در گفتگو با عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران مطرح شد ؛

سهم ۱۵ درصدی خاک ایران در افزایش قیمت اقلام کشاورزی

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۵:۳۵:۰۷
کد خبر: ۷۸۹۹۲۶
سهم  ۱۵ درصدی خاک ایران در افزایش قیمت اقلام کشاورزی
عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی ایران گفت: نامرغوب شدن خاک کشور، میزان بهره وری را به شدت کاهش داده و مصرف آب را به شدت افزایش داده که وقتی چنین شرایطی ایجاد می شود، به این معناست که میزان دو آیتم سرمایه گذار در تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته و روی قیمت تاثیر می  گذارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، این روزها به دلیل شرایط بد اقتصادی از یک سو توان خرید مردم کاهش یافته است و از سوی دیگر قیمت کالاهای مختلف به شدت بالا رفته ، بخشی از اقلام گران شده ، محصولات کشاورزی هستند، محصولاتی که در خاکی پرورش می یابند که این روزها درباره فرسایش و نامرغوب بودن آن زیاد می شنویم، درباره تاثیر نامرغوب شدن خاک کشور بر افزایش قیمت محصولات کشاورزی و دلایل فرسایش خاک کشور با غلامحسین هادی زاده رئیسی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت و گو داشتیم.

غلامحسین هادی زاده رئیسی  در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره تاثیر نامرغوب شدن خاک کشور بر افزایش قیمت محصولات کشاورزی با بیان اینکه فرسایش خاک کشور ما بیش از میانگین جهانی است، گفت: این مساله باید به وسیله عملیات خاک ورزی مناسب و برگرداندن باقیمانده گیاهان به خاک حل شود یعنی دوباره سهم خاک را به آن بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مناطق کشاورزی ما دارای خاکی با PH  بیش از عدد 7 هستند، ادامه داد: بالا بودن PH خاک نشان دهنده قلیایی بودن شدید آن است، که این موضوع باعث ایجاد مشکل برای گیاهان در حال رشد در خاک می شوند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با تاکید بر ضرورت پایین آوردن PH  خاک اظهار کرد: همچنین راهکار دیگر آن است که تغذیه گیاه را از طرق ترکیب خاک و برگ انجام دهیم، اگر بخواهیم پی اچ را کاهش دهیم باید مقادیر زیادی گوگرد و کود حیوانی به خاک بدهیم، اما در کشور ما به دلیل عدم رعایت آیش محصولات کشاورزی و فرسایش شدید خاک به هیچ عنوان نمی توانیم خاک زراعی مان را که عمق آن به بیش از 4، 5 سانتی متر نمی رسد، حفظ کنیم.

وی در ادامه افزود : بادهای شدید، عدم بارندگی، عدم پوشش گیاهی مناسب به دلیل چرای بی رویه دام ها و کشاورزی و کشت نامناسب در اراضی کشاورزی، بهیمه کاری در مناطقی که مناسب بهیمه کاری نیست و استفاده از ماشین آلات خاک ورزی نامناسب و صدها عامل دیگر باعث شده که ما جزو اولین کشورهایی باشیم که به شدت در حال از دست دادن خاک زراعی و مرغوب مان هستیم.

هادی زاده با اشاره به ضرورت دخالت وزارت بهداشت در موضوع اصلاح خاک و اختصاص دفتری به موضوع خاک، عنوان کرد: ضروری است با توجه به نوع، بافت، آمایش سرزمین، نوع محصولی که در هر منطقه کشت می شود به صورت اساسی به مساله خاک بپردازیم.

وی با بیان اینکه  سیستم های ماهواره ای می توانند خاک های ما کاملا رصد کرده و اطلاعات ماهواره ای می تواند به ما کمک کند، ، تصریح کرد: نامرغوب شدن خاک کشور، میزان بهره وری را به شدت کاهش داده و مصرف آب را به شدت افزایش داده که وقتی چنین شرایطی ایجاد می شود، به این معناست که میزان دو آیتم سرمایه گذار در تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته و روی قیمت تاثیر می  گذارد، همچنین وقتی خاک نامرغوب  بوده و نتواند آب را در خود نگه دارد، گیاه مرتب دچار تنش کم آبی و بی آبی بوده و به همین علت راندمان تولید کاهش می یابد و این تنش ها باعث آسیب پذیری گیاه در مقابل آفات و بیماری ها می شود چنین گیاه باید مرتب مورد سم پاشی و کودپاشی با کودهای گران قیمت قرار بگیرد که این موضوع نیز باعث بالارفتن هزینه های تولید می شود .

عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی با بیان اینکه عوامل متعددی باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی شده است، تصریح کرد: سهم نامرغوب بودن خاک  در این فرایند 15 درصد است که اگر مدیریت بهینه خاک و آب انجام شود این سهم می تواند کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشاورزان دانش و آگاهی لازم را داشته باشند که با در شرایط خاک بد و تنش های حرارتی و محیطی چگونه عمل کنند، حتما می توانند تولید بیشتر و بهتری داشته و قیمت محصولات شان را متعادل نگه دارند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز