رئیس انجمن دیابت ایران در گفتگو با برنا :

اکثر داروهای دیابت در داخل کشور تولید می شود /علایم دیابت کودکان را جدی بگیرید

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۵:۴۴:۲۶
کد خبر: ۷۷۴۰۹۳
اکثر داروهای دیابت در داخل کشور تولید می شود /علایم دیابت کودکان را جدی بگیرید
رئیس انجمن دیابت ایران معتقد است نبود فرهنگ پیشگیری باعث شده دیابت و بسیاری از بیماری های غیرواگیر در کشور ما نسبت به آمار جهانی شیوع بیشتری داشته باشد.

دکتر اسدالله رجب در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، با اشاره به اینکه در ایران بر مبنای آمارهای منتشره در سال 96 بیش از 12 درصد جمعیت بالای 20 سال کشور مبتلا به دیابت هستند، گفت: جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند. از آنجا که کلانشهرها بعضی از عوامل مستعد کننده در ابتلا به دیابت مانند کاهش فعالیت جسمی، سبک زندگی و تغذیه نامناسب و استرس را به انسان ها تحمیل می کنند، تعداد دیابتی ها بیشتر است، مثلا در شهر تهران بیش از 14درصد جمعیت بالای 20 سال مبتلا به دیابت هستند.

 وی دیابت را بیماری قرن به ویژه در کشورهای در حال توسعه دانست و با تأکید بر اینکه نبود فرهنگ پیشگیری باعث شده دیابت و بسیاری از بیماری های غیرواگیر در کشور ما نسبت به آمار جهانی شیوع بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: دیابت در شروع، یک مشکل پنهان است؛  به همین دلیل بیش از 50 تا 60 درصد بیماران دیابتی اطلاعی از بیماری خود ندارند و گاهی هنگام مراجعه به پزشک، بیش از 10 سال از شروع بیماری گذشته است. در کشور ما هم در میان مردم، هم متخصصین و هم سیاستگذاران بهداشتی درمانی کشور فرهنگ پیشگیری وجود ندارد و فقط در صورت بروز بیماری به پزشک مراجعه می کنیم، آموزش پزشکان ما هم بر اساس درمان است نه پیشگیری. اکثر بیماران دیابتی در کشورهای در حال توسعه هستند. در منطقه خاورمیانه  افزایش شیوع دیابت 97 درصدی است، در حالی که در اروپا حدود 22 درصد است.

این متخصص غدد اطفال با اشاره به شیوع  بیشتر دیابت و کمتر شدن سن ابتلا در کودکان کشور افزود: خوشبختانه شیوع دیابت نوع 1 کودکان نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است . بروز دیابت نوع 1 که بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر می کند، به سرعت است که اگر درمان نشود کودک در عرض چند هفته به کما می رود. در این نوع دیابت تولید انسولین به طور ناگهانی متوقف می شود یا تقریبا 70-80 درصد سلول های تولید کننده انسولین از کار می افتند. اما در دیابت نوع 2 این اتفاق به سرعت نمی افتد، قند کم کم و تدریجی بالا می رود و علایم به سرعت خود را نشان نمی دهند.

علایم اولیه دیابت در کودکان پرادراری، پرنوشی، شب ادراری و کاهش ناگهانی وزن کودک است، گاهی هم علامتی وجود ندارد. اگر کودکی بعد از چهارسالگی دچار شب ادراری مکرر شد، والدین باید این مسئله را جدی گرفته و پیگیری کنند.

رئیس انجمن دیابت ایران فرهنگ سازی در مدارس و تبلیغات صداوسیما و آموزش خانواده ها در زمینه تغذیه کودکان و توجه به علایم این بیماری مخصوصا در کسانی که زمینه ارثی دارند را مهم ترین عامل در پیشگیری از دیابت دانست.

وی در زمینه تأثیر تحریم ها بر بیماران دیابتی بیان کرد: اکثر داروهای دیابت در داخل کشور تولید می شود و تا امروز مواد اولیه با ارز دولتی وارد شده و هنوز به مشکلی برنخورده ایم اما کیت های آزمایشگاهی وارداتی است و گران شده است و در زمینه تهیه تجهیزاتی که فرد دیابتی باید در اختیار داشته باشد تا در منزل قند خود را کنترل کند، مشکلاتی ایجاد شده است.

اسدالله رجب به رسالت سی ساله انجمن دیابت ایران در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری اشاره کرد و گفت: این انجمن وظیفه آموزش به افراد دیابتی و متخصصان و پزشکان را برعهده دارد تا هم تعداد کمتری به دیابت مبتلا شوند، هم  مبتلایان دچار عوارض آن نشوند که در این صورت می توانند سال ها بدون اینکه مشکلی برای آنها به وجود بیاید با این بیماری زندگی کنند. حمایت های اجتماعی و روانشناختی برای بیماری های مزمن نقش بسیار حیاتی دارد؛  اینکه فرد فقط دریافت کننده اطلاعات نباشد بلکه در ارتباط با بیماری خود درگیر شود و با شرکت در کلاس های آموزشی و ارتباط با کارشناسان توانمند شده و باانگیزه و عشق نسبت به سلامتی خود و اطرافیانشان حساس شده و بتواند بر خلاف میل باطنی خود عمل کند.

وی همچنین از برگزاری سمینار روز جهانی دیابت روز سه شنبه 22 آبان در بیمارستان امام خمینی خبر داد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز