معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خبر داد؛

هویت کودکان همراه متکدیان طی ۱۰ روز تعیین تکلیف می شوند/ ۷۸ درصد کودکان پرورشگاهی والدین شناسایی شده دارند

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۶:۰۸:۱۶
کد خبر: ۷۸۹۰۱۸
هویت کودکان همراه متکدیان طی ۱۰ روز تعیین تکلیف می شوند/ ۷۸ درصد کودکان پرورشگاهی والدین شناسایی شده دارند
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه علت رها کردن کودکان در مناطق شلوغ اطمینان خاطر از این موضوع است که کودک دیده شده و مورد حمایت قرار گرفته است، عنوان کرد: فقر و معلولیت دو عامل خطر رهاشدگی کودکان هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا،  در خصوص آخرین وضعیت کودکان رها شده در کشور گفت وگویی داشتیم با حبیب الله مسعودی فرید، معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور که در ادامه می خوانید:

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در اینباره گفت: حدود 78 درصد از  کودکانی که  تحت  پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند دارای پدر و مادر بوده و حداقل یکی از  والدین  آنها  برای ما شناخته شده است.

وی با تأکید بر اینکه فرایند رها کردن کودکان درکشور در حال کاهش است، دلیل این موضوع را عملکرد نظام‌های حمایتی از یک سو و کاهش تعداد کودکان در کل جامعه از سویی دیگر دانست و افزود: البته ما مواردی داشته‌‌ایم که به دلیل فقر کودکان خود را به سازمان بهزیستی سپرده‌اند.

معاون امور اجتماعی سازمان  بهزیستی کشور با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته در  حوزه فرزندخواندگی با مشکل مواجه بودیم و قانون سال 51 به ما اجازه واگذاری کودک دارای پدر و  مادر را نمی‌‌داد، خاطرنشان کرد:  در قانون فرزندخواندگی سال 92 این امکان ایجاد شد که فرزندان والدینی که سلب  صلاحیت دائمشان توسط قاضی محرز شده و  قاضی حکم داده است، مانند  والدینی که جرائم متعدد داشته یا کودک‌آزاری‌های متعددی را مرتکب شده‌اند یا به زندان‌های طولانی‌مدت  محکوم شده‌اند، به فرزندخواندگی سپرده شوند.

وی با تأکید بر اینکه کودکانی  که به مراکز شبه خانواده ما سپرده شده‌اند عمدتا کودکانی هستند که والدینشان یا صلاحیت ندارد یا توانایی نگهداری، خاطرنشان کرد: به بیان دیگر ما به چنین والدینی سرپرست غیر موثر می‌‌گوییم مانند فردی که به دلیل داشتن بیماری روانی پیشرفته نمی‌تواند از فرزند خود نگهداری کند و هیچ فرد دیگری نیز برای این کار وجود ندارد، چنین سرپرستی غیر موثر است.

650 مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان

مسعودی فرید با اشاره به وجود 650 مرکز شبانه‌روزی نگهداری از کودکان در سطح کشور افزود: یکی از سوالاتی که با توجه به کاهش تعداد کودکان رها شده برای ما ایجاد شده است این است که آیا ممکن است والدین کودکان به جای رها کردن آنها اقدام  به فروش آنان کنند این موضوع باعث شد اقداماتی را انجام دهیم.

وی در توضیح این مطلب  عنوان  کرد: از چند سال پیش قراری  با وزارت بهداش گذاشتیم مبنی بر آن که نوزادانی که در بیمارستان  متولد می‌شوند ترخیص نشوند،  مگر اینکه تعین تکلیف شده باشند ،یعنی یا وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام دهد یا در صورت ضرورت  اورژانس اجتماعی در بیمارستان حضور یافته و پس از انجام بررسی‌های لازم مددکاری گزارش دهد که آیا خانواده  صلاحیت نگهداری از کودک را دارد یا خیر که اگر جواب مثبت بود کودک را به خانواده می‌دهیم.

معاون امور  اجتماعی سازمان بهزیستی خاطرنشان  کرد: سال  گذشته 1100 کودک را از طریق نظام سلامت تحویل گرفتیم که نیمی از این تعداد به خانواده یا اقوام دارای صلاحیت واگذار  شده‌اند و نیمی از آنها نیز در  مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه عمدتا کودکان در مناطق و شهرهای شلوغ مانند چهارراه‌ها، اماکن زیارتی  و کلان‌شهرها رها می‌شوند، تصریح  کرد: به طور قاطع نمی‌توانیم  بگوییم کودکان بیشتر در چه  شهرهایی رها می‌شوند زیرا همیشه این امکان  وجود دارد که کودک را از شهری به شهر دیگر برده و در آنجا رها کنند.

این مقام  مسئول در سازمان  بهزیستی با بیان  اینکه علت رها کردن کودکان در مناطق شلوغ اطمینان خاطر از این موضوع است که  کودک دیده شده و مورد حمایت قرار گرفته است، عنوان کرد: فقر و معلولیت دو عامل خطر رهاشدگی کودکان هستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم از بدو تولد کودک معلول خانواده‌های نیازمند را شناسایی کرده و خدمات سلامت، حمایتی و توانبخشی را به آنها ارائه کنیم این موضوع می‌تواند به کاهش کودکانی که به دلیل فقر یا معلولیت رها می‌شوند کمک کند.

کودکانی که زیر سن دبستان رها می شوند

مسعودی فرید با اشاره به اینکه عمدتا کودکان زیر سن دبستان رها می‌شوند افزود: تعداد رها شدگی کودکان دختر و پسر تفاوت زیادی ندارد زیرا  جنسیت جزو عوامل خطر در این حوزه نیست.

وی  درباره کودکانی که در کنار متکدیان هستند خاطرنشان کرد: بحث جمع‌آوری متکدیان با فرمانداری و شهرداری است اما با مواردی مواجه شده‌ایم که کودک فرزند  شخص متکدی نبوده است.

معاون امور  اجتماعی سازمان بهزیستی با  اشاره به مصوبه شورای عالی اداری گفت: بر این اساس فرمانداری‌ها موظفند با محوریت  شهرداری اماکنی را آماده کنند که متکدیان به آنجا رفته و طی 10 روز احراز هویت شوند. در این فرایند مشخص می‌شود  که آیا  متکدی ایرانی است یا خیر و آیا کودک فرزند  اوست یا نه.

وی با اشاره به نقش وزارت کشور و اداره اتباع در احراز هویت متکدیان تأکید کرد: در این فرایند اگر مشخص شود  کودکی که  در کنار متکدی است فرزند او نیست و  یک کودک تبعه خارج است باز هم از منظر حقوق کودک موظف هستیم که کودک را نجات داده و نگذاریم از او استفاده ابزاری شود.

این مقام مسئول بیان کرد: اگر خانواده‌ای که  کودک را رها کرده نسبت به بازپس گیری وی اقدام کند، ابتدا درخواست او را بررسی می‌کنیم تا صلاحیت خانواده محرز شود و اگر متوجه شدیم که رها کردن فرزند به دلیل مسائل معیشتی بوده نهایت کمک را به خانواده می‌کنیم تا فرزند به آغوش خانواده بازگردد، زیرا سیاست اصلی ما کمک به والدین برای بازگشت کودکان به خانواده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز