در صحن علنی شورای شهر مطرح شد ؛

آخوندی: حکم‌روایی شهری نیاز مدیریت شهری/ هویت مستقل شهر پذیرفته شود

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۱۲:۱۱:۵۴
کد خبر: ۷۷۴۴۹۹
آخوندی: حکم‌روایی شهری نیاز مدیریت شهری/ هویت مستقل شهر پذیرفته شود
عباس آخوندی نامزد شهرداری تهران با حضور در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران به ارائه برنامه‌ها و نقطه نظرات خود در حوزه مدیریت شهر تهران پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا ، عباس آخوندی در جلسه امروز شورای شهر تهران با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم تهران را تهران کنیم گفت: به نظر من این اتفاق با استقرار نظام حکم‌روایی شهری و انتخاب یک شهردار مستقل برای تهران می‌تواند شروع شود.

وی ادامه داد: اساسا  معتقدم شهر یک سازمان اجتماعی است که سلول‌های تشکیل‌دهنده آن انسان متمدن عضو این سازمان مدنی است. که مفهوم پذیرش حقوق شهروندی اعم از حقوق سیاسی، مدنی و اجتماعی برای تمام شهروندان است.

نامزد شهرداری تهران اظهار کرد: اگر بپذیریم که هر یک سازمان اجتماعی است باید قبول کنیم که نیاز به یک نظام  حکم‌روایی شهر دارد که دارای استقلال نسبی بوده و هویت آن با شهر تعریف شود.

وی تصریح کرد: به نظر من یکی از دلایل ناکارآمدی‌های موجود در ایران و کیفیت نازل زندگی در جامعه شهری ما آن است که بحث حکم‌روایی شهری در کشور ما هنوز به رسمیت شناخته نشده است.

وی با تأکید بر اینکه باید از مدیریت شهری به نظام حکم‌روایی شهری عبور کنیم عنوان کرد: ما در ایران بارها از عدم تمرکز گفته‌ایم اما در ایران این موضوع به معنای آن است که دولت متمرکز به صورت  مترمرکز تصمیم می‌گیرد که عدم مرکز داشته باشد که این موصوع تعارفی بیش نیست.

آخوندی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم مفهوم عدم تمرکز را داشته باشیم باید هویت مستقل شهری را بپذیریم اضافه کرد: حرکت به سمت مفهوم حکم‌روایی شهری به معنای پذیرش منافع جمعی محلی و شهری است.

وی با تأکید بر اینکه منافع شهری باید همراه با منافع ملی باشد گفت: منافع شهرهای مختلف می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشند اما ضروری است منافع آنها با منافع ملی هم‌راستا باشد.

وی با اشاره به رقابت شهری بیان کرد: رقابت شهری موتور محرکه توسعه در بسیاری از شهرها است که می‌توانند منافع مختلف ذیل مافع ملی داشته باشند اما ما در ایران متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشاختیم که این موضوع باعث شده مفهوم رقابت‌پذیری شهری توسعه نیابد.

این داوطلب تصدی‌گری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ما نیاز به نظام حکم‌روایی محلی داریم که صلاحیت قانونی و ظرفیت فنی، مالی، اداری، سازمانی و نیز منابع لازم را در اختیار داشته باشد و نیز منابع ضروری را در اختیار داشته باشد تا بتواند منافع جوی محلی را  تأمین کند.

آخوندی با تأکید بر اینکه تأمین منفعت عمومی شهر هزینه دارد که بخشی از آن هزینه های مادی و بخشی هزینه‌های اجتماعی و سیاسی است اظهار کرد: ما از سویی دیگر برای تأمین این منافع نیاز به منابع مادی و مدیریتی داریم لذا حکم‌روایی شهری برای خلق منابع مختلف برای شهر بسیار مهم است که در ایران نسبت به این موضوع کم‌توجهی شده است.

وی با بیان اینکه برای داشتن نظام حکم‌روایی شهری باید حداقلی از استقلال را برای آن بپذیریم  اضافه کرد: اگر قرار  باشد حکم روایی شهری به مدیریت شهری تنزل کند و تبدیل به زیر مجموعه دولت بشود نیاز به شورا و امثال آن نیست.

آخوندی با تأکید بر اینکه حکم روایی شهری و پذیرش اشتقلال شهری به معنای تضاد و ستیز با دولت مرکزی نیست عنوان کرد: حداقل استقلال در حکم‌روایی شهری برای تصمیم‌گیری در حوزه اجتماعی و شهری است و دولت محلی باید پاسخگویی دوسویه به دولت مرکزی و شهروندان داشته باشد.

نامزد تصدی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه رویکرد من در شهرداری ارتقا مدیریت شهر از طریق استقرار حکم روایی شهری با شهرداری مستقل پاسخگو است افزود: خلق منابع جدید و افزایش بهره‌بری از منابع موجود از جمله برنامه‌های من در این حوزه است که می‌تواند موجب افزایش درآمد، رفاه و امنیت اجتماعی شهروندان است.

وی با تأکید بر اینکه نباید شهرداری را درگیر نزاع های سیاسی و جنگ قدرت کرد تصریح کرد: باید شهرداری تبدیل به نهادی اجتماعی شود که بزرگ‌ترین کار آن خلق امید و توسعه آبادانی شهر است.

آخوندی زیست‌پذیری و حرکت را دو چالش عمده در سطح ملی و در سطح شهر تهران خواند و گفت برای مواجهه با این دو چالش بازآفرینی شهری را به عنوان یکی از راهکارها مدنظر دارم که بازآفرینی باید جنبه‌های علمی و ذهنی شهروندان را شامل شود. بازآفرینی تنها محدود به انجام چند پروژه عمرانی نیست و به معنای بازآفرینی تمام محله‌های شهر تهران است.

وی اضافه کرد: باید در هر محله با همکاری شهرداری و سایر نهادهای خدمات‌رسان برنامه جامعه اقدام مشترک وجود داشته باشد.

آخوندی شهرسازی متکی بر حمل و نقل عمومی را راهکار دیگر خود برای مقابله با دو جالش مهم شهر تهران خواند و گفت: حمل و نقل چندوجهی و حمل و نقل حومه در این حوزه بسیار مهم است زیرا روزانه حدود 500 هزار خودرو وارد تهران می‌شود که این حجم باعث آلودگی هوا و اتلاف زمان می‌شود.

نامزد پست شهرداری تهران با تأکید بر اینکه بحث تهران از حومه آن قابل تفکیک نیست ایجاد نظام یکپارچه تهران و حومه را بسیار مهم خواند.

وی با بیان اینکه یبش از 65 درصد انرژی مصرفی در کشور در حوزه مسکن و حوزه حمل و نقل مصرف می‌شود گفت: در حوزه شهر پاک می‌توان استراتژی مهمی را به کمک دولت طراحی کرد که موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان و حمل و نقل است.

آخوندی همچنین موضوع آب و استفاده از پساب را در توسعه  شهر مهم برشمارد و گفت: تا کنون برنامه یکپارچه‌ای میان دولت و مدیریت شهری در حوزه آب و پساب  تدوین نشده در حالی که تجربه بسیاری از کشورها  نشان می‌دهد که پساب در صورت تطابق با محیط زیست می‌تواند  بخش عمده‌ای از مصرف غیر شرب آب شهر را تأمین کند.

وی پیشنهاد داد: داشتن شبکه‌ای از کلان‌شهرهای واقع در حوزه تمدن ایران شهر می‌تواند باعث تولید درآمد شده و اگر بتوانیم در حوزه تمدنی ایران بحث گردشگری را تعریف کنیم می‌توانیم درآمدی بزرگ برای این شهرها ایجاد کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز