ریزش مو در تمام بیماران سرطانی اتفاق نمی افتد

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۵:۲۶:۰۶
کد خبر: ۷۸۰۳۷۶
ریزش مو در تمام بیماران سرطانی اتفاق نمی افتد
در برخی کشورها از کلاه های خنک کننده حین پروسه درمان استفاده می شود که ریزش مو را کاهش می دهد؛ همچنین کلاه گیس برای بیماران خاص توسط بیمه درمانی پوشش داده می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، مو به طور مداوم در حال رشد است، موهای قدیمی می ریزند و با موهای جدید جایگزین می شوند. برخی از درمان های سرطان باعث می شود که بیماران مقداری یا تمام موهای خود را از دست بدهند.

نگرانی در مورد ریزش مو، هم برای مردان و هم زنان طبیعی است، اما آگاهی نسبت به آن و اقداماتی که می توانید در این زمینه انجام دهید، به شما کمک می کند بهتر با مسئله کنار بیایید.

ریزش مو در پروسه شیمی درمانی

 مواد شیمیایی در پروسه شیمی درمانی به فولیکول های مو آسیب می رسانند و باعث ریزش موها می شوند. این مورد برای همه بیماران حتی اگر داروهای مشابهی را مصرف کنند، اتفاق نمی افتد؛ اما پیش بینی اینکه کدام بیماران موهایشان را از دست خواهند داد و چه کسانی نه، کار دشواری است. بعضی از داروها می توانند باعث ریزش موی بدن، مانند موهای بازو، پا، ابرو و مژه ها شوند. بعضی از داروها تنها باعث از دست دادن موهای سر می شوند. پرتو درمانی اغلب باعث ریزش موی سر می شود. گاهی اوقات، بسته به دوز تابش، مو به همان اندازه که قبلا بود، رشد نمی کند.

 ریزش مو اغلب در عرض 2 هفته از شروع درمان آغاز می شود و 1 تا 2 ماه بعد از شروع درمان بدتر می شود. پوست سر ممکن است به شستن، شانه کردن یا برس زدن حساس شود.

 کاری که می توانید انجام دهید

    اگر فکر می کنید می خواهید از کلاه گیس استفاده کنید، آن را قبل از شروع درمان یا در همان ابتدای درمان خریداری کنید. در این صورت کلاه گیس را کوچک تر از حالت فعلی که ریزش مو شروع نشده انتخاب کنید.

    اگر کلاه گیس خود را قبل از ریزش مو خریداری کنید، فروشنده بهتر می تواند رنگ و بافت موی شما را تشخیص دهد. اگر می خواهید بعدا اقدام به خرید کنید، یک دسته کوچک از موی خود را ببرید و نگه دارید.

   در برخی کشورها از کلاه های خنک کننده حین پروسه درمان استفاده می شود که ریزش مو را کاهش می دهد؛ همچنین کلاه گیس برای بیماران خاص توسط بیمه درمانی پوشش داده می شود.

بهتر است خرید دو کلاه گیس را در برنامه خود داشته باشید، یکی برای استفاده روزمره و یکی برای موارد خاص.

    کلاه گیس های مصنوعی نسبت به کلاه گیس های موی طبیعی، نیاز به مراقبت کمتر دارند و حالت دهی آنها راحت تر است. آنها همچنین هزینه کمتری دارند و استفاده از آنها راحت تر است، مخصوصا اینکه در طول درمان سرطان ممکن است انرژی کمتری داشته باشید.

بعضی افراد از گرما یا خارش زمان استفاده از کلاه گیس ها گلایه دارند و به جای آن از کلاه یا روسری استفاده می کنند. در نظر داشته باشید پارچه های پنبه ای بیشتر از نایلون یا پلی استر است.

مواردی که باید رعایت کنید

-پوشیدن کلاه یا روسری در آب و هوای سرد برای پوشاندن و گرم کردن سر ضروری است.

-از یک کرم ضد آفتاب با عامل محافظت از خورشید (spf) 30 و بالاتر و یک کلاه برای محافظت از پوست سر خود از خورشید استفاده کنید.

-به آرامی موهای خود را شستشو دهید. از شانه با دندانه های درشت استفاده کنید.

-ریزش مو را با اجتناب از برس زدن زیاد یا کشیدن بیش از حد (که می تواند استفاده از بیگودی، سشوار، اتوی مو و مواج کردن با بابلیس، بافتن مو و دم اسبی باشد) کاهش دهید.

-شب مو را داخل توری قرار دهید یا از روبالشی ابریشمی استفاده کنید  تا از ریزش موها جلوگیری شود.

-با مژه و ابرو هم که ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته باشد، رفتار ملایمی داشته باشید.

-اگر تصور از دست دادن موها شمار ا اذیت می کند، می توانید قبل از شروع ریزش، موهایتان را خیلی کوتاه کنید یا حتی سر خود را بتراشید.

-هنگامی که موهای جدید شروع به رشد می کنند، ابتدا ممکن است به راحتی شکسته شوند. برای چند ماه اول، از فر و رنگ ها اجتناب کنید. مو را کوتاه و بی نیاز از فرم دادن نگه دارید.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز