در گفتگو با نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مطرح شد؛

جزییات نخستین اپلیکیشن نیکوکاری در ایران

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۶:۱۴:۱۲
کد خبر: ۷۸۵۳۳۰
جزییات نخستین اپلیکیشن نیکوکاری در ایران
لنگرایده استارت آپی اپلیکیشن نیکوکاری در فضای مجازی را در سال 88 مطرح شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، علی  حیدری نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بر این باور است   ایده اپلیکیشن نیکوکاری  باید به جمع سپاری گذاشته شود تا با تکمیل و رفع ایراداتش  توسط کارشناسان بتوان آنرا اجرایی کرد و نتیجه مطلوبی به دست آورد.

وی در  گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا چنین از ایده خیرخواهی در فضای مجازی گفت که در ادامه می خوانید :

برای معرفی ایده "خیرخواهی در فضای مجازی" چه کارهایی انجام شده است؟

دربارهایده"خیرخواهی در فضای مجازی"و"فاینانس اجتماعی" که  9 سال پیش مطرح کرده ام مقاله ای در وبلاگ"نگاه"موجود ست(http://www.a-heidary.blogfa.com/post/44 ) که البته بعد از این مدت این ایده را به جمع سپاری میگذارم تا صاحبنظران و نیکوکاران برغنای آن بیافزایند و به اصلاح وتکمیل آن بپردازند یا آنرا با همت عالی خود به مورد اجرا بگذارند.

این ایده چگونه به میان مردم می آید؟!

به صورت یک اپلیکیشن طراحی شده که می توان براحتی در دسترس عموم و بویژه خیرین و نیکوکاران قرار داد.

این اپلیکیشن آماده است؟!

بله، طراحی شده و می توان اجرایی کرد.

مشخصات خاصی دارد؟

برای این اپلیکیشن "نیکیتو" یک اسم پیشنهادی اولیه است و با توجه به اسامی موجود، لوگو و طراحی رایانه ای اپلیکیشن ، احتمال وجود تشابهات و ... اسامی دیگری قابل طرح و امکان سنجی است نظیر "نیکجو"،"نیکویاب"،"نیکیجو"،"به یاب"،"نیکوکاران"،"راد" یا عبارات اختصاری نظیر "شبکه مجازی نیکوکاران ایرانی"،"شمنا" یا "شبکه اجتماعی نیکوکاران ایرانی "،"شانا" و ...

این اپلیکیشن چه اجزاء و عناصریدارد؟!

اپلیکیشن "نیکیتو" در صورت نیاز در قالب یک سازمان مردم نهاد (سمن)یا شرکت غیر انتفاعی ثبت می شود یا مجوز خود را در قالب شرکت های دانش بنیان یا "استارت-آپ" دریافت می کند ولیکن در هر حال هدف از تاسیس و فعالیت آن سودآوری و انتفاع نخواهد بود .

مخاطب این اپلیکیشن چه موسسات و چه افرادی هستند؟

بیشترموسسات نیکوکاری از جمله  خیریه ها، موقوفات، انجمن ها، بنیادها و نهادها، سازمان های مردم نهاد – سمن ها ( NGO)، مراکز نگهداری مددجویان (سالمندان، معلولان، کودکان، آسیب دیدگان اجتماعی و ... ) و اقشار

نیکوکارجامعه که همان افراد خیر و مددکار ، واقفین و خیرین و داوطلبانی که قصد انجام کار خیردارند ، هستند.

ازکلیات ایده راه اندازی اپلیکیشن نیکیتوبگویید

نیکیتو یک اپلیکیشن غیر انتفاعی در حوزه بازاریابی اجتماعی  است که به مقوله "خیر اجتماعی" می پردازد و نقش یک HUB یا دیسپاچینگ و حلقه واسط بین نیکوکاران ، موسسات نیکوکاری و مددجویان عمل می کند .

اپلیکیشن "نیکیتو" در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشور عمل نموده و با آن دسته از موسسات نیکوکاری همکاری می کند که از طریق مراجع رسمی کشور (نظیر وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور) مجوز رسمی فعالیت دریافت نموده اند و همچنین کلیه تبادلات مالی و پولی بین نیکوکاران و موسسات نیکوکاری بدون واسطه و مستقیماً از طریق نظام بانکی کشور انجام می پذیرد و نیکیتو هیچ نقشی در دریافت و پرداخت نقدی و غیر نقدی بین فرد نیکوکار و موسسه نیکوکاری ندارد و صرفاً معرفی و اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات و ارتباطات را تسهیل و تسریع می کند و عملیات رسید و تحویل و اطلاع رسانی موسسه نیکوکار به فرد نیکوکار در خصوص دریافت کمک مورد نظر را تسهیل و تسجیل می نماید .

ایده ای مشابه به ایده نیکیتو وجود دارد؟

اگر بخواهیم این ایده را شبیه سازی کنیم، مشابه "بروکر" یا "کارگزاری" بیمه های تجاری است. در صنعت بیمه،هر یک از شرکتهای بیمه تجاری دارای شعبه و نمایندگی هستند که فقط برای یک شرکت بیمه کار می کنند ولی "بروکر-ها" یا "کارگزاری"هایی هستند که خدمات بیمه ای را از طریق همه شرکتهای بیمه به تناسب ریسکی که بیمه گذار داردانجام میدهند و برای او پوشش بیمه ای می گیرند و نماینده یک شرکت بیمه نیستند بدینترتیب که بیمه گذار به آنها مراجعه می کند و ریسکهایی را که می خواهد بیمه کند می گوید و بروکر یا کارگزار با تحلیل ریسک و بازار، بهترین شرکت و پوشش بیمه ای را از بین شرکتهای بیمه به او پیشنهاد می کند .

یعنی نیکیتو یک بانک اطلاعاتی نیکوکاری به حساب می آید؟

باید اینگونه توضیح دهم که نیکیتو در طرف موسسات نیکوکار (خیریه ها، موقوفات و سمن ها) یک بانک اطلاعات کامل از این قبیل موسسات رسمی و قانونی شامل نام و مشخصات ، نوع پروانه یا جواز تاسیس و فعالیت، موسسین و مدیران، نوع فعالیت و دامنه عمل، خدمات قابل ارائه و ... را شامل می شود و در طرف افراد نیکوکار شامل کلیه کسانی است که دوست دارند در کارهای نیک و خیر مشارکت نمایند و عضو این اپلیکیشن می شوند و آنرا روی گوشی تلفن همراه و سایر ابزارهای هوشمند خود نصب می نمایند .

خب بعد از نصب اپلیکیشن نیکوکاران داوطلب چه باید کنند؟

این نیکوکاران مشخصات موسسات نیکوکاری مورد نظر و نوع کار نیکی را که می خواهند انجام دهند را در اپلیکیشن ثبت می کنند و سامانه نزدیکترین موسسه نیکوکاری از نظر جغرافیایی یا از نظر نوع کار نیک و خیری که مد نظر دارند را به آنها پیشنهاد می دهد . و اگر کمک مورد نظر نقدی باشد ، انجام عملیات بانکی ازطریق سایت همان موسسه نیکوکاری و سیستم بانکی انجام می شود ولی اگر کمک به صورت غیر نقدی باشد نیکیتو این امکان را فراهم می کند که "پیک" به فرد نیکوکار مراجعه کرده و کمک غیر نقدی را از او دریافت و به موسسه نیکوکاری مورد نظر برساند . و هزینه پیک توسط فرد نیکوکار پرداخت می شود. در برخی موارد که کمک غیر نقدی مورد نظر، قابل توجه است می تواند هزینه پرداخت به صورت پس کرایه از سوی موسسه نیکوکاری یا خیریه پرداخت شود .

اگر فرد نیکوکار نتواند اینترنتی پول پرداخت کند تکلیف چیست؟

در مواردی که فرد نیکوکار امکان استفاده از سیستم پرداخت اینترنتی ، خود پرداز و ... را ندارد و فرد نیکوکار می خواهد کمک نقدی را در محل سکونت یا کار خود به صورت فیزیکی و دستی انجام دهد و یا موسسه نیکوکاری امکان دریافت مبالغ به صورت اینترنتی را ندارد ، اینکار به همان صورتی که در مورد کمک های غیر نقدی عمل می شود ، صورت می پذیرد .

در مواردی که تمایل و یا امکان استفاده از پیک و پرداخت هزینه از سوی طرفین ( فرد نیکوکار – موسسه نیکوکاری) وجود ندارد، اپلیکیشن این امکان را فراهم می کند که مشخصات فرد نیکوکار را به موسسه نیکوکاری ارائه می نماید و موسسه مزبور افرادی از کارکنان و داوطلبانی که با موسسه همکاری می کنند را به محل کار و یاسکونت فرد نیکوکار می فرستد تا کمکهای نقدی و غیر نقدی را دریافت و رسید و تحویل نمایند .

شاید نیکوکاران بخواهند همه کمک ها و مشخصاتشان محرمانه بماند؟چه چاره ای اندیشیده شده است؟

در تمامی حالات فوق بایستی ضمن حفظ محرمانگی اطلاعات، عملیات رسید و تحویل به نحوی انجام شود که فرد نیکوکار اطمینان یابد که کمک اعطایی او به موسسه نیکوکاری رسیده است. همچنین می توان شبکه ای از داوطلبان نیکوکار را جذب اپلیکیشن کرد که عملیات دریافت کمک ها از نیکوکاران و تحویل آن به موسسات نیکوکاری را برعهده بگیرند .

پس می توان یک فایل کامل از نیکوکاران را داشت؟

اپلیکیشن همچنین نقش یک دفترچه تلفن و آدرس موسسات نیکوکاری را شبیه کاری که شهرداری تهران در گذشته تحت عنوان "کتاب اول" انجام داد را نیز ایفاء می کند و یک پایگاه اطلاعات و محل تبلیغات و معرفی برای موسسات نیکوکاری محسوب می شود که می توان آنرا "کتاب آخر" نامید. چراکه خیلی از موسسات نیکوکاری، خیریه ها و سمن ها، امکان معرفی و تبلیغات و حضور در فضای مجازی را ندارند .

آیا در این اپلیکیشن خیرین می توانند کمک های خود را به بخش خاصی مثلا کمک به بی سرپرست ها بپردازند یعنی اختیاری است یا گردانندگان نیکیتو خودشان چگونگی پرداخت ها را هدایت می کنند؟

نیکوکارانی هستند که امکان مراجعه مستقیم به موسسات نیکوکاری را ندارند یا نیکوکارانی که برای اعطای کمک خود سلیقه یا انتخاب خاص دارند مثلاً به دنبال کمک به یک نوع از مبتلایان بیماری خاص هستند یا به یک قومیت خاص یا ساکنین یک منطقه خاص یا یک رده سنی خاص (کودکان، سالمندان و ... ) قصد کمک دارند و اپلیکیشن نیکیتو کمک می کند که این افراد بتوانند موسسه نیکوکاری مدنظر خود را پیدا کنند.

پس نیکیتو خود مستقیم وارد پرداخت ها نمی شود؟

بهتر است نیکیتو برای اینکه بتواند نقش خود را به عنوان حلقه واسط ایفاء کند، از ارائه مستقیم خدمت نیکوکاری، خود داری نموده و فقط نقش هدایت و حلقه وصل بین نیکوکار و موسسات نیکوکاری را ایفاء نماید.

این اپلیکیشن چه قابلیت دیگری دارد؟

این اپلیکیشن می تواند علاوه بر معرفی و تبلیغ رایگان موسسات نیکوکاری ، اقدامات جانبی دیگری از جمله برگزاری جشنواره گلریزان، شکل دهی باشگاه نیکوکاران، جشنواره معرفی نیکوکاران برتر، تشکیل پرونده خیر اجتماعی الکترونیک برای نیکوکاران و ... را به انجام برساند .

همچنین اپلیکیشن می تواند در حوزه بازاریابی اجتماعی و مسئولیت اجتماعی شرکتها ورود نموده و برای موسسات نیکوکاری حامی

( اسپانسر) شناسایی و معرفی می کند و برای این شرکتها و موسسات حامی نیکوکاران یک " برند خیر اجتماعی" بسازد .

سوم اینکه اپلیکیشن می تواند یک حساب ذخیره خیر اجتماعی مجازی ایجاد نموده و به ثبت و ضبط حساب نمادین نیکوکاری افراد مبادرت کند و مشابه آنچه در مورد " بیت کوین" (Bit coin) وجود دارد، مکانیسمی تحت عنوان"پول خوب"

(good coin) ایجاد نماید و در پایان هر سال یا بصورت ادواری، بیلان حساب ذخیره نیکوکاری هر فرد را به اطلاع او برساند.

چهارم اینکه اپلیکیشن می تواند امکان معرفی و اتصال سایر افراد نیکوکار غیر عضو توسط اعضاء را فراهم نماید، تا شبکه ها و زنجیره های نیکوکاری حول محور یک نیکوکار شکل گیرد و زمینه تعمیم و ترویج بیشتر کار خیر فراهم شود .

مراحل کلی کار تدوین شده است؟

بله، ابتدا از تکمیل و تصحیح ایده اولیه و تدوین چارچوب کلی کار آغاز می کنیم سپس نسبت به تایید ایده طراحی "لوگو" و "علائم و نشان" اپلیکیشن در فضای مجازی انجام می شود که البته برآورد هزینه ساخت اپلیکیشن نیز از مراحل اصلی است.

در مرحله بعدی گردآوری افراد علاقمند به مشارکت مالی، فنی و اجرایی و جمع آوری منابع مالی و اطلاعاتی اولیه  صورت می گیرد و همانطور که در بالا گفته ایم باید این  ایده ثبت رسمی شود.

بعد از ثبت نیکیتو یا هر اسمی که در نهایت برای این ایده انتخاب می شود

اطلاعات موسسات نیکوکار جمع آوری شده  و بارگذاری اطلاعات آنان صورت می گیرد سپس امور اجرایی مربوط به نهاد متولی اپلیکیشن(استارت آپ، شرکت دانش بنیان، انجمن یا موسسه غیر انتفاعی) باید انجام شود و برای اینکه نیکیتو سرانجامی داشته باشد بعد ازتبلیغات و اطلاع رسانی و جذب افراد حامی و نیکوکار باید سراغ  انعقاد تفاهم نامه همکاری اپلیکیشن با مراجع ذیصلاح ( سازمان بهزیستی و ... ) و موسسات نیکوکار رفت.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز