عضو هیات مدیره گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی درگفتگو با برنا :

نگاه های مردسالارانه اگر اجازه دهد زنان توانایی مدیریت امور کشور را دارند

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۶:۰۹:۳۱
کد خبر: ۷۷۷۴۵۱
نگاه های مردسالارانه  اگر اجازه دهد زنان توانایی مدیریت امور کشور را دارند
فاطمه موسوی گفت : قانون زمانی عوض میشود که عرف تغییر بکند ، زنان باید خودشان را به موجوداتی مستقل تبدیل کنند .
به گزارش خبر نگار گروه اجتماعی خبر گزاری برنا، زنان در جامعه امروز ما پا به پای مردان حضور دارند و در مقاطع گوناگون اجتماعی تلاش می کنند، اما از آنجایی که جامعه ما هنوز درگیر فضای مرد سالارانه است رسیدن زنان به جایگاههای مناسب مدیریتی منوط به عبور از حضور نظر  مردان  است و  همچنان نگاه سنتی به زنان موجب می شود که اعتبارات لازم را برای استفاده از زنان در این مسندها را ندهند . در این باره با فاطمه موسوی عضو هیات مدیره گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانیم.
 
فاطمه موسوی گفت: حضور زنان در بازار کار ضعیف است . نگاه مرد سالارانه به زن این است که زنان توانایی های لازم را برای کار در مشاغل مهم را ندارند، نه توانایی فکری دارند و نه توانایی جسمی، آنان مسئول نهایی مدیریت در خانه و خانواده هستند .  
وی افزود : نظم جنسیتی در جامعه وجود ندارد ، گزارش شکاف جنسیتی هر سال در تمام دنیا با چهار شاخص دسترسی به امکانات آموزشی ، امکانات بهداشتی  ،سهیم شدن در بازاراشتغال، سهیم شدن در قدرت سیاسی خود را سنجیده و طبق آمار نیازهای لازم را برطرف میکند. در کشور ما عدم به دلیل عدم مدیریت های اقتصادی و اجتماعی در چند دهه اخیر نتوانستند که این شاخص هارا معین و دلایل ضعف آن را شناخته و برطرف کنند.
 
وی ادامه داد: آمار تحصیل زنانمان نشان می دهد که آنان توانمند هستند و می توانند در سمت های مدیریتی حضور موفق داشته باشند اما دولت با توجه به سیستم گزاری های مرد سالارانه اجازه حضور آنان را نداده و اگر هم تعدادی از زنان در  سمت مدیریت های تاثیرگذار کشور هستند با سختی های بسیاری توانسته اند به آن جایگاه دسترسی پیدا کنند.
 
موسوی  افزود :  با توجه به وفور نیازها در بازار کار و نبود چرخه پویای اقتصادی که از دلایل مهم تاثیر گذاری در روند بیکاری جوانان از جمله زنان است ارجعیت داشتن شغل بیرون از خانه با مردان است.
 
عضو هیات مدیره گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی  تصریح کرد : قانون زمانی عوض میشود که عرف تغییر بکند ، زنان باید خودشان را به موجوداتی مستقل تبدیل کنند و منتظر تصمیم مردان در باره تامین زندگی آنها نباشند. در کشور ما بسیاری از حقوق به زنان داده شده اما باید برای داشتن آن حقوق دائما مبارزه کنند. 
 
وی ادامه داد گفت : مبارزه زنان برای داشتن مواردی که از حقوق مسلم آنها است  در هیچ قانونی وجود ندارد . 
 
 

 

 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز