پس از تایید اپدیم؛

ایران مرکز پایش خشکسالی منطقه می شود

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۱۲:۰۶:۱۷
کد خبر: ۷۹۰۷۵۶
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از تبدیل شدن ایران به مرکز منطقه‌ای پایش خشکسالی در کشورهای همسایه پس از تصویب و تایید اپدیم خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صادق ضیائیان با اشاره به مزایای آغاز فعالیت رسمی اپدیم (مرکز آسیا اقیانوسیه مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی) در ایران گفت: خشکسالی پدیده خزنده ای است که به عنوان یکی از مخاطرات جوی ایران را تحت تاثیر قرار داده و ایران طی چند سال گذشته دچار خشکسالی شده است.البته در مساله خشکسالی ایران، کشورهای همسایه و منطقه نیز دخیل هستند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اضافه کرد: استقرار اپدیم در ایران مزیت های زیادی برای ما به همراه دارد. برای نمونه در بخش هواشناسی با توجه به امکانات هواشناسی خوبی که در ایران نسبت به هواشناسایی کشورهای همسایه وجود دارد، می توانیم از این امکانات استفاده کرده و وضعیت خشکسالی را در کشورهای همسایه و منطقه پایش کنیم.

منابع آبی سیستان فرامرزی است

وی ادامه داد: برای مثال هنگامی که خشکسالی در افغانستان اتفاق می افتد به طور طبیعی رودخانه هایی که از این کشور به سمت استان سیستان و بلوچستان جاری است، خشک خواهند شد و استان سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی شدید خواهد شد زیرا این استان منابع آبی فرامرزی دارد.پایش خشکسالی در کشورهای همسایه به ما کمک می کند تا پیش آگاهی داده و بتوانیم برای وضعیت کشور خود در حال و آینده برنامه ریزی کنیم. کشورهای غربی نیز اگرچه عضو «اپدیم» نیستند، اما خشکسالی در این کشورها نیز باعث ایجاد پدیده گرد و غبار در غرب و جنوب غرب ایران شده است.

به گفته ضیائیان استقرار اپدیم در ایران  باعث می شود تعاملی سازنده با کشورهای درگیر خشکسالی برقرار کنیم. همچنین کشورهای عضو اپدیم می توانند کمبود محصولاتی که بر اثر خشکسالی در یک کشور به وجود آمده را تامین کنند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به یکی از چالش های ایران پیش از شکل گیری اپدیم توضیح داد: از آنجای که برخی از سازمان های بین المللی در زمینه خشکسالی در کشورهایی مستقرهستند که امکان داشت از نظر سیاسی با ایران زاویه داشته باشند، پیگیری های سازمان ملی خشکسالی در ارتباط با برخی مسائل بین المللی به نتیجه نمی رسید.

استفاده از ظرفیت های ایران در اپدیم

وی افزود: استقرار اپدیم درایران را به فال نیک می گیریم تا بتوانیم از ظرفیت های داخل کشور استفاده کرده و به کشورهای عضو اپدیم نیز منفعت برسانیم. اپدیم باعث می شودکشورهای عضو با یکدیگر تعاملو همکاری داشته و در برخی از مسائل از هم کمک بگیرند.

ضیائیان بیان کرد: برای مرکز منطقه‌شدن  در زمینه پایش خشکسالی در کشورهای همسایه و یا حداقل کشورهای جنوب غرب آسیا، درخواستی را به سازمان برنامه و بودجه ارائه داده ایم تا به اپدیم بدهد.براساس صحبت های انجام شده، از این طرح استقبال شده و امیدواریم به نتیجه برسیم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به اولویت اپدیم در ارتباط با خشکسالی گفت: اپدیم درارتباط با خشکسالی نشست های مختلفی برگزار کرده که محوریت آن با گرد و غبار بوده است. البته خشکسالی ابعاد دیگری نیز دارد که امیدواریم مورد بررسی اپدیم قرار بگیرد.برای مثال هنگامی که خشکسالی از هواشناسی شروع می شود در اولین گام، خشکسالی کشاورزی اتفاق می افتد. بعد از آن، استمرار خشکسالی ها،منابع آب را به خطر می اندازد و منجر به خشکسالی هیدرولوژیکی (آب شناسی) می‌شود که با تداوم آن، خشکسالی اجتماعی و اقتصادی به وقوع می پیوندد.

وی افزود: کمبود منابع آب امکان دارد کمبود منابع آب شرب و به دنبال آن مهاجرت‌ها را به همراه داشته باشد که مشکلات بسیاری را برای جوامع به وجود می آورد. این مسائل از جمله مواردی است که باید در اپدیم به آن توجه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز