آموزش ۲۴ مهارت اصلی به دانش آموزان متوسطه

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۱۳:۵۹:۰۶
کد خبر: ۷۸۷۰۸۲
آموزش ۲۴ مهارت اصلی به دانش آموزان متوسطه
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره ۱۰ جلدی آموزش ۲۴ مهارت اصلی آماده شده که به زودی به استان‌ها ارسال می‌شود و این آموزش ها در مرحله اول به حدود یک میلیون دانش‌آموز متوسطه ارائه خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ مسعود شکوهی در دومین جلسه کمیته اصلاح آئین‌نامه داخلی نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که با حضور هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، از بررسی سند نظام جامع مشاوره در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا پایان سال تصویب شود.

وی همچنین همچنین از برگزاری آزمون سلامت روان خبر داد که ۳ میلیون دانش‌آموز را به عنوان جامعه هدف پوشش داده است و تصریح کرد: به ازای هر ۱۵ نفر یک ساعت مشاوره، حدود ۳۰ هزار نیروی مشاوره کمبود داریم اما به دلیل حساسیت دوره اول متوسطه نیروی مشاور در این دوره وجود دارد.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: اکنون 30 درصد دوره متوسطه دوم و ابتدایی دارای مشاور هستند و ۲ هزار نیروی مشاور در ۷۵۰ مرکز و هسته مشاور وجود دارد.

شکوهی با تاکید براینکه موضوع بهداشت و روان دغدغه کلیت نظام و جامعه است، ادامه داد: فعالیت‌هایی را در حوزه وظایف خود طراحی کردیم که بخش عمده آنان مخاطب دانش‌آموزی دارد و قطعا حضور شما (هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های نهمین دوره مجلس دانش آموزی) می‌تواند در جلسات کارشناسی ما موثر باشد از این رو لازم است در تشکل همیارمشاور و فعالیت‌های ارتقایی که برای آن ۱۰ جلد کتاب آماده شده است، نگاه دانش‌آموز را داشته باشیم

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با طرح این سوال که باید بررسی شود در مدرسه و کف آن که همکاران، والدین و دانش آموزان هستند چه اتفاقاتی می‌افتد؟ گفت: شما می‌توانید در این موضوع به ما کمک کنید‌. طرح‌های مختلفی اکنون در حال اجراست شاید یکی از طرح‌های ارزشمند آموزش و پرورش راه‌اندازی سامانه نظام جامع مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است که از بسیاری از اتفاقات ناگوار جلوگیری می‌کند.

شکوهی ادامه داد: این سامانه ۲۴ ساعته است و می‌توان مشکلات را به این سامانه گزارش کرد تا در اسرع وقت بررسی شود و باید روی افزایش مهارت‌ها و سبک زندگی والدین کار کرد تا آموزش دانش‌آموزان آسیب نبیند.

وی یادآورشد: سند نظام جامع مشاوره در شورای عالی آموزش و پرورش درحال بررسی است که امیدواریم تا پایان سال به تصویب برسد زیرا می‌تواند پایگاه مشاوره را در آموزش و پرورش تثبیت کند.

* برگزیدگان بخش مقاله‌نویسی جشنواره قصه‌گویی معرفی شدند

بخش علمی بیست ‌و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزیدگان بخش مقاله‌نویسی این جشنواره را اعلام کرد.

به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در بخش علمی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به دبیری علیرضا حسن‌زاده، 269 عنوان مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این بین 50 مقاله از سوی هیات داوران انتخاب شد و پس از آن 14 مقاله به مرحله دوم راه یافت.

محمد گودرزی‌دهریزی، مینا ذاکرشهرک و نگین صدری‌زاده به عنوان داوران بخش علمی پس از بررسی این آثار، 4عنوان مقاله را به عنوان مقاله‌های برتر مرحله نهایی معرفی کردند.

بر اساس رای داوران، مقاله «بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی با روش قصه‌گویی بر افزایش مهارت‌های همدلی با دیگران و مقابله با استرس در دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده ثلاث باباجانی» اثر «سارا نادری و لایق رحمانی» رتبه اول، مقاله «بررسی نقش قصه و قصه‌گویی خلاق بر فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان پایه‌ دوازدهم» اثر «جلیل الیاسی‌سرزلی و صابر شریفی» رتبه دوم و مقاله‌های «تاثیر قصه‌گویی بر آموزش مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان کرج سال 1369» اثر «فریبا فروزانفر» و «بررسی منابع دیجیتال موجود در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نقش آن در فعالیت قصه‌گویی مربیان» اثر «بهار ملک‌پورشهرکی، ریحانه کیوانی‌هفشجانی و زیبا علیخانی» به ‌صورت مشترک رتبه سوم، به‌ عنوان برگزیدگان بخش مقاله‌های بیست ‌و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

همچنین بنا به رای هیات داوران سه مقاله از فاطمه ولادی، ریحانه رفیع‌زاده و زهرا رهبرنیا نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۲۹ آذر ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

* حیوانات مهندس در یک کتاب معرفی شدند

«حیوانات مهندس در حیات‌وحش» اثری از لیون گری است که درباره‌ ساخت سازه‌های باور نکردنی از سوی حیوانات با مخاطبان سخن می‌گوید.

به گزارش کانون‌ پرورش فکری، در این اثر مطالبی درباره‌ سدسازی، آشیانه‌سازی، بافندگی، ساخت غارهای برفی‌ و تله‌گذاری عنوان شده است.

در این اثر که از سوی مجید عمیق ترجمه شده و دو بخش «باورم نمی‌شود» و «تقلید» برای مخاطبان خواندنی است «حیوانات مهندس در حیات‌وحش» توانایی‌های خارق‌العاده‌ «حیوانات دانشمند» را با مخاطبان گروه سنی «ج» (۹ تا ۱۲ سال) در میان می‌گذارند.

در بخش‌های کوتاهی شیوه‌های تقلید انسان از حیوانات در ساخت سازه‌ها و نکته‌هایی حیرت‌انگیز درباره‌ این موجودات مهندس بیان شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «سگ‌های آبی برای در امان ماندن از خطر حمله‌ حیوانات مهاجم نظیر گرگ‌ها از ترفند جالبی استفاده می‌کنند. ورود به کلبه‌ سگ‌های آبی فقط با شنا کردن از زیر آب امکان پذیر است. اغلب کلبه‌ها دو اتاقک دارند. اتاقک اول برای خشک شدن است. سگ‌های آبی فقط زمانی وارد اتاقک دوم می‌شوند که بدنشان کاملا خشک شده باشد.»

کتاب «حیوانات مهندس در حیات‌وحش» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شمارگان ۷ هزار نسخه و قیمت 65 هزار ریال منتشر شده است.

* برگزاری ایده بازار اسباب‌بازی در بهمن ماه

چهارمین نشست طراحان اسباب‌بازی و اولین نشست تخصصی بعد از رویداد چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با حضور طراحان و علاقه‌مندان اسباب‌بازی برگزار شد.

به گزارش کانون پرورش فکری این نشست با حمایت کانون برگزار و ضمن ارائه گزارش عملکرد کمیته علمی چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در خصوص برنامه‌های پیش رو نیز گفت‌ و گو شد و موضوع برگزاری نشست به ایده بازار اسباب‌بازی گره خورد.

اعضای کمیته علمی در زمینه‌ نحوه برگزاری ایده بازار که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای نظارت بر اسباب‌بازی، اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون و دانشگاه امیر کبیر در بهمن امسال برگزار خواهد شد، مطالبی را ارائه کردند.

در این رویداد که ثبت‌نام آن از اول دی سال ۹۷ آغاز خواهد شد تمامی طراحان اسباب‌بازی می‌توانند ایده‌های جدید خود را ارایه کنند و ایده‌پردازان با گذراندن دوره‌های آموزشی تدارک دیده برای شکل دادن و نهایی شدن کار شرکت کنند.

