گزارش برنا از گلایه های مردم از دو تاکسی اینترنتی ،

جدال مغلوبه مسافران با رانندگان اسنپ و تپسی / جای خالی نظارت اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بر تخلفات این دو اوبر

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۱۹:۳۲:۴۴
کد خبر: ۷۸۲۳۷۱
جدال مغلوبه مسافران با رانندگان اسنپ و تپسی /  جای خالی نظارت اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بر تخلفات این دو اوبر
به همان اندازه که نباید از مزایای تاکسی های اینترنتی یا همان اوبرها چشمپوشی کرد، باید به ضعف ها و عدم نظارت های کافی در این حوزه نیز اشاره کرد.

مردم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از گلایه ها و خاطرات ناخوشایند خود در زمینه سفر با اوبرهای ایرانی گفتند. با انعکاس و بررسی برخی از آنها امید به بهبود اوضاع داریم.

 

باید پوشک بخرم، پیاده شو(اسنپ)

ساعت 11 شب از غرب به مقصد شرق تهران اسنپ گرفتم. وارد بزرگراه که شدیم، راننده گفت: ان شا الله که نقدی پرداخت می کنی؟

گفتم: نه پول نقد ندارم.

گفت: پس از عابر بانک بگیر.

باز گفتم: کارت بانکی با خودم نیاوردم.

راننده عصبانی شد و گفت: من باید امشب برای بچم پوشک بخرم، ترجیح میدم مسافری سوار کنم که پول نقد بده. و در کمال ناباوری منو کنار بزرگراه پیاده کرد.

گوشی موبایلم 4 درصد بیشتر شارژ نداشت و استرس نابودم کرد تا تونستم ماشین بگیرم و خودم رو به خونه برسونم. تازه وقتی رسیدم خونه متوجه شدم راننده پایان سفر نزده و از حساب من هم کرایه کم شده است. با کمک دوستان که ماجرا را  استوری و توییت کردند، اسنپ مسئله را پیگیری و درنهایت مدعی شد  راننده اخراج شده است.

پایان سفر در اختیار راننده ها(تپسی)

از همون اول سفر، راننده برخورد محترمانه و گرمی داشت. به مقصد که رسیدم، چون عجله داشتم و پرداخت هم اینترنتی بود، سریع پیاده شدم. بعد از پایان کارم که خواستم دوباره تپسی بگیرم، متوجه شدم در سفر قبلی حدود دو برابر مبلغ کرایه از حساب من کم شده است. با پشتیبانی تماس گرفتم و بعد صف طولانی منتظران، اپراتور اعلام کرد که در فلان جا پیاده شده اید و هزینه آن همین مقدار است.

با تعجب گفتم: نه اصلا جایی که از طرف من به عنوان مقصد اعلام و برآورد هزینه شده مکان دیگری بوده. اما ظاهرا راننده پایان سفر را مکان دیگری زده بود و هرچه تماس گرفتم، راننده پاسخگو نبود.

در عین حال تپسی هم گفت حرف شما قابل اثبات نیست.

 متأسفیم!(اسنپ)

 مهمان داشتم و با اصرار برایشان ماشین گرفتم و اینترنتی پرداخت کردم. ظاهرا راننده که تعارف های ما رو دیده بود، از موقعیت سوء استفاده کرده و از مهمانان من هم به بهانه اینکه پرداخت نشده نقدی دریافت کرده بود. چندماه مرتب با پشتیبانی تماس می گرفتم؛ در نهایت شنیدم که ادعای شما قابل اثبات نیست و  کاری نمی توانیم  بکنیم. تنها چیزی که به آنها گفتم این بود که واقعا اگر من دروغ می گفتم، چند برابر مبلغ کرایه صرف تماس و پشت خط ماندن در این ماه ها می کردم؟ فقط گفتند: متأسفیم.

 

طمعکاری راننده ها(تپسی )

 قرار بود برای تماشای بازی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی با دوستان دورهم جمع شویم. مرتب تماس می گرفتند که چرا دیر کردی. هر بار ماشین نبود و دفعه بعد گران تر می شد تا بالاخره ماشینی سفر را پذیرفت.

زمان رسیدن راننده 4 دقیقه اعلام شده بود، اما پس از گذشت 10 دقیقه که نقشه را چک کردم، ماشین دورتر شده بود. فکر کردم راننده مسیر را اشتباه رفته، پس تماس گرفتم اما در کمال تعجب متوجه شدم راننده مسافر دربستی گرفته و می گفت تا یک ربع دیگه به شما می رسم. عصبانی شدم و گفتم که به تپسی شکایت می کنم؛ همین کار را هم کردم.

تا چند روز بعد با شماره های مختلف با من تماس می گرفت و فحش می داد.

 

اوبرها؛ عامل شکست انحصار آژانس ها

تاکسی های اینترنتی یا همان اوبرها چند سالی است که جای خود را در میان مردم باز کرده اند. قدرت انحصاری که در اختیار آژانس ها بود، مردم را ناراضی کرده بود. تعداد کم ماشین و انتظار طولانی، به خصوص در ایام پایان هفته و مناسبت ها یا هوای نامساعد، قوانین عجیب و غریب رانندگان مثل روشن کردن کولر به شرط کرایه بیشتر و از همه مهم تر هزینه بالای کرایه های آژانس ها،  از دلایل اقبال گسترده مردم به اوبرها بود.

هزینه کم، سرعت بالا

واقعیت این بود که اوبرهای اسنپ و تپسی به کمک مردم آمدند تا بتوانند با هزینه کم و سرعت بالا جابجا شوند. روز به روز به میزان محبوبیت آنها افزوده شد و دامنه فعالیت آنها هم گسترده تر و این آغاز مشکلات بود. نیاز به تعداد بالای ماشین و تمایل رانندگان بیشتری برای عضویت در این اوبرها باعث شد بحث نظارت کمرنگ تر شده و شاهد اتفاقات گاه ناگوار مانند ضرب و شتم و آدم ربایی باشیم.  هرچند یکی دیگری را متهم به نداشتن سازوکار مناسب در جذب راننده می کند اما آنچه مردم از آن گلایه دارند مربوط به  هر دو اوبر است.

مزاحمت های تلفنی

قرار گرفتن شماره تلفن و نام مسافر در اختیار راننده می تواند در ایجاد هماهنگی بین راننده و مسافر تأثیرگذار باشد اما گاه باعث ایجاد مزاحمت از سوی راننده ها شده است. این اتفاق مخصوصا در مورد مسافران خانم یا کسانی که از راننده ناراضی بوده اند، بسیار اتفاق افتاده است.

مسافر؛ قربانی اختلاف بین راننده ها و اوبرها

یکی از مشکلات اساسی که باید فکری به حال آن شود، پرداخت های غیرنقدی است. از آنجا که رانندگان از پرداخت دیرهنگام مبلغ های اینترنتی شاکی هستند، فشار آن را بر مسافر وارد کرده و او را وادار به پرداخت نقدی می کنند. مسافر در صورت نداشتن پول یا باید از عابر بانک بگیرد یا کارت به کارت کند که هرکدام باعث ایجاد مزاحمت و دردسر برای مسافر می شود.

و اما

این ها که گفته شد بخشی از  اتفاقاتی است که در فضای اوبرها رخ داده است . مشکلاتی که در سکوت هم نمانده  و شهروندانی که در مواجهه با این موارد قرار گرفته اند  به مدیریت هر دو این تاکسی های اینترنتی  اطلاع رسانی کرده اند اما همچنان وضعیت به همانگونه باقی مانده است و اتحادیه کسب و کار اینترنتی نیز آنقدر نظارت کمرنگی بر فضای عملکرد این دو اوبر دارد که بستر را برای افزایش این اتفاقات گسترده است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز