرند، زیرا کودکان با دستمزد پایین تر زباله ارزشمند را جمع آوری و تفکیک می کنند که این موضوع سود بالایی را برای شهرداری به دنبال دارد ، لذا این نهاد نیز نه برنامه ای دارد و نه حتی به این کودکان فکر می کند بلکه بیشتر به سودی که از ناحیه کودکان زباله گرد عایدشان می شود، توجه می کنند، زیرا اگر به این موضوع فکر کنند دیگر کودک زباله گردی نخواهیم داشت.

کودکان کار متولی ندارند

وی با بیان اینکه بهزیستی همواره اعلام کرده که متولی کودکان کار نیست، افزود: شریعتمداری وزیر رفاه نیز اعلام کرد که هیچ کس مسئولیت کار کودکان را بر عهده نمی گیرد لذا به نظر می آید این گام باید توسط وزارت رفاه به عنوان وزارتخانه ای که مسئول 3 موضوع اجتماعی در کشور را برعهده دارد، برداشته شود.

یزدانی با اشاره به اینکه آمار خاصی از بیماری یا مرگ و میر کودکان کار در خیابان، طی فصل سرد سال وجود ندارد، عنوان کرد: این امر طبیعی است که وقتی کودکی در زمستان و سرما در حال کار یا جمع آوری زباله است یخ بزند و دچار بیماری جدی شود، بنابراین شریعتمداری باید به عنوان یک گام مهم به حوزه آسیب های کودکان و خصوصان کودکان کار وارد شود.

وی با بیان اینکه  بدترین نوع آُسیب به کودکان، کار کودکان در خیابان و از همه بدتر زباله گردی آنان است، اضافه کرد: در میان کودکان کار بدترین شرایط را کودکان زباله گرد دارند.

این فعال حقوق کودک با اشاره به اینکه کودکان زباله گرد 3 گروه هستند، خاطرنشان کرد: یک گروه بچه های افغانستانی هستند که برای جمع آوری زباله به پیمانکاران شهرداری اجاره داده می شوند، بخش دیگر کودکان ایرانی هستند که بخشی از آنها در کنار خانواده زباله جمع کرده و حتی زباله ها را برای تفکیک به محل زندگی خود می برند، بخش دیگر نیز کودکان ایرانی هستند که از سایر شهرها به تهران مهاجرت می کنند آنها نیز یا داخل کمپ های جمع آوری زباله زندگی می کنند یا اینکه در کنار آشنایان خود مستقر شده اند .

وی تصریح کرد: عمده کودکان زباله گرد پسر هستند و دختران کودک به ندرت در حال زباله گردی دیده می شوند .

 

نظر شما