وزیر ارتباطات:

شهروند هوشمند رکن اصلی شهر هوشمند/ ضرورت تدوین برنامه آموزشی برای شهروندان

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۱۱:۵۷:۰۱
کد خبر: ۷۸۶۰۲۵
شهروند هوشمند رکن اصلی شهر هوشمند/ ضرورت تدوین برنامه آموزشی برای شهروندان
جهرمی گفت : اگر مدیریت هوشمند و جمع‌آوری هوشمند اطلاعات ایجاد نشود نمی‌توانیم از منابع طبیعی‌مان که شش‌های شهر هستند به خوبی حمایت کنیم. اما در حال حاضر تیم اجرایی شهرداری تهران به خوبی به سوی جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در حال حرکت هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد جواد آذری جهرمی در آیین افتتاح دومین نمایشکاهن تهران هوشمند با بیان اینکه فناروی اطلاعات تنها بخشی  از راه حل چالش‌های شهر  تهران همچون آلاینده‌های شهری است گفت: به عنوان مثال برای حل  معضل آلاینده‌های شهری باید سرویس‌های اشتراکی حمل و نقل عمومی توسعه یابد. همچنین امروز فناوری اطلاعات مفهموم حمل و نقل اشتراکی را مطرح کرده  است که این موضوع می‌تواند بسیاری از ترددهای زائد در شهر را حذف کند. همچنین دولت الکترونیک می‌تواند به خدمات‌دهی دولت به مردم کمک کرده و از تردد غیر ضروری مردم به ادارات پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت هوشمند شهر نیاز به تصمیم‌های بیشتری است ادامه داد، به عنوان مثال برای  مدیریت ترافیک شهر امروز کمتر شاهد حضور افسران  راهنمایی و رانندگی بر سر گذرگاه‌ها هستیم و دوربین‌های کنترل ترافیک به مدیریت تردد در شهر کمک می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه برای دریافت المان‌های شهری به صورت هوشمند راه طولانی در پیش داریم اما در حال حرکت  به  این سمت هستیم خاطرنشان کرد: در حوزه حفظ محیط زیست و فضای سبز تهران با استفاده از فناوری و سنسورها می‌توانیم میزان پوشش گیاهی شهر را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت هوشمند و جمع‌آوری هوشمند اطلاعات ایجاد نشود نمی‌توانیم از منابع  طبیعی‌مان که شش‌های شهر هستند به خوبی حمایت کنیم. اما در حال حاضر تیم اجرایی شهرداری تهران به خوبی به سوی جمع‌آوری و  تحلیل اطلاعات در حال حرکت هستند.

جهرمی با بیان اینکه با همه این تلاش‌ها بسیاری از اطلاعات جمع آوری نمی‌شوند و از راهکارها و ابزارهای فناوری اطلاعات کمتر استفاده می‌شود، اظهار کرد: یک دلیل این موضوع نگاه سنتی مدیران است به این معنا که اگر مترو در زمان مدیریت شخصی  خاص ایجاد شود می‌گویند فلانی آن را ایجاد کرده است اما اگر با کمک فناوری اطلاعات و حمل و نقل اشتراکی مترو  راه‌اندازی شود دیگر کسی نمی‌گوید که این اتفاق در زمان مدیریت فلان شهر رخ داد که این موضوع آفتی است بر سر راه استفاده از ابزار فناوری.

وی با تأکید بر اینکه دانش شهردار کنونی تهران در حوزه  فناوری بالا  بوده  و ایشان  به  این موضوع نگاهی ویژه دارند عنوان کرد: امیدوارم این مسیری که با کمک جوانان در شهرداری شکل گرفته  و  شورا نیز از آن حمایت کرده با شتاب بیشتری ادامه یابد و ما در سال بعد به مصادیق علمی برسیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه شهر هوشمند یک اقتصاد است و شرکت‌های دانش‌بنیان ما با حضور  کارشناسان متخصص شکل گرفته‌اند گفت: ای حوزه نیاز  به بازار دارد و  برای ایجاد اشتغال و فعالیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان یک راه حضور آنها در فعالیت‌های حوزه شهری است.

وی با تأکید بر لزوم مقررات‌گذرای برای استفاده از تکنولوژی در حوزه شهری که می‌‌‌تواند در  اقتصاد شهر هوشمند تحول ایجاد کند تصریح کرد: اقتصاد هوشمند نباید به صورت رانتی شکل بگیرد بلکه باید فضای رقابتی ایجاد شود که در این حوزه مقرراتی از سوی دولت گذاشته شده و شورای شهر هم مقرراتی داشته است.

آذری جهرمی  با تأکید بر اینکه در توسعه شهر هوشمند یکی از اضلاع مهم زیرساخت‌های هوشمندسازی که در این حوزه وزارت ارتباطات با شهرداری تهران تفاهم‌نامه مشترکی دارد عنوان کرد: باید بتوانیم  از منابع‌مان برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش شهر هوشمند استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: آزادسازی داده‌ها و مقررات‌گذاری در حوزه هوشمند‌سازی شهر می‌تواند نشاط را در بخش خصوصی ایجاد کند تا این بخش به خدمات‌دهی بهتر بپردازد.

جهرمی با تأکید بر اینکه امروزه  دولت الکترونیک تنها یک نمایش نیست و مصادیقی از دولت  الکترونیک را مشاهده می‌‌کنید اظهار کرد: در حال حاضر در حال تهیه زیرساخت برای اتصال شهرداری تهران به دولت الکترونیک هستیم تا به شهروندان خدمات بهینه ارائه کنیم.

وی شهروند هوشمند را رکن اصلی شهر هوشمند خواند و افزود: در نهایت این شهروند است که از تمام  خدمات استفاده می‌کند لذا باید  برنامه‌ای برای ارتقای سطح کاربری شهروندان و آشنایی آنها با حقوق خود و فناوری فراهم کنیم به این معنا که اگر امروز شورای شهر مصوبات خود را روی سامانه قرار  می‌دهد باید بررسی شود که شهروندان تا  چه میزان از این اطلاعات استفاده می‌کنند و اگر به  نکته‌ای برخوردند که از نگاهشان تخلف بود چگونه باید آن را پیگیری کنند.

آذری جهرمی با تأکید بر ضرورت تدوین یک برنامه آموزشی در فرهنگسراها و با استفاده از ظرفیت شهرداری در خصوص در آموزش استفاده از امکانات شهر هوشمند  توسط شهروندان تأکید کرد: ما در وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای ارتقای آگاهی شهروندان از نحوه استفاده از فناوری داریم که می‌تواند به صورت  مشترک با شهرداری اجرا شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز