سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با برنا:

دارو به اندازه سقف نسخه داده نمی شود/نبود یک برند دارویی کمبود دارو محسوب نمی شود

۱۳۹۷/۰۹/۰۴ - ۱۴:۵۶:۳۱
کد خبر: ۷۷۸۶۰۰
دارو به اندازه سقف نسخه داده نمی شود/نبود یک برند دارویی کمبود دارو محسوب نمی شود
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: هر دارویی ممکن است توسط ده ها شرکت در دنیا تولید شود و هیچ الزامی در هیچ کجای دنیا برای نظام سلامت وجود ندارد که داروی تمام برندها را داشته باشد. وقتی که تولید استاندارد دارویی وجود داشته باشد، داروی کمبودی حساب نمی شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا ، در تماس های مردمی که با خبرگزاری برنا صورت گرفت ، شهروندان مدعی بودند که بعضی داروهای حیاتی یا در داروخانه ها پیدا نمی شود و یا قیمت ها بیش از اندازه افزایش یافته است به شکلی که تهیه دارو برای بیمار سخت شده است .

از جمله داروهایی که مردم مدعی بودند نمی توانند پیدا کنند ، لیوروفیت(کبد چرب)، والفارین( قلب) ، قطره آرتلاک(چشم) ، قرص و کپسول فمیبیون (ویتامین مخصوص دوران بارداری ) ،متوهگزال(حملات قلبی )، آمپول هپاتیت(افزایش قیمت از 45 هزارتومان به 400 هزار تومان ) سیفرول ...

کیانوش جهانپور در مورد گلایه های مردم از کمبود و گاه نبود دارو به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر داروها کنترل شده توزیع می شوند و مثل قبل ممکن است در همه داروخانه ها موجود نباشند. مردم در همه استان ها می توانند با سامانه 190 تماس بگیرند تا داروخانه های مربوط در منطقه و استانشان که داروی مورد نظر را در اختیار دارند، به آنها معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر دارو به اندازه 7 ماه مصرف وارد کشور اما به سرعت تمام شد، افزود: دلیل آن دغدغه های ناشی از تحریم و نبود دارو در میان مردم بوده است. همین امر باعث شد سازمان مجبور شود توزیع کنترل شده داشته باشد و اگر تعداد نسخه شده دارو بالا باشد، دارو به اندازه سقف نسخه داده نشود. در این صورت بیماران باید با نسخه بعدی مراجعه کنند و نگرانی بابت نبود دارو نداشته باشند.  در حال حاضر دارویی نداریم که کلا نباشد، اما ممکن است برند خاصی از داروی خاصی در بازار موجود نباشد. مواردی هم هست که نمونه های خارجی آن دیگر در بازار نیست  و باید از نمونه های داخلی استفاده شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو کیفیت داروهای داخلی را مشابه نمونه های خارجی دانست و گفت: ما نظام دارویی ژنریک داریم و طبق اسناد بالادستی، نام علمی دارو تجویز می شود و اینکه از چه کارخانه یا برندی باشد، نمی تواند توسط پزشک توصیه شود و حتی اگر در نسخه ذکر شده باشد، برای داروخانه لزوم اجرا ندارد. هر دارویی ممکن است توسط ده ها شرکت در دنیا تولید شود و هیچ الزامی در هیچ کجای دنیا برای نظام سلامت وجود ندارد که داروی تمام برندها را داشته باشد. وقتی که تولید استاندارد دارویی وجود داشته باشد، داروی کمبودی حساب نمی شود.

وی در مورد قیمت های بالای برخی اقلام دارویی، قیمت دارو را واقعی دانست و تصریح کرد: افزایش قیمت زیاد در هیچ دارویی نداشته ایم و قیمت های ثبت شده در سامانه دارویی حدود حداکثر 10 تا 15 درصد افزایش داشته اند. در مکمل های دارویی و غذایی هم چیزی به عنوان الزام و حیاتی بودن نداریم.

 

 

 

نظر شما