علی نیازی :

تولید ۴۰ مگاوات برق از زباله / خودروی اشتراکی به زودی در تهران

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۱۳:۵۵:۳۵
کد خبر: ۷۸۸۰۳۸
تولید ۴۰ مگاوات برق از زباله / خودروی اشتراکی به زودی در تهران
مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهر تهران گفت: با سرمایه‌گذار خارجی قرارداد بسته‌ایم که ۴۰ مگاوات برق از زباله تا سه سال آینده تولید شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ،  علی نیازی، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران صبح شنبه ۲۴ آذر در نشست خبری نخستین اجلاس فصلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران اظهار کرد: در یکسال اخیر مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران تاکید زیادی بر استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اداره شهر دارند.

او با بیان این‌که بیش از دو سوم بودجه سالانه شهرداری منابع نقد و کمتر از یک سوم منابع غیر نقد است، گفت: هزینه نگهداشت شهر هم حدود دو سوم است که همه منابع نقد را مصرف می‌کند.

نیازی کاهش در هزینه‌های نگهداشت شهر با واگذاری پروژه های مرتبط با این حوزه را راهکاری برای تامین منابع عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهر تهران، با تاکید بر لزوم ارایه سرویس‌های بهتر به شهروندان توضیح داد: تامین منابع نقدی این حوزه ها از توان بودجه شهرداری خارج است بنابراین راهکار ما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بخش‌های مختلف است.

به گفته نیازی، قبلا در حوزه ساخت و ساز تمایل به سرمایه گذاری زیاد بود اما امروز باید جنس کار متفاوت باشد. به همین دلیل ۲۶ آذر در اجلاسی با مشارکت شهرداری تهران، اتاق بازرگانی تهران و کانون نهادهای سرمایه گذاری ظرفیت های بیش‌تر تهران برای جلب مشارکت بخش خصوصی معرفی می‌شود.

او تعداد این پروژه ها را حدود ۴۰ عدد و به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این فرصت‌ها در زمینه‌های حمل و نقل، پسماند و پروژه های فرهنگی و اجتماعی است. قرار است هر سه ماه یک‌بار فرصت‌های جدید شناسایی و تعریف شود.

این مقام مسئول افزود: قانون بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به سازمان سرمایه‌گذاری اجازه داده تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کند. تا امروز هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این رقم قرارداد بسته شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال بسیار رشد داشته.

نیازی ادامه داد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم در ظرفیت‌های دیگر قرار است به کار گرفته شود. مثلا سال‌هاست زباله‌ها در آراد کوه کهریزک دفع می‌شود که خطرات زیادی دارد. قرار است تا سه سال آینده از این زباله ها حدود ۴۰ مگاوات برق تولید شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهر تهران، از ماشین‌های اشتراکی به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای جلب مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: این پروژه مانند تاکسی‌های اینترنتی است و با یک اپلیکیشین کار می‌کند با این تفاوت که در این ماشین های اشتراکی راننده‌ای وجود ندارد و خود فرد متقاضی به عنوان راننده، خودرو را می‌راند.  این ماشین‌ها آلودگی کمتری دارند، با اپلیکیشن در آنها باز است و فرد می‌تواند تا مقصد رانندگی کند و سپس هزینه‌ را پرداخت کند. در این زمینه مطالعاتی انجام شده‌است.

او با بیان این‌که تجهیز و بهره‌برداری از خط ۶ مترو یکی از فرصت‌های معرفی شده برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تجهیز و بهره برداری از این خط به بخش غیر دولتی واگذار شود. شرکت بهره‌برداری مترو در وضع موجود و تورم نیروی انسانی، یک بخش زیان ده است بنابراین تاکید داریم یک خط را به عنوان نمونه به بخش خصوصی واگذار کنیم.

نیازی درباره تعداد زیاد پروژه‌های نیمه کاره در شهر و زیان‌ده بودن برخی از آنها هم توضیح داد: سرمایه گذار خودش تصمیم می‌گیرد که در کدام بخش سرمایه‌گذاری کند. باید برای بخش خصوصی فرصت ایجاد کنیم مثلا مسابقه‌ای برگزار کردیم که پروژه اتصال دریاچه شهدای خلیج فارس به پارک چیتگر به بخش خصوصی واگذار شود. این یک فرصت گردشگری است.

او همچنین خبر داد توسعه فاز دوم بیمارستان آتیه با مشارکت بخش خصوصی در دست اجراست و همچنین ۴۰ پروژه در نخستین اجلاس ارائه می‌شود.

 نظارت شهرداری بر پروژه های شهری بخش خصوصی

سعید اسلامی بیدگلی، رئیس کانون نهادهای سرمایه گذاری و عضو شورای عالی بورس هم در این نشست گفت: در سال های گذشته چه در حوزه شهری و کلان‌شهرها و در سطح دولت مشکلات مالی و پولی به وجود آمده است که پروژه ها را با چالش مواجه کرده است.

او با بیان این‌که به همین دلیل هم ایده‌های دیگری برای برون‌رفت از این مشکلات پیش‌بینی شده است، افزود: نوع سرمایه‌گذاری ها با تامین مالی‌های قدیم فرق کرده است، در این صورت است که شرایط سودآوری و بازگشت سرمایه هم تغییر کرده است.

به گفته او؛ پروژه‌ها با ساختار و شیوه خاص خود تامین مالی می‌شود. از طرف دیگر دولت و نهادهای حاکمیتی و شهرداری تهران نقش نظارتی و قانونگذاری خود را انجام خواهد داد.

نخستین اجلاس فصلی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران و مشارکت‌های عمومی_‌خصوصی، ۲۶ آذر ماه با حضور مسئولان و مدیران ارشد شهری و به همت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

این همایش فصلی با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محسن  هاشمی رئیس شورای شهر تهران و مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در ۳ پنل اصلی پیرامون مسائلی همچون نظام‌های قانونی PPP ، خلاء‌های قانونی موجود در بهره‌برداری از مدل‌های PPP، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی و بهره‌گیری از نظام نوآوری در تعریف فرصت‌های جدید، رویکردهای شهرداری تهران در جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه حمل ونقل و ترافیک و ارائه نمونه فرصت‌ها برگزار می‌شود.

 

نظر شما