دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران در گفتگو با برنا مطرح کرد:

روزنامه های ایران دوام می آورند

۱۳۹۷/۰۹/۱۶ - ۱۹:۴۹:۳۴
کد خبر: ۷۸۴۵۹۸
روزنامه های ایران دوام می آورند
شهریار شمس مستوفی گفت: شاید مخاطبان در کوتاه مدت تمایل خود به روزنامه های کاغذی را از دست بدهند و به سمت فضاهای دیجیتال و مجازی بروند، اما مجددا بر می گردند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ، با توجه به مشکلات پیش آمده در زمینه های اقتصادی و به ویژه بحران کاغذ در کشور، در مطبوعات شاهد کاهش تعداد صفحات، تیراژ، کیفیت کاغذ، تغییر چاپ از رنگی به سیاه و سفید، افزایش قیمت و در برخی مواقع حتی تعطیلی آنها هستیم. در این میان تعدادی هم ترجیح داده اند اخبار و مطالب را در قالب سایت به مخاطبان خود عرضه کنند که در برخی موارد رایگان و گاهی مستلزم پرداخت هزینه از سوی مخاطبان است. در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که آیا روزنامه ها و سایر نشریات چاپی به پایان عمر خود نزدیک شده اند و قرار است نسخه های دیجیتال جای نسخه های کاغذی را بگیرد.

خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با سخنگوی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران گفتگو کرده است.

شهریار شمس مستوفی با اشاره به اینکه مطالعه روی کاغذ نکات مثبتی دارد که نمی توان از آنها گذشت، گفت: شاید مخاطبان در کوتاه مدت تمایل خود به روزنامه های کاغذی را از دست بدهند  و به سمت فضاهای دیجیتال و مجازی بروند، اما مجددا بر می گردند. ممکن است در کوتاه مدت فشارهای اقتصادی باعث شود این اتفاق بیفتد، اما  در بلندمدت روزنامه ها، مجلات و عرصه کاغذ ادامه حیات پیدا خواهند کرد و بی تردید جایگاه خود را از دست نخواهند داد.

وی کارکردهای فضای مجازی و روزنامه را با یکدیگر متفاوت خواند و افزود:  زمانی که سینما وارد عرصه شد، همه فکر می کردند کار تئاتر تمام شده و  با ورود تلویزیون به بازار، کار سینما را تمام شده دانستند؛ اما شاهد بودیم که هیچ کدام نابود نشدند، بلکه با تغییر سیاست و محتوا نه تنها توانستند مخاطب خود را حفظ کنند، حتی در مواردی مخاطبان خود را گسترش نیز دادند. کتاب های الکترونیک هم سال هاست که وارد بازار شده اند، اما نتوانسته اند کتاب های چاپی را از عرصه ارتباطی خارج کنند.

 دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران به کمک معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در راستای اختصاص ارز 4200 تومانی به کاغذ برای کاهش فشار بر مطبوعات با توجه به بحران به وجود آمده در کشور در زمینه کاغذ اشاره کرد و گفت: مدت هاست وزارت ارشاد در حوزه اختصاص کاغذ نیست و نوع کمک ها به مطبوعات تغییر یافته و بر اساس امتیازبندی، تعداد افراد شاغل، کیفیت مطالب  و سایر امتیازها، یارانه هایی را در قالب بیمه و ...  به مطبوعات تخصیص می دهد.

مستوفی تأکید کرد: دوران روزنامه های کاغذی، نه تنها در ایران که در هیچ کجای دنیا تمام نمی شود، بلکه نوع نگرش روزنامه ها نسبت به تولید محتوا تغییر می کند. تا چندین سال پیش اگر مردم در روزنامه ها به دنبال اخبار بودند، از حالا به بعد شاید تحلیل ها، یادداشت ها و دیدگاه ها را بیشتر در روزنامه ها ببینند.

در چنین شرایطی، رسانه هایی که نتوانند محتوای به روز، بهنگام و باکیفیت ارائه دهند، بی شک دچار مشکل خواهند شد.

 

 

 

نظر شما