آمادگی انجمن سواد رسانه ای برای تهیه «طرح ملی ارتقای سواد رسانه ای»

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۱۱:۱۷:۲۲
کد خبر: ۷۸۹۶۹۰
آمادگی انجمن سواد رسانه ای برای تهیه «طرح ملی ارتقای سواد رسانه ای»
رییس هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران معتقد است: آفت اصلی در حوزه سواد رسانه ای اقدامات جزیره ای است. امروز برای فراگیری نهضت سواد رسانه ای باید تمام نهادها، انجمن ها، موسسات و کانون های فعال در این زمینه با تمام قوا وارد میدان عمل شوند و اینگونه نباشد که از هر سمتی صدایی که تاکید بر خودمحوری دارد، شنیده شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، دکتر سید مرتضی موسویان با تاکید بر ضرورت فراگیری نهضت سواد رسانه ای در کشور، اظهار کرد: برای موفقیت این نهضت باید تمام نهادهای مسوول در این حوزه وارد میدان شوند و طبق برنامه ای ملی و جامع برای کاهش کم سوادی رسانه ای گام بردارند. تجربه ثابت کرده است اقدامات جزیره ای در این حوزه موجبات توفیق را فراهم نمی کند و این مهم نیاز به عزم و همراهی همگانی است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری که «فعلاً دشمن از ابزار رسانه استفاده می‌کند برای اثرگذاری بر افکار عمومی. توجه کنید! ابزار رسانه، ابزار مهم و اگر در دست دشمن باشد، ابزار خطرناکی است. ابزار رسانه را تشبیه می‌کنند به سلاح‌های شیمیایی در جنگ نظامی؛ سلاح شیمیایی را وقتی می‌زنند، سلاح شیمیایی تانک و تجهیزات را از بین نمی‌برد؛ تجهیزات میماند و انسان‌ها از بین می‌روند و از قدرت استفاده از ابزار می‌افتند؛ سلاح شیمیایی در جنگ نظامی اینجوری است؛ ابزار رسانه هم اینجور است. امروز از تلویزیون، رادیو، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، انواع و اقسام وسایل فضای مجازی، علیه افکار عمومی ما استفاده می‌شود؛ این را کسانی که مسئولیت این بخش از کشور را - بخش ارتباطات را - دارند، درست توجه کنند.» عنوان کردند، افزود: پس از بیان این دغدغه هوشمندانه، انجمن سواد رسانه ای تنها راه مقابله با این سلاح شیمیایی را سواد رسانه ای عنوان کرد و بر ضرورت فراگیری این مهم تاکید کرد.

رییس هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران افزود: اینکه امروز سواد رسانه ای دیگر نزد افکار عمومی ناشناخته نیست و مخاطبان می دانند برای زیست در دنیای رسانه ای شده، باید مهارتی با عنوان سواد رسانه ای داشته باشند، محصول چند سال تلاش مجموعه های مختلف فعال در این حوزه است.

موسویان غفلت اصلی در این حوزه استراتژیک را اقدامات جزیره ای دانست و تصریح کرد: همانطور که زمانی برای ریشه کنی بی سوادی، نهضت سواد آموزی با مشارکت تمام بخش های مربوطه وارد میدان عمل شدند، امروز برای فراگیری نهضت سواد رسانه ای باید تمام نهادها، انجمن ها، موسسات و کانون های فعال در این زمینه با تمام قوا وارد میدان عمل شوند و اینگونه نباشد که از هر سمتی صدایی که تاکید بر خودمحوری و نفی سایرین را دارد، شنیده شود.

وی ادامه داد: با عنایت به روند فزاینده رشد تکنولوژی ها، هر ثانیه غفلت ما می تواند خسارت های قابل توجهی داشته باشد. بسط و توسعه سواد رسانه ای کار یک دستگاه و انجمن و وزارتخانه نیست و هر آنجایی که با چنین رویکردی پا به میدان بگذارد، فاصله با موفقیت قابل توجه خواهد بود و مهمتر اینکه نفی آنچه در گذشته انجام شده است، جفای در حق تمام کسانی است که سالهاست در این حوزه با دغدغه گام برداشتند.

موسویان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در انجمن سواد رسانه ای ایران طی یکسال و اندی که از زمان تاسیس این تشکل می گذرد، خاطرنشان کرد: طراحی و اجرای دوره های پودمان سواد رسانه ای در راستای مهارت افزایی و تربیت مربی سواد رسانه ای، تولید و پخش ده ها برنامه رادیویی و تلویزیونی، چاپ چند عنوان کتاب با موضوع سواد رسانه ای، برگزاری همایش با موضوع سواد رسانه ای، برگزاری نشست های تخصصی در این حوزه، شناسایی و عضوگیری فعالان سواد رسانه ای در سطح کشور جهت فراگیری نهضت سواد رسانه ای در ایران اسلامی، گفتمان سازی در حوزه سواد رسانه ای، مطالبه گری از نهادهای مسوول در این حوزه، ورود به هنگام در موضوعات متاثر از رسانه در بزنگاه های زمانی مختلف، تلاش جهت عمومی سازی و تبیین ضرورت های فراگیری سواد رسانه ای برای عموم مردم و.....تنها بخش کوچکی از اقدامات این تشکل مردم نهاد بوده است.

وی ضمن قدردانی از همه نهادها، موسسات، سازمان ها و وزارتخانه هایی که طی این سال ها دغدغه مند برای توسعه سواد رسانه ای در کشور گام برداشتند، اعلام کرد: این انجمن برای یاری رسانی و همراهی به تمامی فعالان این بخش آمادگی دارد و ما به عنوان تنها تشکل مردم نهاد و فعال در این حوزه به هر روندی که موجبات محافظت از کاربر در برابر سلاح شیمیایی دشمن را فراهم می آورد، کمک خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: انجمن سواد رسانه ای آمادگی دارد با استفاده از ظرفیت تمام فعالان این حوزه «طرح ملی ارتقای سواد رسانه ای» را تهیه و اجرایی کند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز