سوژه هفته؛

واکنش مسئولان و مردم نسبت به پیام های سلبریتی های در فضای مجازی چه بود؟

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۶:۰۴:۰۹
کد خبر: ۷۸۶۹۴۵
واکنش مسئولان و مردم نسبت به پیام های سلبریتی های در فضای مجازی چه بود؟
هفته ای که گذشت عکس العمل های سلبریتی های کشور نسبت به مسائل مختلف اجتماعی با واکنش هایی از سوی مسئولان و مردم مواجه شد که در ادامه به مثبت و منفی های آن می پردازیم .

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ، موج خبری اول را مهناز افشار بامعرفی یک آمپول راه انداخت.

و اما قصه از یک پست اینستاگرامی شروع شد . پستی که در آن مهناز افشار مدعی شده بود افراد مبتلا به اعتیاد می توانند با تزریق یک آمپول از دام اعتیاد نجات یابند .

پس از توصیه به مصرف دارویی خاص توسط سلبریتی معروف در فضای مجازی که واکنش جامعه پزشکی را در پی داشت، بار دیگر لزوم نظارت بر  ورود سلبریتی ها به حوزه های مختلف و گاه تخصصی  مورد توجه قرار گرفت.

به طوریکه امیر حسین شمشادی به این موضوع که سلبریتی ها در همه زمینه ها اطلاعات، دانش و تخصص کافی ندارند، اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: گاهی بسیاری از آنها با مشکلات شخصیتی و ضعف های اخلاقی و ضعف در آگاهی و دانش مواجه اند. اگر یک ورزشکار در وزنه برداری موفق است، لزوما آن فرد مسلط و دارای علم روز نیست یا فردی که جایزه بین المللی در حوزه بازیگری را از آن خود می کند، لزوما الگوی مناسبی از نظر شخصیتی و اخلاقی و رفتاری نمی تواند باشد.

وی به کارکردهای مثبت سلبریتی ها اشاره کرد و افزود: یکی از این کارکردها انتقال پیام های آموزشی به لایه های مختلف جامعه است؛ از این جهت که سلبریتی ها مورد توجه عموم مردم هستند، پیامشان شنیده می شود و این نوع پیام ها معمولا نسبت به پیام هایی که از مجاری رسمی و دولتی صادر می شود، راحت تر شنیده شده و توسط مخاطب پذیرفته می شود.

استاد دانشکده خبر با تأکید بر اینکه سلبریتی ها از هر نوع فعالیت به صورت انفرادی و ترویج مواردی که هنوز از نظر علمی ثابت نشده یا توسط پزشکان مورد تأیید نیست خودداری کنند، افزود: اینکه افراد را در زمینه علوم پزشکی به مصرف یا عدم مصرف نوع خاصی از دارو یا رژیم غذایی خاص تشویق کنند یا اینکه به عنوان الگوی اخلاقی و رفتاری برای افراد مختلف شناخته شوند، کار اشتباهی است. سلبریتی ها باید در زمینه هایی که دارای حساسیت و مرتبط با سلامت و زندگی مردم است مانند مسائل پزشکی، حتما از پشتوانه علمی افراد دارای تجربه وتخصص لازم کمک بگیرند.

وی نفوذ شبکه های اجتماعی و اینکه سلبریتی ها برای بسیاری از مردم به عنوان مرجع مطرح هستند را به عنوان یک فرصت معرفی کرد: برای ساماندهی این مسئله،سلبریتی ها می توانند در قالب خیریه در موضوع خاصی مانند محیط زیست با یک نهاد تخصصی این حوزه در ارتباط باشند و تبدیل به سفیر تخصصی آن حوزه شوند تا اطلاعات تخصصی و دانش روز و مطالبی که صحت آنها به طور علمی ثابت شده، از طرف آن نهاد در اختیار سلبریتی ها قرار داده شود و جامعه را نسبت به این موضوع حساس کنند.

افراد مشهور اگر تمایل به موضع گیری دارند، با نهادهای تخصصی مشورت کنند

از سوی دیگر سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در واکنش به این خبر به خبرنگار ما گفت: امیدواریم افرادی که مشهور و به نوعی الگوی جامعه و به ویژه جوانان هستند، در چنین مواردی اگر تمایل به موضع گیری دارند، با مشورت نهادهای تخصصی باشد.

جهانپور نگرانی مهناز افشار از وضعیت اوردوز در معتادان تزریقی را قابل تقدیر اما یک اطلاع رسانی غلط دانست و گفت: وی به دارویی اشاره کرده است که تزریق آن  نیازمند تجویز پزشک بوده و تحت مونیتورینگ کادر پزشکی در اورژانس، اتاق عمل یا آی سی یو بیمارستان استفاده می شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو وظیفه اطرافیان هنگام وقوع  اوردوز را چنین عنوان کرد: اگر سوءمصرفی اتفاق بیفتد، اولین اقدام همراهان تماس با 115 و فوریت های پزشکی است، نه اینکه جوانان و مردم را به سمت یک داروی تزریقی نیازمند به نسخه و استفاده در محیط بیمارستانی و کنترل شده هدایت کنیم و عواقب و پیامدهای مصرف خودسرانه این دارو را افزایش دهیم.

وی با تأکید دوباره بر اینکه این دارو بدون تجویز پزشک و به صورت شخصی و خودسرانه قابل مصرف نیست، افزود: این نوع اطلاع رسانی خطای بزرگی بود که اتفاق افتاد و متأسفانه انگیزه های مثبت این سلبریتی را هم تحت الشعاع قرار داد.

امیدواریم افرادی که  مشهور  و به نوعی الگوی جامعه و به ویژه جوانان هستند، چه بازیگران سینما و چه ورزشکاران، در چنین مواردی اگر تمایل به موضع گیری دارند، با مشورت نهادهای تخصصی باشد که اطلاعات اشتباه منتشر نشود و فرهنگ سازی غلطی اتفاق نیفتد.

به نظر می رسد اقدام ناپخته مهناز افشار بیشتر به اعتماد مردم خدشه وارد کرده بطوریکه با بازخوردهای منفی از سوی مسئولان، پزشکان و مردم همراه بوده است.

ترانه چه گفت ؟

بعد از جنجال آمپول معرفی شده از سوی افشار ، جامعه با پست توئیتری ترانه علیدوستی مواجه شد . پستی که در آن این هنرپیشه خطاب به زنی از زنان خیابان انقلاب گفته بود: خیلی کوچکتر از این حرفها هستی که چنین حرفهایی را بزنی .

و اما قصه چه بود که به این سخن انجامید.

خبرگزاری ایسنا طی خبری اعلام کرد ،شاپرک شجری زاده زنی از خیابان انقلاب بعد از اینکه از کشور خارج شد در یک نشست خبری در کانادا بیان کرده است که خواستار تحریم ایران است .

در پس انتشار این خبر ترانه علیدوستی در حساب توئیتری خود خطاب به او گفت : تو کوچکتر از آن هستی که چنین حرفی را بزنی .

این پیام توئیتری علیدوستی که به نوعی بیانگر تلاش و مقاومت مردم ایران در برابر تحریم های ناجوانمردانه بود با سیلی از بازخوردهای مثبت از سوی مردم مواجه شد .

البته باید بیان داشت خبر خبرگزاری ایسنا و تیتر این خبر خیلی زود از سوی رسانه های دیگر رد شد ولی در هر حال باعث شد که پیامی را هنرمند ایرانی منتشر کند که در پی آن پیامی برای جهان داشت و آن اینکه ، مردم ایران در برابر  تحریم ها مقاومت می کنند و تعظیم نخواهند کرد .

 

 

 

نظر شما