در مرحله بعد ایده‌ها از سوی گروهی از داوران منتخب کمیته علمی که متشکل از همه بخش‌های صنعت اسباب‌بازی خواهد بود داوری و در روز برگزاری رویداد از ایده‌های انتخاب شده پرده‌برداری می شود و از سرمایه‌گذاران دعوت خواهد شد که ایده را مورد بررسی قرار داده و اقدام به خرید و یا مشارکت در تولید کنند.

محسن حموله مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست اظهار داشت: امسال حضور این اداره کل در ایده بازار بسیار با اهمیت است زیرا نسبت به خرید برخی از ایده‌های شرکت کنندگان که از سوی شورای تولید کانون تائید خواهد شد اقدام می‌کند.

* آموختن زبان جدید، دَری به سمت افق‌های تازه است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم تکریم و معارفه رئیس کانون زبان ایران گفت: زبان و زبان‌آموزی یک مهارت است و آموختن یک زبان جدید، دَری به سمت افق‌های تازه است.

فاضل نظری افزود: کانون زبان ایران یک نشان معتبر در حوزه زبان‌آموزی است و سابقه‌ موثر آن گواه تلاش همه افرادی است که در سالیان گذشته در آن زیسته‌اند.

وی با اشاره به افق پیش روی کانون زبان ادامه داد: برای رسیدن به این چشم‌انداز و منظر از پیش طراحی شده، لازم است امکاناتی مهیا و موانعی رفع شود و لازمه این کار بررسی ریشه، عوارض و راه‌های رفع موانع است زیرا اگر این مولفه‌ها آشکار شود اهتمام برای حل مشکلات به وجود می آید.

مدیرعامل کانون یادآورشد: دَری که به سمت زبان دیگری گشوده می‌شود تبادلی را ایجاد می‌کند که اگر یک سویه باشد باعث می‌شود به اهداف خود دست پیدا نکنیم. از این رو باید نگرش خود را به آموزش زبان انگلیسی به شکلی تغییر و توسعه دهیم که به واسطه آن گفتمان حاکم بر فرهنگ خود را با ابزارهایی که در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دارد توسعه دهیم.

نظری تصریح کرد: باید با آمیخته کردن ابزارهایی مثل هنر و زبان، سفیرانی فرهنگی تربیت کنیم که بتوانند به خوبی درباره ایران صحبت کنند، به داشته‌های خود امیدوار باشند و به آن افتخار کنند.

وی همچنین توسعه زبان‌های غیرانگلیسی، تمرکز بر هدف آموزش زبان، اصلاح ساختارها و رفع موانع را چهار راهبرد عمومی در کانون زبان ایران عنوان کرد.

در این مراسم، مصطفی مومنی رئیس جدید کانون زبان ایران اظهار امیدواری کرد با ساز و کارهای جدیدی که در حال تبیین است به سمت موفقیت بیش از پیش کانون زبان ایران و ارج و اعتلای نام دیرینه‌ آن گام برداریم و مسیر پیش‌رو را بر اساس راهبردهای ابلاغ شده از سوی مدیرعامل و همچنین بر پایه زحمت‌های سال‌های پیشین همکاران و مدیران کانون زبان طی کنیم.

سیدمحمدرضا هاشمی رئیس پیشین کانون زبان ایران نیز ضمن قدردانی از زحمت‌ها و تلاش‌های همکاران در طول دوره ریاست خود به برخی از اقدام‌های صورت گرفته در این دوران اشاره کرد و گفت: کانون زبان ایران یک سرمایه ملی است که در ابعاد مختلف آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور اثرگذار بوده است. وی افزود: اولین بار که به عنوان زبان‌آموز وارد این موسسه شدم کیفیت آموزشی آن را درک کردم و از همان زمان مشتری کانون زبان شدم و تا به امروز نیز مشتری و مدیون کانون زبان ایران هستم و خواهم بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز