در گفتگو با وکیل دادگستری مطرح شد:

خشونت علیه کودکان به نام دلسوزی والدین

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۶:۰۴:۲۴
کد خبر: ۷۷۷۸۷۲
خشونت علیه کودکان به نام دلسوزی والدین
هاشمی گفت : برخی کودک آزاری ها از روی دلسوزی والدین برای تربیت بچه صورت می گیرد. مثلا تنبیه بیش از حد کودکان . متاسفانه برخی از والدین روش های صحیح تنبیه و تشویق را بلد نیستند. کودک ایرانی هم وقتی مورد آزار قرار می گیرد به دلیل ترس از آینده و آبرو، نبودن مراکز مرتبط و ترس از والدین این اتفاق را گزارش نمی دهد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا کودک آزاری شامل رفتارهایی است که توسط افراد دیگر ، خصوصا بزرگسالان ، نسبت به کودکان انجام می گیرد و به نوعی به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب می رساند .

 

آمار کودک آزاری در ایران هر سال بالاتر می‌رود و بچه‌های زیای قربانی آن می‌شوند و صدمه‌های جبران ناپذیری می‌بینند؛ از آسیب‌های روحی و جسمی شدید تا حتی مرگ!
از آبان ۹۶ تا فروردین ۹۷، ۱۶ هزار مورد کودک آزاری گزارش و ثبت شده است که البته اورژانس اجتماعی بهزیستی معتقد است آمار واقعی بسیار بیشتر است چون خانواده‌ها از ترس امنیت و آبرو خیلى از موارد را گزارش نمی‌کنند! بیشترین درصد آمار خشونت‌های خانگی مربوط به کودک آزاری کودکان زیر ۱۰ سال است.

 

 محسن هاشمی- وکیل دادگستری  - درخصوص علل افزایش خشونت علیه کودکان به خبرنگار برنا  گفت : وقتی شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع رو به انحطاط برود کودک آزاری افزایش می یابد.

وی طلاق های عاطفی، اختلالات شخصیتی و ناتوانی در تامین هزینه های زندگی را از دیگر عوامل افزایش خشونت برشمرد و گفت: در حال حاضر شرایط خانواده ها متزلزل است و کودکانی که در دامن این خانواده ها پرورش می یابند، بیشتر در معرض آزار و اذیت قرار می گیرند.

این کارشناس جرم و جزا علل پیدایش کودک آزاری در جهان را به چند دسته تقسیم کرد: شرایط خانوادگی، شرایط فرهنگی و شرایط خود کودک. بعضی از کودکان دارای ناتوانی  ذهنی یا اختلالاتی مانند پریشانی یا بیش فعالی هستند که منجر به قربانی شدن آنها می شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از کودکان با شرایط خاص مثلا ناخواسته یا نامشروع متولدشده اند یا دارای چهره و اخلاق مناسبی نیستند. حتی تعدادی از کودکان به دلیل انزوا در معرض خشونت بیشتری قرار می گیرند. از دیگر عوامل، شرایط بیمارگونه کودک آزارهاست که مشکلات فرهنگی و اقتصادی بیماریشان را تشدید می کند.

هاشمی در خصوص علل اصلی پیدایش کودک آزاری در ایران ابراز کرد: خوشبختانه در ایران به دلیل وجود آموزه های دینی، کودک آزاری خصوصا آزارهای جنسی در مقایسه با جهان کمتر است .

برخی کودک آزاری ها از روی دلسوزی والدین برای تربیت بچه صورت می گیرد. مثلا تنبیه بیش از حد کودکان . متاسفانه برخی از والدین روش های صحیح تنبیه و تشویق را بلد نیستند. کودک ایرانی هم  وقتی مورد آزار قرار می گیرد به دلیل ترس از آینده و آبرو، نبودن مراکز مرتبط و ترس از والدین این اتفاق را گزارش نمی دهد.

این وکیل دادگستری افزود: اعتقاد من این است که افزایش مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه، زیرساخت ها، عدم وجود قوانین حمایتی از کودکان و عدم اجرای قوانین به صورت سریع و قاطع نسبت به کودک آزاری جزو مواردی هستند که باعث شده این مسئله درجهان افزایش یابد.

هاشمی برخورد قاطع قوه قضاییه و سرعت در رسیدگی و مجازات مجرمان را عوامل بازدارنده در این زمینه دانست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز