رئیس انجمن حمایت از کودکان مطرح کرد ،

کودک همسری شاخصه جوامع توسعه نیافته است / خوب است قوانین تغییر کند

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۶:۰۵:۱۰
کد خبر: ۷۷۶۵۳۲
کودک همسری شاخصه جوامع توسعه نیافته است / خوب است قوانین تغییر کند
دولت آبادی گفت :قوانین را در جهت پرورش کودکان شایسته تر در نسل های بعدی تغییر بدهیم

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، آسیبی به نام کودک همسری امروزه صاحب نظران و جامعه شناسان را به بررسی آمار ، علل ، عواقب و آسیب های عمیق آن وادار کرده است. با توجه به آمار بالای کودک همسری در کشور و تبعات مختلف، از وجود ازدواج ها در سنین پایین با شیوا دولت آبادی  استاد دانشگاه و رئیس انجمن حمایت از کودکان به گفتگو نشستیم که در زیر می خوانید .

شیوا دولت آبادی رئیس انجمن حمایت از کودکان گفت: واژه کودک همسری در معنای خود آنقدر  تناقض دارد که به مفهوم همسر در جایگاه والای آن و به معنای  انتخاب ،پیوند ، تعهد و مسئولیت صدمه می زند. آمارها  نشانگر این است که کودک همسری در جامعه توسعه نیافته رخ می دهد و اصلا یکی از شاخص های توسعه نایافتگی یک جامعه است.

این روانشناس  تصریح کرد: شرایط فقر از یک طرف و تسهیل شده گی فرهنگی از طرفی دیگر باعث می شود کودک همسری همچنان ادامه  داشته باشد که با ریشه عمیقی که  در مسائل فرهنگی دارد خیلی سخت می توان به پاک شدن این معضل از مناطقی که در آن رشد کرده است رسید. اما قوانین را راحت تر میتوان تغییر داد و البته که قوانین خودشان فرهنگ ساز هستند. بنا براین اگر که ما در راس کسانی را داشته باشیم که با عقل و داریت به این باور برسند که مفهوم ازدواج چیست و تشکیل خانواده که به عنوان مقدس ترین جایگاه  جامعه شناختی تعریف می شود قرار است  مکانی امن برای هر دو سوی ازدواج باشندبه نتایج قابل قبولی برسیم .

رئیس انجمن حمایت از کودکان بیان کرد : آسیب هایی که به یک دختر در زیر سن مناسب برای بارداری و یا حتی در ارتباطات جنسی وارد می شود خیلی  جدی  و حائز اهمیت است .  در پاکستان که یکی از کشورهایی است که آمار بالای کودک همسری در آن وجود دارد تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است که نتیجه آن  افسردگی بالایی را در زنانی نشان می دهد  که در سنین پائین ازدواج کرده اند . فشار ناشی از کودک همسری برای دختران موجب  ایجاد تنش های درونی و سرخوردگی های خطرناک  است .

وی بیان کرد:  زمانی می توانیم نسل های خوب و سالم  و یک جامعه در حال اعتلا داشته باشیم که مادرانی داشته باشیم که زندگی احساس آرامش و امنیت می کنند  ، چرا که فرد بدون داشتن ایمنی نمی تواند عواطف درست را برقرارکند ،بنابر این زمانی که ما در خانواده با زنی روبرو هستیم که خودش احساس امنیت نمیکند چگونه می توانیم توقع داشته باشیم فرزندان ایمن ، با مسئولیت و سالم و توسعه گرا را پرورش بدهد.

وی گفت : من در جواب این سوال که کودک همسری خوب است یا بد است باید بگویم مع الفارق می باشد. به نظر می رسد  خوب است که قوانین تغییر بکند و عقلای ما  نگاه دیگری به این قضیه داشته باشند و خوب است که ما راهی را پیدا بکنیم که بتوانیم قوانین  را به نفع زندگی سالم و شایسته کودکان برای نسل های سالم و شایسته بعدی تغییر بدهیم . 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز