یک سال پس از فاجعه؛

ساخت و ساز در مناطق زلزله زده همچنان ادامه دارد/ سرپل ذهاب؛ آنچه بود، آنچه شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۱۳:۳۰:۳۷
کد خبر: ۷۷۵۳۸۳
ساخت و ساز در مناطق زلزله زده همچنان ادامه دارد/ سرپل ذهاب؛ آنچه بود، آنچه شد
یکسال پس از زلزله ویرانگر کرمانشاه، مردم مناطق حادثه دیده به رغم تمام مشکلاتی که با آن دست وپنجه نرم می کنند، با تلاش و پشتکار و باحمایت دولت و خیرین در حال بازسازی زندگی از دست رفته خود هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، روز 21 آبان ماه سال 97، عازم مناطق زلزله زده کرمانشاه شدیم، جایی که دقیقا یکسال پیش  در ساعت 21:48 دقیقه شب به خود لرزید و خانواده های زیادی را بی خانمان کرد و افراد زیادی را به سوگ عزیزان خود نشاند. این زلزله شاید یکی از بزرگترین زلزله های چند دهه اخیر بود که البته علیرغم وسعتش اما در نتیجه تعامل و بسیج امکانات نیروهای امدادی تلفاتی به مراتب کمتر از وسعتش بر جای گذاشت.

مدتی بعد از زلزله اقدامات حمایتی از طرف دولت، خیرین و مردم شروع شد، اسکان اضطراری در چادرها وبعد در اختیار گذاشتن کانکس، در نظر گرفتن تسهیلات بانکی برای بازسازی منازل، توزیع سبد غذایی و لباس گرم و پتو و...، اما با همه اینها مردم علاوه بر شرایط روحی نامناسب از نظر شرایط بهداشتی و معیشتی نیز در وضعیت بدی قرار داشتند، سرما و باد و باران و نفوذ گل و لای و باران به چارها امانشان را بریده بود،  تو گویی هیچ چیز خوب پیش نمی رفت.

حالا درست یکسال از زلزله گذشته است و به احترام درگذشتگان این زلزله ویرانگر  و البته بازماندگان آن راهی سرپل ذهاب شدیم، ابتدا سری به مسکن مهر زدیم، جایی که تاحدود زیادی آسیب دیده بود، اماخوشبختانه آسیب های منازل در حد تخریب کامل نبود، حالا اما مسکن مهر کمابیش در حال بازسازی است و البته اینبار استحکامش بیشتر است.  اگرچه نگهبان مجموعه به دستور سرپرست کارگاه تیم خبرنگاران را به داخل محوطه راه نداد اما اعلام کرد که 9 بلوک از 24 بلوک این مجموعه تا پایان سال تحویل صاحبان آن می شود، وعده ای که امیدواریم هرچه زودتر عملی شود.

در ادامه راه سری زدیم به  مجموعه روستاهای کوئیک که لحظاتی پس از زلزله تبدیل به تلی از خاک وسنگ شده بود و مردم را در بهت و غم فرو برده بود، اما امروز پس از گذشت یک سال از آن روز تلخ مردم این روستاها امیدوارانه به رغم تمام کمبودها و مشکلات موجود درحال ساخت منازل خود بودند، اگر چه برخی خانه ها نیمه ساز بودند اما همچنان کار ادامه داشت و مردم به کمک بنیاد مسکن به بازسازی خانه های خود مشغول بودند، حتی برخی از منازل تنها ساخت داخلی شان مانده بود و تا مدتی دیگر آماده استفاده بود که البته تعداد این منازل خیلی زیاد نبود. این توضیح لازم است که ساخت این خانه ها اینبار با استانداردهای مهندسی صورت می گیرد و شاید زلزله ای به مراتب سهمگین تر از زلزله پارسال هم نتواند بنیان خانه ها را بهم بریزد.

مردم به ویژه در مناطق روستایی از وضعیت بهداشتی و آب و شرب خود رضایت دارند، حالا برخلاف روزهای اول پس از زلزله که مردم در آرزوی استحمام و بهداشت بودند، وضعیت بهداشتی حالت نسبتا عادی بازگشته و با راه اندازی سرویس های بهداشتی توسط مردم یا مسئولان در محله ها و روستاها بخشی از مشکلات مردم در این خصوص کم شده بود اگر چه که به طور طبیعی این سرویس های بهداشتی مشترک چندان استاندارد نیستند اما برای گذران روزهای پس از زلزله تا بازسازی کامل مناطق و منازل مفید است.

نکته بسیار جالب در روستاها آن بود که مردم به رغم زندگی در میان آجر و خاک و ساختمان های در حال بازسازی هنوز در نهایت پشتکار و امید به اموری مانند باغداری البته آنقدر که می توان در یک روستای تخریب شده انتظار داشت می پردازند، چنانکه درمقابل بسیاری از منازل درختان نارنج و لیمو شیرین و... به چشم می خورد که به تازگی رسیدگی بودند و مشخص بود که صاحبانشان با جان و دل به این درختان جانبخش رسیدگی می کنند، درختانی که نماد ادامه حیات و زندگی در این مناطق است.

براساس این گزارش، ساخت دوباره مناطق زلزله زده در حالی ادامه دارد که براساس گزارش دستگاه های مسئول، تا پایان روز یکشنبه در مجموع 71375 واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بازسازی (احداث و تعمیر) شده است و در مجموع در یک سال اخیر بیش از 8600 میلیارد تومان تسهیلات، 1500 میلیارد تومان کمک بلاعوض، 695 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و 16 میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای به این مناطق اختصاص یافته است.

اما در کنار اقدامات مسئولان از کمک های مردمی که از طریق سمن ها یا از طریق اهدا کمک به شماره های اعلام شده از سوی چهرها ی شناخته شده بود نیز نباید غافل شد، به همین دلیل در ادامه از مردم و برخی مسئولان محلی درباره عملکرد برخی خیرین و چهره های شناخته شده پرسیدیم، نرگس کلباسی یکی از این افراد بود که از زمان زلزله تا کنون درحال خدمت رسانی به مردم این مناطق است، عملکردی که از نظر مردم و مسئولان بسیار خوب،دلسوزانه وصادقانه ارزیابی شد، اما درباره علی دایی نیز نظرها بسیار خوب بود و حکایت از خدمت رسانی و ساخت و ساز دقیق او در این مناطق داشت، اما کسی درباره اقدامات انجام شده درباره افراد دیگری مانند نیکی کریمی و صادق زیبا کلام و... چیزی نمی دانست و ما نتوانستیم در خصوص عملکرد این افراد به نتیجه ای برسیم.

حقیقت آن است که زلزله کرمانشاه جلوه گاه وحدت مردم سراسر ایران با هر قومیت و عقیده ای بود، مردمی که با محض شنیدن خبر زلزله و نیاز هموطنانشان به کمک آنان شتافتند و از ساعات اولیه در کنار مسئولان و نیروهای امدادی به یاری مردم این مناطق آمدند، در کنار آن دولت نیز با وجود تمام مشکلات و تنگناهای اقتصادی در کنار مردم حادثه دیده قرار گرفت و سعی کرد با ارائه تسهیلات به مردم آنان را در ساخت یا بازسازی منازل کمک کرده و جریان زندگی را در مناطق زلزله زده احیا کند، اقدامی که امید است همچنان ادامه یابد تا زمانی که مناطق زلزله زده به بازسازی کامل برسند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز