شهردار تهران در همایش بزرگداشت روز حمل و نقل مطرح کرد ؛

همه در برابر وقتی که در ترافیک از مردم تلف می‌شود مسئول هستیم/ مدیران پرچم دار سه شنبه های بدون خودرو باشند

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۰:۱۳:۴۴
کد خبر: ۷۸۸۷۶۹
همه در برابر وقتی که در ترافیک از مردم تلف می‌شود مسئول هستیم/ مدیران پرچم دار سه شنبه های بدون خودرو باشند
پیروز حناچی در همایش بزرگداشت روز حمل و نقل با بیان اینکه همه در برابر وقتی که در زمان ترافیک از مردم تلف می‌شود مسئول هستیم و رنج مردم رنج ماست گفت: ما تلاش می‌کنیم مسیر را اصلاح کنیم زیرا موضوع حمل و نقل ترافیک موضوعی حیاتی است که شریان حیاتی کشور به آن بستگی دارد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، پیروز حناچی  با بیان اینکه بدون حمل و نقل شهری شهرهای بزرگ ایجاد نمی‌شود  گفت :  امروز زندگی شهری ما به آن وابسته است.

شهردار تهران با بیان اینکه گسترش شهرها تبعاتی به دنبال دارد خاطرنشان کرد: در شهرسازی وقتی جمعیت یک شهر از 500 هزار نفر می‌گذرد باید برای آن تمهیداتی اندیشید زیرا هزینه مدیریت آن بالا می‌رود اما متأسفانه در کلان شهر تهران زمانی به این موضوع توجه کردیم که جمعیت این شهر از 5 میلیون گذشت.

وی با تأکید بر اینکه مسئله حمل و نقل  و ترافیک موضوعی بین بخشی است و باید تمام نهادهای مرتبط به این  موضوع بپردازند تا رضایت شهروندان را بدست بیاوریم عنوان کرد: حمل و نقل ترافیک بخشی از اقتصاد شهرها است و یکی از دغدغه‌های  مدیریت شهر هم تلقی می‌شود زیرا ترافیک و به تبع آن آلودگی یکی از پیامدهای زندگی در شهر است.

حناچی با  اشاره به اینکه در کشور ما به  ویژه در فصول سرد حتی شهرهای میانه نیز در زمره شهرهای آلوده قرار می‌گیرند به آلودگی شهر اراک اشاره کرد و گفت: وقتی  صنایع در منطقه ای کوچک تجمع می‌کند این وضعیت ایجاد می‌شود چنان که در حال حاضر نیز 95 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در شهرها تنها در 5 درصد  مراکز استان‌ها انجام می‌‌شود که این آمار در  تهران ضربدر عدد 3 می‌شود که باعث ایجاد  شرایط حاد می ‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئله ترافیک قابل حل بوده و بسیاری از کلان شهرها با  برنامه ریزی منسجم و با استفاده از سرمایه‌های اجتماعی این موضوع را حل کرده‌‌اند خاطرنشان کرد: اجرای شبکه‌های گسترده حمل و نقل یکی از موارد تأثیرگذار در این زمینه است که در کشور ما نیز گرچه قدری دیر اما این  کار در کلان  شهرها آغاز شده است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه هنوز گستردگی شبکه  خطوط مترو در تهران و  کلان شهرها  تمام مناطق شهری را به صورت پیوسته پوشش نداده است خاطرنشان کرد: پیوستگی و  پوشش‌ها و مدهای حمل و نقل در کاهش ترافیک بسیار تأثیرگذار است.

وی با یادآوری اینکه استفاده از حمل و نقل عمومی در کشور ما  حتی در بین مدیران ارشد نیز تبدیل به فرهنگ نشده است تصریح کرد: سه شنبه های بدون خودرو تأکید می‌کند که اگر می‌خواهیم شهر پاک و ترافیک روان داشته باشیم مدیران باید پرچم دار این حرکت باشند.

حناچی با تأکید بر ضرورت تغییر رفتار عمومی این حرکت را کاری پیچیده خواند که نیازمند استفاده از متخصصان علوم اجتماعی است.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم آلودگی شهرها  با حمل و نقل اظهار کرد: ما در خصوص استفاده کمتر از خودروی شخصی موفق نبوده‌ایم در حالی که خطوط حمل و نقل در حال توسعه است، ما طرح زوج و  فرد و طرح ترافیک را اجرا کردیم  اما نکته آن است که عادت استفاده از خودروی شخصی یک عادت عمومی است که باید تغییر کند و ما باید مردم را مجاب  کنیم که برای هر کاری از خودروی شخصی استفاده نکنند.

شهردار تهران با اشاره به ارتباط معنادار میان روزهای آلوده سال و آمار مرگ و میر در تهران و  کلان شهرها اظهار کرد: در حال حاضر با مشکل توزیع یکنواخت حمل و نقل همگانی مواجهیم که سعی در تغییر آن داریم.

وی اضافه کرد: تهران 3 هزار اتوبوس برای توزیع یکنواخت حمل و نقل همگانی کم دارد و ما در تهران شاهد ورود روزانه 500 هزار خودرو از اطراف به داخل هستیم که تعدادی از آنها منشا آلودگی بوده و تمهیداتی اندیشیده‌ایم که در مبادی  ورودی شهر خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسیایی و از ورود آنها به داخل شهر جلوگیری کنیم.

حناچی با اشاره به تردد بیش از 3 میلیون موتور سیکلت در شهر تهران که برخی از آنها تولید آلودگی می‌کنند اظهار کرد: با توسعه حمل و نقل موتورهای باتری دار سعی در کاهش این معضل داریم.

وی تضمین سلامت شهروندان را وظیفه مسئولان خواند و گفت: در طرح کاهش آلودگی هوای شهر اقداماتی همچون الزام ناوگان اتوبوسرانی  به معاینه فنی، جلوگیری از تردد خودروهای دیزلی، افزایش دقت معاینه فنی در  پایتخت و اجرای طرح جدید ترافیک که امیدواریم در شورای ترافیک تصویب شود را در دستور کار داریم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز