زارع نژاد در گفتگو با برنا مطرح کرد؛

داروهای بیماران سرطانی از لیست بیمه خارج نشده است/ بیمه باید به محض بالا رفتن نرخ دارو افزایش قیمت را در لیست خود اعمال کند

۱۳۹۷/۰۸/۱۶ - ۱۳:۵۸:۵۹
کد خبر: ۷۷۳۰۴۹
داروهای بیماران سرطانی از لیست بیمه خارج نشده است/ بیمه باید به محض بالا رفتن نرخ دارو افزایش قیمت را در لیست خود اعمال کند
معاون وزیر بهداشت و درمان گفت: اینکه گفته شده داروی بیماران سرطانی از لیست بیمه خارج شده است را تکذیب می کنم چرا که تنها زمانی دارو از لیست خارج می شود که تولید داخل آن موجود باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ، روزگذشته بعضی رسانه ها اعلام کردند :« وزارت بهداشت داروهای شیمی درمانیِ خارجی را از شمول بیمه‌ها خارج کرده‌است. به عبارتی بعد از این اگر بیمار سرطانی بخواهد داروی شیمی درمانی خارجی خریداری کند، باید آن را به نرخ آزاد و با دلارِ بالای ده هزار تومان بخرد.»

عباس زارع نژاد، معاون وزیر بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار حوزه سلامت برنا در برابر انتشار این اخبار چنین گفت : داروهایی از لیست خارج می شوند که تولید آن با کیفیت مناسب در کشور وجود داشته باشد.مبحثی که وزارت بهداشت به آن اهمیت می دهد، بحث درمان به ویژه برای بیماران خاص منجمله سرطانی ها است و طبق قانون مصوب مجلس، داروهایی که در کشور با کیفیت مناسب تولید می شوند وارداتشان ممنوع است این امر از گذشته نیز این طور بوده که وقتی داروی مشابه داخلی داریم بیمه دارویی را پوشش می دهد که نوع ایرانی آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: دارویی که از هند و چین و  ... تامین شود از چارچوب خاصی برخوردار است بنابراین داروهای وارداتی نیز زمانی تایید می شوند که اثر بخشی لازم را داشته باشند همچنین داروهای داخلی که در حال حاضر تولید می شوند از لحاظ کیفیت قابل قبول بوده و در چارچوب های علمی ما قرار دارد.

معاون وزیر در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر کشور ما در بخش تولید داروهای سرطانی داخلی خودکفا است یا خیر، افزود: بخشی از داروها را خودمان تولید می کنیم و بخش های دیگر را وارد می کنیم و در بخشی که وارد می شود نیز افزایش قیمت دارو هر مقدار که باشد چون در لیست داروهای کشور است، بیمه آن را پوشش می دهد بنابراین هزینه آن به طور طبیعی برای مردم نباید افزایش پیدا کند.

زارع نژاد اعلام کرد: ممکن است افزایش قیمت ها تا زمانی که بیمه آن را اعلام و در لیست خود بگنجاند اتفاق بیافتد یعنی از زمان اقدام به اعمال افزایش قیمت ها در لیست، زمانی طی شود که باز هم این اقدام تخلف محسوب می شود در واقع یعنی بیمه ها باید به محض افزایش قیمت دارو بلافاصله افزایش قیمت را در لیست خود اعمال کنند که برای مردم افزایش قیمت احساس نشود اما در بسیاری از مواقع وزارت بهداشت به سرعت برای حل موضوع مداخله می کند.

وی بیان داشت: اگر دارویی نسبت به گذشته افزایش قیمت پیدا کرد که مثلا در گذشته 100 تومان خریداری می شد اما اکنون 120 تومان، یعنی 20 تومان افزایش آن اعمال نشده، مشخص است که این دارو در لیست حمایتی بیمه قرار نگرفته و مردم می توانند مراتب را به 190 یا 1490 اطلاع دهند چرا که معمول آن این است که به صورت قانونی هر نوع افزایش قیمت که در فهرست دارویی کشور است را بیمه پوشش دهد به شکلی که این افزایش قیمت برای مردم اتفاق نیافتد.

زارع نژاد خاطر نشان کرد: به طور طبیعی ما هر ساله این افزایش قیمت ها را داریم امسال نیز افزایش 9 تا 20 درصد اعمال شده و دیگر نباید این امر اتفاق بیافتد. اگر مردم در نسخه های خود قیمت غیرعادی مشاهده کردند می توانند  با تماس با سامانه 190 و ذکر نام و قیمت دارو شکایت خود را اعلام کنند ضمن اینکه در سامانه http://support.ttac.ir/  که مربوط به سازمان غذا و دارو است نیز قیمت تمامی داروهای خارجی و داخلی قید شده و مردم می توانند با مطالعه آن از قیمت داروی مصرفی خود باخبر شوند.

این مقام مسئول افزود: در خصوص بیماران سرطانی پوشش دارویی بسیار مناسب است اقلام دارویی که ما کمبود داریم نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته اما کمبود متوسط 30 قلم دارو را حتی در شرایط عادی هم داشته ایم. کمبودهایی که اعلام می شود 80 درصد مربوط به داروهایی است که مشابه داخلی دارد بنابراین گاهی پزشک در نسخه بیمار دارویی را تجویز می کند که واردات خارجی آن به دلیل تولید داخل ممنوع شده و بیمار در زمان خریداری دارو اعلام می شود که این دارو وجود ندارد در حالی که به طور حتم مشابه ایرانی آن جایگزین شده است.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد کمبود دارو از بین 30 تا 50 درصد آن مربوط به داروهای داخلی و حدود 9 درصد نیز داروهای خارجی هستند که به تدریج این 9 درصد نیز رفع می شوند.

زارع نژاد در پایان تصریح کرد: در تامین داروهای سرطانی کمترین کمبود را داریم به طوریکه در مراکز درمانی بیماران خاص این کمبودها به حداقل رسیده است.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز