معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان؛

منکر مشکلات جوانان در اشتغال، مسکن و ازدواج نمی شوم/ خودباوری در جوانان امروز از بین رفته است

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۱۱:۱۴:۳۷
کد خبر: ۷۸۵۵۴۵
منکر مشکلات جوانان در اشتغال، مسکن و ازدواج نمی شوم/ خودباوری در جوانان امروز از بین رفته است
تندگویان گفت: گاهی بحث هایی مانند اشتغال، مسکن و ازدواج را به عنوان مشکلات جوانان مطرح می کنند؛ من تمام این موارد را قبول دارم و نمی توان منکرشان شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا، محمد مهدی تندگویان معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: اقتصاد کشور و بازار اشتغال، شرایط خوبی ندارند اما تفکرم این است مشکل اصلی، موضوع هویتی است، بدین معنا که جوانان، خودباوری را به صورت کامل از دست داده اند.

وی تصریح مرد: نمی توانیم در مورد تمام اتفاقات بگوییم دولت کمک نمی کند و کسی ما را نمی بیند، مدلی که از جوانان امروز می بینم این است که حوصله، انگیزه و خواستنِ خیلی از کارها در وجودشان نیست.

تندگویان ادامه داد: متأسفانه نتوانستیم در پرورش جوانان خوب عمل کنیم. من به دوستان آموزش و پرورش هم گفته ام در دوره هایی باید به بچه ها آموزش هایی می دادیم تا وقتی فارغ التحصیل شده و وارد دانشگاه یا جامعه کار می شوند، یک سری مهارت ها را خیلی قبل تر یاد می گرفتند و خودشان را باور می کردند.

وی افزود: بخشی از مشکلات به سیستم آموزشی برمی گردد اما بخش مهم دیگر این است که بنیاد خانواده های ما از بین رفته است.

تندگویان بیان داشت: از مهم ترین موضوعات برای یک جوان، ازدواج است اما بحث ازدواج بسیاری از جوانان تا مراحل آخر پیش می رود ولی با خانواده مشورت نمی کنند. انگار اتفاقات برعکس شده و آخرین فردی که متوجه می شود جوان به کسی علاقه‌مند شده، پدران و مادران هستند، حتی ممکن است به مراکز مشاوره اعتماد کنند ولی موضوع را در خانواده مطرح نمی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، پدران و مادران بعد از ازدواج فرزندان‌شان نزد مشاور می روند تا بدانند زندگی بعد از ورود عروس یا داماد به زندگی‌شان تغییر کرده و باید رفتارهای متفاوتی ارائه دهند .

تندگویان تصریح کرد: اگر موضوعی را تحت عنوان مشاور مطرح کنیم، اولین برداشتی که هر فرد انجام می دهد، این است که «مگر ما ایرادی داریم که باید به مشاور مراجعه کنیم؟»، در حالی که این کار در جهت رفع نیازهای اولیه و شناخت است. اصلا یک نیاز محسوب می شود و باید این اتفاق رخ دهد. به طور مثال شما وارد یک خانواده می شوید و می بینید پدر، مادر و فرزندان، هر کدام یک موبایل در دست دارند و در فضای مجازی سرگرم هستند.

وی ادامه داد: ما باورهای جوانان را از آنها گرفته ایم، روی هویت و بنیاد خانواده کار خاصی انجام نداده ایم و برای استحکامش هم فکری نکرده ایم. سیستم سنتی اداره شده و هیچ کسی هم کاری نداشته و نپذیرفته وقتی دچار جامعه تکنولوژیک می شویم و به سمت توسعه می رویم، باید به حفظ زیرساخت های سنتی خود هم فکر کنیم.

تندگویان بیان داشت: کارهای خوبی استارت خورده اما موضوع مهم دیگری هم وجود دارد که مربوط به فضای اجتماعی است. بحث هایی در کشورمان اتفاق افتاده که تبعاتش، روند کنونی را رقم زده است. به عنوان کسی که در شورای شهر عضویت داشته ام، کار شهری انجام داده ام و فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هم هستم، معتقدم بافت شهری ما در ایران کلا به‌هم ریخته است.

وی تاکید کرد: قبلا در شهرهای‌مان، محله‌محوری داشتیم. در محلات، پایگاه هایی وجود داشت مثل مساجد. گاهی اوقات فرد بزرگی یا کسبه خوبی از محل یا انجمنی کاملا مردمی بود و دولت به هیچ عنوان کاری نداشت. الان می بینیم این پایگاه ها دیگر وجود ندارند و فعالیت های مساجد ما خیلی کمرنگ شده است؛ نه تنها کمرنگ بلکه برعکس شده و جوان به دلیل عملیات غلط ما اصلا منزجر است و به آن سمت نمی رود.

تندگویان عنوان کرد: یک سری اتفاقات نامیزان شهری رخ داده است. مهاجرت های بی معنی و بی رویه در دو بخش انجام شده؛ یک بخش مهاجرت از همه مناطق به کلان‌شهرها و پایتخت و بخش دیگر مهاجرت درون‌شهری در تهران است. به طور مثال آنهایی که در مناطق 18 و 19 زندگی می کنند، آرزو دارند در منطقه یک بنشینند که این اتفاق، بافت ها را به‌هم می ریزد.

وی افزود: در شرق و غرب تهران، به قدری عدم تقارن فرهنگی در یک محله دیده می شود که واقعا نمی دانیم چطور می شود ساماندهی‌اش کرد. بچه به مدرسه‌ای می رود که هزار و یک قومیت و هزار و یک مدل زندگی در کنار هم قرار می گیرند و در نتیجه به‌هم ریختگی فرهنگی به وجود می آید.

تندگویان ادامه داد: همه قوم‌ها برای ما عزیزند ولی هر کدام اخلاق و آداب خاص خود را دارند و جمع‌شدن آنها در یک‌جا، اتفاق خوبی نیست چون نمی توان وحدت رویه ایجاد کرد. محله ها به‌هم ریخته و هیچ کسی هم عملا در کشور نیست اوضاع فرهنگی و اجتماعی را هدایت کند.

وی در پایان گفت: در تعاریف کلی، دانشجویان را جدا در نظر نمی گیریم. وظیفه ما خدمت‌رسانی به طبقه و طیفی از جامعه به نام جوان با همان تعریف سنی خودمان است. برای من در تعاریف کلی فرقی ندارد جوان، دانشجو باشد یا در خانه یا مشغول به کار.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز