استاد جامعه شناسی از اهمیت برگزاری اعیاد و جشن ها بر روان جامعه می گوید ؛

یلدا، شبی برای امید به زندگی

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۵:۴۸:۱۲
کد خبر: ۷۸۹۳۸۵
یلدا، شبی برای امید به زندگی
یک جامعه شناس با اشاره به تاثیر برگزاری سننی مانند شب چله بر افزایش میزان پیوندهای خانوادگی و همبستگی اجتماعی بر ضرورت تلاش حکومت، دولت و خرده نهاد ها برای برگزاری هر چه بهتر این سنن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا  ، شب یلدا، شب چله و خاطرات خوب کودک و پیر جوان که هر سال در آخرین شب آذر ماه در لا به لای قاچ های قرمز هندوانه و دانه های سرخ انار و در صفحات تذهیب شده دیوان حافظ  به یادگار می ماند، تا نسل به نسل و سینه به سینه در خاطرات مان حک شود. شبی که لحظاتی هر چند کوتاه، بیش از روزهای دیگر سیاهی شب را به روشنایی وجود عزیزانمان گره می زنیم،گره ای که می تواند حال بدی کسی را به مدد لحظات خوب این آئین دوست داشتنی به حالی خوب بدل کرده و افکارش را روشنی بخشد و او را وادارد تا نگاهی دوباره به زندگیش بیندازد. یلدایی که خود از کلمه ولادت گرفته شده تا نشان دهد که طولانی ترین تاریکی سال جوانه عشق و امید را در دل دارد.

قرائی مقدم در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، گفت: برگزاری جشن ها  و شب نشینی ها  مخصوصا شب نشینی  شب یلدا یک رسم کهن بوده و نهادی اجتماعی است که موجب بالا بردن سرمایه اجتماعی، همدلی ،همفکری ، انسجام ، وحدت و حسن تفاهم خانواده و جامعه  می شوند.

وی با بیان اینکه برگزاری برخی جشن ها  و مراسم های  ملی و دینی می تواند بهانه ای باشد تا اعضای یک خانواده را از نقاط مختلف و دور، برای ساعتی هر چند کوتاه  دور هم جمع کند، ادامه داد: این  نوع مراسم  با حضور اعضای خانواده و بزرگتر ها برگزار و  باعث می شود تا اعضای یک خانواده بعد از مدت طولاتی  یک شب را با هم  باشند که این اتفاق می تواند به  بالا بردن میزان علاقه مندی و دلبستگی در خانواده ها کمک کند، که این موضوع از منظر جامعه شناسی بسیار حائز اهمیت است .

این جامعه شناس با اشاره کم رنگ شدن روابط معنوی، احترام و صله رحم در جامعه امروز اظهار کرد:مراسمی همچون مراسم شب یلدا علاوه بر آن که همدلی و همزبانی و سرمایه اجتماعی را در خانواده ها تقویت می کند در جامعه هم همین اتفاق رخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه  طبق تحقیقات انجام شده این دورهمی ها می تواند از خودکشی افراد جلوگیری کند، توضیح داد:  اصولا زمانی فرد تصمیم به خودکشی می گیرد که احساس تنهایی  و درماندگی کرده و  مورد بی توجهی  قرار می گیرد،  یکی از عوامل  مهم در خودکشی این است که فرد از جامعه و خانواده طرد می شود.

قرائی مقدم خاطرنشان کرد: شب یلدا و امثالهم به دلیل دورهمی خانوادگی که بسیار صمیمی و به دور از تجملات برگزار می شود،  می تواند در ازدواج افراد، کاهش طلاق، آشتی و صلح خانواده ها و رسیدگی اعضای خانواده به مشکلات روحی ،اقتصادی  یکدیگر موثر باشد.

وی با اشاره به تاثیر برگزاری سننی مانند شب چله بر افزایش  میزان پیوندهای خانوادگی و همبستگی اجتماعی بر ضرورت  تلاش  حکومت، دولت و خرده نهاد ها  برای برگزاری هر چه بهتر این سنن تاکید کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:  با توجه به اینکه در شرایط بحران اقتصادی قرار داریم و و ضعیت اقتصادی  خانواده ها به خاطر   تورم و گرانی لجام گسیخته  در وضعیت مناسبی قرار ندارد، یکی از ساده ترین راهکارها برای حفظ میراث  و سنت های فرهنگی، برگزاری جشن ها در میادین و فضاهایی است که می توان  مردم را برای مدتی دور هم جمع کرد  تا شادی و نشاط در مردم افزایش یابد.

 

نظر شما