مشاور مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه:

اپدیم با کاهش ریسک بلایا در توسعه کشور موثر است

۱۳۹۷/۰۹/۲۳ - ۰۹:۳۶:۵۴
کد خبر: ۷۸۷۶۸۲
اپدیم با کاهش ریسک بلایا در توسعه کشور موثر است
مشاور مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه حضور مرکز اپدیم در ایران را موجب کاهش ریسک بلایای طبیعی دانست و گفت: اپدیم با کاهش این ریسک در توسعه کشور موثر است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجتبی خالصی افتتاح دفتر اپدیم در ایران و حضور این مرکز را بسیار مثبت ارزیابی و بیان کرد: اشتراک تجربه ها با اسکاپ و استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه علاوه بر اینکه به کاهش ریسک بلایا کمک می کند در توسعه کشورمان هم تاثیر گذار است.

وی با اشاره به آغاز به کار رسمی  مرکز اپدیم در 27 و 28 آذرماه سال جاری در تهران  گفت: امیدوارم این مرکز بتواند با جمع‌آوری، پردازش و به اشتراک گذاری بموقع اطلاعات، کارایی و اثربخشی مدیریت بلایا را در منطقه ارتقا دهد.

خالصی با بیان این نکته که اغلب بلایای طبیعی ریشه‌ای فرامرزی دارند و منحصر به یک کشور نمی‌شوند به بحث ریزگردها که یکی از درگیرها و بلایای طبیعی کشورمان است اشاره کرد و افزود: ریزگردها که مدت‌هاست جنوب کشور را تحت تاثیر قرار داده هم ریشه داخلی و هم ریشه فرامرزی دارد و مهار آن نیاز به یک همکاری بین المللی دارد و مرکز اپدیم ظرفیت ایجاد تعامل بیشتر میان کشورها را فراهم می کند.

وی همچنین با  اشاره به اهمیت همکاری بین‌المللی قبل، حین و پس از وقوع بلایا  برای کاهش مخاطرات طبیعی تصریح کرد : مرکز اپدیم به عنوان مرکز وابسته به اسکاپ می تواند محلی برای  تقویت ، تسهیل و گسترش  این همکاریها به ویژه همکاریهای جنوب- جنوب  باشد.

مشاور مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه گفت: فعالیت مرکزی که با استاندارد بین المللی فعالیت می کند در عمل می تواند آثار مثبتی برای نهادها و فعالان مدیریت بلایا  داشته باشد به نحوی که آنها نیز در تراز بین‌المللی فعالیت‌های خود را سامان دهند و در تعامل با سایر کشورها ضمن تقویت توان علمی خود ، از دانش و اطلاعات سایر کشورها نیز بهره‌ بگیرند.

خالصی لازمه این امر را شناسایی ظرفیت نهادها و مراکز داخلی مرتبط با موضوعات مورد توجه اپدیم  و نیز کمک آن به هم‌افزایی این نهادها دانست و خاطرنشان کرد: اهداف اپدیم در تعامل با مراکز بین‌المللی که در زمینه مدیریت بلایا فعالیت  تحقیقاتی و اجرایی دارند تحقق پیدا می کند.

وی با اشاره به اهمیت استقرار مقر اپدیم در ایران  تصریح کرد: ایجاد یک نهاد وابسته  به سازمان ملل در  این فرصت را به جمهوری اسلامی  ایران  می دهد تا توان علمی و تحقیقاتی قابل توجه خود را  به سایر کشورهای منطقه عرضه کند تا آسیب های ناشی از حوادث  در منطقه کاهش یابد.

مشاور مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه ابراز امیدواری کرد آغاز رسمی فعالیت اپدیم در تهران سرآغازی برای جمع‌آوری اطلاعات و دانش همه کشورهای منطقه، پردازش و به اشتراک گذاری سریع و بهنگام آنها برای کاهش ریسک بلایای طبیعی باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز