سیستم ایمنی در ساختمان ها وجود دارد اما فقدان فرهنگ استفاده از تجهیزات داریم/ جای خالی رشته مهندسی حریق در دانشگاه ها

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۱۵:۲۴:۰۹
کد خبر: ۷۷۸۳۶۹
سیستم ایمنی در ساختمان ها وجود دارد اما فقدان فرهنگ استفاده از تجهیزات داریم/ جای خالی رشته مهندسی حریق در دانشگاه ها
معاون پیشگیری و حفاظت از حریق آتش‌نشانی تهران گفت: اکنون ساختمانهایی داریم که سیستم ایمنی دارند اما فرهنگ اجتماعی پایین درباره ایمنی، استفاده از این تجهیزات را با مشکل روبه‌رو می‌کند، اگر مردم این مسائل را آمورش ببینند تلفات کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه برنا، محمود قدیری عصر امروز در نشست خبری چهارمین همایش ملی و نخستین همایش بین‌المللی و نمایشگاه صنعت ایمنی کشور اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش این است که از مسائل نمایشی به مسائل محتوایی سوق پیدا کنیم.

 

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق آتش‌نشانی تهران خاطرنشان کرد: در هیچ‌کدام از رشته‌های دانشگاهی، مسئله ایمنی تدریس نمی‌شود و به همین دلیل نمی‌توانیم کار علمی انجام دهیم؛ اگر فکری به حال این مسئله نکنیم می‌توانیم شاهد فجایع بدتری از پلاسکو باشیم، در دنیا رشته‌هایی در حوزه مهندسی حریق کار می‌کنند که آنجا مسائل عمرانی، مکانیک و اجتماعی با یکدیگر تدریس می‌شود.

وی افزود: در زمان حریق، بهترین پاسخ‌گرها، آتش‌نشانهای حاضر در محل هستند و باید مسائل اجتماعی را با مسائل تکنیکال ادغام کنیم.

قدیری با بیان اینکه اکنون در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی 19 دانشجو در حال تحصیل رشته مهندسی حریق هستند، گفت: در این همایش سعی بر این است که دانشگاه‌ را همراه خود کنیم، باید بدانیم چه کنیم حریق رخ ندهد و در صورت بروز حریق، سیستمها و نیروهای آتش‌نشانی چگونه عمل کنند اما متأسفانه فقط تمرکز بر این است که آتش‌نشانان چه‌زمانی می‌رسند و چه می‌کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین فاکتور در ایمنی شهر، مسائل اجتماعی است؛ اکنون ساختمانهایی داریم که سیستم ایمنی دارند اما فرهنگ اجتماعی پایین درباره ایمنی، استفاده از این تجهیزات را با مشکل روبه‌رو می‌کند، اگر مردم این مسائل را آمورش ببینند تلفات کاهش پیدا می‌کند.

قدیری با اشاره به حضور 21 دانشگاه در این همایش خاطرنشان کرد: در دنیا تاریخ نشان می‌دهد که نخستین ایستگاه‌های آتش‌نشانی را شرکتهای بیمه ایجاد کردند اما در کشور ما آن‌چنان که باید و شاید، بیمه نقش خود را در حوزه پیشگیری ایفا نمی‌کند، بنا نداریم کسی را از خود دور کنیم اما مجبوریم بگوییم چه خطراتی جامعه را تهدید می‌کند.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق آتش‌نشانی تهران یادآور شد: از رسانه‌ها انتظار داریم به جامعه آتش‌نشانی کمک کنند تا پیام خود را به گوش همه برسانیم.

چهارمین همایش ملی و نخستین همایش بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهری 6 و 7 اسفند امسال در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

 

نظر شما