چطور از آزمایش خون سردربیاوریم؟!

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۷:۲۵:۱۹
کد خبر: ۷۷۱۵۷۸
چطور از آزمایش خون سردربیاوریم؟!
برای اینکه بدانید هرکدام از مواردی که در یک آزمایش خون نوشته شده یعنی چه، این بخش را مطالعه کنید.

به گزارش برنا، آزمایش خون یا CBC یکی از معمول‌ترین آزمایش‌هایی است که هرکدام از ما شاید بارها آن را انجام داده باشیم. در این آزمایش که نیاز به ناشتا‌بودن ندارد بسته به نسخه پزشک، همه سلول‌های خونی از مقدار تا غلظت آنها اندازه‌گیری می‌شوند. زن یا مرد یا کودک‌بودن، سن، قرص‌هایی که 2روز گذشته خورده‌اید و حتی موقعیت جغرافیایی‌ای که هستید روی این آزمایش اثر می‌گذارند، برای همین خیلی نگران کمی بالا و پایین‌شدن بعضی از اعداد داخل آزمایش نشوید و تشخیص درست آن را به پزشک عمومی یا درنهایت متخصص بیماری‌های خون و سرطان (هماتولوژیست و آنکولوژیست) بسپارید.

RBC میزان سلول‌های قرمز خون یا همان گلبول‌های قرمز را نشان می‌دهد.

 WBC میزان سلول‌های سفید خون یا گلبول‌های سفید را نشان می‌دهد. از این مورد می‌توان میزان عفونت را اندازه‌گیری کرد و اینکه سیستم دفاعی بدن شما در برابر بیماری‌ها چگونه است.

 HCT یا HC میزان هموتوکریت را که یکی از عوامل اندازه‌گیری گلبول‌های قرمز است نشان می‌دهد. این قسمت بیانگر نسبت حجم سلولی خون و بخش مایع خون است.

 HGB یا HB مقدار هموگلوبین را که عنصر اصلی تشکیل‌دهنده گلبول‌ قرمز است نشان می‌دهد. اگر می‌گویند شما کم‌خون هستید یا نه، باید به این قسمت توجه کنید. هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌های بدن انتقال می‌دهد و دی‌اکسیدکربن را به ریه‌ها برمی‌گرداند. 

 MCH مقدار میانگین هموگلوبین را در هر گلبول قرمز نشان می‌دهد. عدد بالاتر از حد طبیعی علامتی برای کمبودهای تغذیه و عدد پایین‌تر از حد طبیعی می‌تواند نشان کم‌خونی باشد.

 MCHC میزان غلظت میانگین هموگلوبین را در سلول قرمز نشان می‌دهد که عدد آن برای کم‌خونی اهمیت دارد.

 RDW اندازه این مورد، میزان یکنواختی یا عدم‌یکنواختی اندازه گلبول‌های قرمز را نشان می‌دهد. هر چه این عدد کمتر باشد گلبول‌های قرمز یکدست‌تر است.

 MCV میانگین حجم گلبول‌های قرمز را نشان می‌دهد؛ یعنی هر گلبول قرمز چقدر فضا اشغال می‌کند.

 PLT تعداد پلاکت‌ها را در هر میلی‌لیتر مکعب خون نشان می‌دهد. این سلول‌ها به بهبود زخم کمک می‌کنند و جلوی خونریزی بیش از حد را می‌گیرند. تعداد پلاکت‌ها نشان می‌دهد که شما بیماری‌ انعقاد خون دارید یا خیر.

 

نظر شما