پیشنهادی برای آخر هفته شما،

تهرانگردی کنیم؛ این هفته باغ فردوس

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۲۱:۵۷:۳۲
کد خبر: ۷۸۴۱۸۶
تهرانگردی کنیم؛ این هفته باغ فردوس
حرکت در مسیر پارک وی تا تجریش همیشه دل انگیز است. آن تونل زیبا از درختان سر در هم فرو برده که این روزها برگ های زیبای پاییزی را آرام آرام بر سر رهگذران فرو می ریزند. باغ فردوس هم نگینی بر این انگشتر زیباست. از کنار فواره های آب تا آن در بزرگ و زیبا که ورودی عمارت باشکوه فردوس است، قدم می زنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، پس از ورود به محوطه باغ، مجسمه هایی برنزی از سهروردی و ابن هیثم (دانشمند ایرانی و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان که مخترعین اروپایی با توجه به اختراع ذره بین و شرح اتاقک تاریک وی، اولین دوربین عکاسی را ساختند) و سردیس عزت الله انتظامی خودنمایی می کنند.

 

چرا باید به باغ فردوس بروم؟

 

باغ فردوس زمینی با  وسعت ۲۰ هزار متر مربع است و عمارت واقع در آن با سه و نیم طبقه، هزار مترمربع مساحت دارد که به خاطر شیب تند زمین، کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ همسطح است.

ناصرالدین شاه این باغ را به عنوان هدیه عروسی دخترش به او بخشید. داماد که خود، معماری مشهور در آن زمان بود، معماری ساختمان جنوبی باغ را هم به اتمام رساند و مراسم عروسی را در همین باغ برگزار کرد.

پس از مرگ او، به دلیل عدم رسیدگی کافی، این باغ رو به ویرانی نهاد تا اینکه تاجری شیرازی، آن را خرید و تعمیر کرد. در سال ۱۳۱۶ مدرسه شاپور تجریش در این مکان احداث و در دهه پنجاه، این بنا به دفتر برنامه ریزی جشن های ملی تبدیل شد.  پس از انقلاب اسلامی در اختیار صدا و سیما قرار گرفت. این باغ در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۱ موزه سینمای ایران در عمارت باغ فردوس گشایش یافت.

 

کدام قسمت باغ فردوس  برای من جالب است؟

 

موزه سینما شامل گنجینه ای از ۴۰ هزار عکس از سینمای ایران و هنرمندان، بیش از ۵ هزار جلد نشریه سینمایی و ۳هزار قطعه اسناد تاریخی و مکاتبات و قرارداد‌ها و حدود ۳۵۰ دستگاه ابزار و ادوات، ۲۵۰۰ اعلان سینمایی و ۴ هزار فیلمنامه در طول هفته یک شنبه تا پنج شنبه 9 تا 17 و جمعه و ایام تعطیل 14 تا 17 برای عموم قابل بازدید است. این موزه در روزهای شنبه و ایام سوگواری رسمی تعطیل است. بهای بلیت هم برای عموم 5 هزار تومان و برای دانشجویان 3 هزار تومان تعیین شده است. بخش های مختلف موزه عبارتند از:

تالار آغازگران: در این تالار اولین تصویربرداری های تاریخ سینمای کشور، نخستین تجهیزات تولید فیلم و تصاویری از نخستین فیلم سازان ایران عرضه شده اند.

تالار معاصران: تصاویر مربوط به  بیش از ۷۰۰ کارگردان، بازیگر، صدابردار، فیلمبردار، آهنگساز و … همچنین نمونه های بارزی از طراحی های صحنه و لباس در این تالار قابل مشاهده است. غرفه های اختصاصی عزت الله انتظامی، ساموئل خاچیکیان، پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی و چند بازیگر مطرح دیگر کشور از دیگر بخش های این تالار است.

تالار افتخارات و جوایز بین الملل: نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز جهانی سینمای ایران و پوسترهایی از فیلم های ایرانی راه یافته به جشنواره های جهانی در این تالار جمع آوری شده است.

نمایشگاه سینمای کودک و نوجوان: تصاویری از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک در این تالار قابل بازدید است.

نمایشگاه سینمای دفاع مقدس: در این بخش، تصاویر مربوط به فیلم ها، بازیگران، کارگردانان و عوامل اصلی فیلم های جنگی کشور به نمایش درآمده است.

تماشاخانه: در این قسمت با بازسازی سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ کشور و تماشای نخستین تصاویر سینمای ایران سفری به تاریخ خواهید داشت.

غرفه علی حاتمی: از  تماشاخانه که به شاه نشین عمارت وارد شوید، علی حاتمی پشت میز تدوین فیلم حاجی واشنگتن به همراه عزت الله انتظامی بازیگر نقش اول آن نشسته است.

تالار نام آوران سینمای ایران: با ورود به تالار تاریک، ناگهان نور فلاش عکاسان و صدای تشویق حضار، تالار را روشن و پر هیاهو می کند. در این تالار با نام آوران سینمای کشور دیدار خواهید کرد.

نمایشگاه صدا و دوبله: ابزارهای قدیمی صدابرداری، غرفه علی کسمایی (پدر دوبله ایران) و لحظاتی از نخستین فیلم های دوبله شده از دیدنی های این بخش است.

خانه فرهاد: در حالی که صدای گوش نواز فرهاد فضا را پر کرده، یادگارهایی از وسایل شخصی، سازهای او و کتاب هایش را خواهید دید.

 

در باغ فردوس  چه جاهای دیگری را ببینم؟

 

باغ فردوس دارای دو سالن اکران فیلم است و بهای بلیت سینما 12 هزارتومان و شنبه ها و سه شنبه ها 6 هزار تومان است.

در بخشی از ساختمان های اطراف عمارت اصلی، فروشگاه های پوشاک، محصولات فرهنگی و صنایع دستی برای عرضه به گردشگران و بازدیدکنندگان وجود دارد.

 

چطوری به باغ فردوس بروم؟

 

 نشانی خیابان ولی عصر، بالاتر از سه راه زعفرانیه است.

 

مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو به باغ فردوس، ایستگاه تجریش خط 1 است. از آنجا می توانید پیاده یا با تاکسی و اتوبوس به خود را به باغ فردوس برسانید.

 

اتوبوس: اگر اتوبوس های تندروی راه آهن _ تجریش را سوار شوید، می توانید در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید. یا اینکه به ضلع جنوب میدان تجریش بروید. با مینی‌بوس‌های خط تجریش به ولنجک به خیابان ولیعصر رفته و روبه روی باغ از آن پیاده شوید.

 

ماشین شخصی:  اگر با ماشین شخصی به باغ فردوس می روید، باید بدانید پیداکردن جای پارک خیلی سخت است و بهتر است در یکی از کوچه های اطراف، اتومبیل خود را پارک کنید. نزدیک ترین پارکینگ عمومی، در میدان تجریش واقع شده است.

 

کجا غذا بخورم؟

 

-کافه سینما درون محوطه عمارت می تواند یکی از گزینه های شما باشد. نکته جالب این کافه، منوی متمایز آن با بقیه کافه هاست که از اسامی با المان‌های سینمایی استفاده شده است.

-یکی از شعبه های بزرگ کافه ویونا هم در باغ فردوس قرار دارد.

-در هوای سرد این روزهای تهران، آش و حلیم سید مهدی در خیابان ولی عصر می تواند پیشنهاد دلچسبی باشد.

-اگر صبح برای بازدید از عمارت می روید، رستوران اردک آبی در تندیس میدان تجریش صبحانه های فوق العاده ای دارد.

-اگر به غذاهای سنتی ایرانی علاقه مندید، چلوکبابی اطمینان در بازار تجریش هم از رستوران های قدیمی و معروف تهران است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز